Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Moderator: kolokwium

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez kolokwium » 04 mar 2016, 17:38

W takim razie kiedy można reklamować przekroczenie czasu? Po partii, gdy przeciwnik poczeka na obustronne przekroczenie? W przypadku rutry byłoby to na św. Gdygdy czyli nigdy.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez zulu » 04 mar 2016, 18:12

kolokwium napisał(a):W takim razie kiedy można reklamować przekroczenie czasu? Po partii, gdy przeciwnik poczeka na obustronne przekroczenie? W przypadku rutry byłoby to na św. Gdygdy czyli nigdy.

Przy elektronikach sędzia reaguje na przekroczenie czasu niezależnie od tempa gry. a jak nie zareaguje , to zegar Mu podpowie, kto pierwszy przekroczył czas.
Zresztą zawodnik nie reklamuje przekroczenia czasu tylko żąda wygranej na czas.
    Aby zgłosić żądanie wygrania przez czas. zawodnik zgłaszający musi zatrzymać
    zegar i powiadomić sędziego. Uznanie zgłoszenie zwycięstwa wymaga, aby po
    zatrzymaniu zegarów chorągiewka sygnalizacyjna reklamującego była uniesiona, a
    jego przeciwnika opadnięta. Jednakże partia kończy się remisem, jeżeli powstała
    pozycja, w której reklamujący nie może zamatować króla przeciwnika za pomocą
    jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć.
co prawda w samym zapisie jest pewna niekonsekwencja i trzeba oprzeć się na originale angielskim.
    To claim a win on time, the claimant must stop the chessclock and notify the arbiter. For the claim to be successful, the claimant must have time remaining on his own clock after the chessclock has been stopped. However, the game is drawn if the position is such that the claimant cannot checkmate the player’s king by any possible series of legal moves.
zulu
 
Posty: 102
Dołączył(a): 19 maja 2007, 14:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez kolokwium » 04 mar 2016, 18:55

zulu napisał(a):Zresztą zawodnik nie reklamuje przekroczenia czasu tylko żąda wygranej na czas.
Żądanie wygranej jest reklamacją.

zulu napisał(a):Przy elektronikach sędzia reaguje na przekroczenie czasu niezależnie od tempa gry.
Przy obecnych przepisach sędzia ma prawo zawsze reagować na przekroczenie czasu niezależnie od zastosowanego rodzaju zegara.

PS
Nie dostrzegam jakiejś niekonsekwencji :?
zulu napisał(a):
    Aby zgłosić żądanie wygrania przez czas. zawodnik zgłaszający musi zatrzymać
    zegar i powiadomić sędziego. Uznanie zgłoszenie zwycięstwa wymaga, aby po
    zatrzymaniu zegarów chorągiewka sygnalizacyjna reklamującego była uniesiona, a
    jego przeciwnika opadnięta. Jednakże partia kończy się remisem, jeżeli powstała
    pozycja, w której reklamujący nie może zamatować króla przeciwnika za pomocą
    jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć.
co prawda w samym zapisie jest pewna niekonsekwencja i trzeba oprzeć się na originale angielskim.
    To claim a win on time, the claimant must stop the chessclock and notify the arbiter. For the claim to be successful, the claimant must have time remaining on his own clock after the chessclock has been stopped. However, the game is drawn if the position is such that the claimant cannot checkmate the player’s king by any possible series of legal moves.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 04 mar 2016, 19:32

Śniło mi się wczoraj, że zapytałem sędziego czy po przekroczeniu czasu mogę myśleć godzinę, bo przeciwnik "nie może zareklamować na swoim ruchu przekroczenia czasu". W tym śnie sędzia powiedział, że mogę ale poprosił bym nie stosował takiej praktyki aby nie opóźniać kolejnej rundy.

Ja zareklamowałem przekroczenie czasu, przekroczenie czasu przez przeciwnika = moja wygrana (w tym przypadku remis, bo nie było siły matującej). Słyszałem też opinie, że przeciwnik nie może "myśleć cały dzień" tylko musi szybko wykonać ruch, pytanie jak szybko i dlaczego tego nie zrobił w trakcie partii (przed "opadnięciem chorągiewki").

Zegar sędziemu podpowie komu pierwszemu skończył się czas, bo pokaże flagę lub minus, "jednakże
zawodnik nie ma prawa składania reklamacji, opierając się wyłącznie na informacji uzyskanej
w ten sposób." Według mojej interpretacji sędzia też nie powinien się opierać na wskazaniach ekranów, monitorów, szachownic demonstracyjnych, zegarów.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez zulu » 04 mar 2016, 20:19

kolokwium napisał(a):Nie dostrzegam jakiejś niekonsekwencji :?

A jak przetłumaczysz:
    6.8 A flag is considered to have fallen when the arbiter observes the fact or when either player has made a valid claim to that effect.

W starych przepisach przy szachach szybkich wyrażnie pisało , ze sędzia powinien powstrzymać się od interwencji na opadniętą chorągiewkę:
    B7. The flag is considered to have fallen when a player has made a valid claim to that effect. The arbiter shall refrain from signalling a flag fall.
teraz nie ma tego zapisu ani podobnego do niego.
Oznacza to, ze pozostawiono tę kwestię do wyboru dla sędziego. Przy mechanicznych i elektronikach wyświetlających 2 flagi nie ma interwencji sędziego w rapidzie, czyli pozostaje po staremu. A jak zegar jest w stanie stwierdzić komu opadła pierwsza chorągiewka, to sędzia interweniuje.
Ale na to trzeba trochę czasu aby było powszechnie stosowane.
zulu
 
Posty: 102
Dołączył(a): 19 maja 2007, 14:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez kolokwium » 04 mar 2016, 21:08

zulu napisał(a):Oznacza to, ze pozostawiono tę kwestię do wyboru dla sędziego. Przy mechanicznych i elektronikach wyświetlających 2 flagi nie ma interwencji sędziego w rapidzie, czyli pozostaje po staremu. A jak zegar jest w stanie stwierdzić komu opadła pierwsza chorągiewka, to sędzia interweniuje.

Jak już wspomniałem
kolokwium napisał(a):
zulu napisał(a):Przy elektronikach sędzia reaguje na przekroczenie czasu niezależnie od tempa gry.
Przy obecnych przepisach sędzia ma prawo zawsze reagować na przekroczenie czasu niezależnie od zastosowanego rodzaju zegara.
Nie ma też znaczenia jakim tempem się gra.
Gdzie jest napisane, że sędzia nie reaguje na chorągiewkę w rapidzie?
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 04 mar 2016, 23:03

thinkerteacher napisał(a):Panie sędzio zgłaszam przekroczenie czasu przez przeciwnika (pozycja jest taka, że legalną serią ruchów można doprowadzić do mata) i JEDNOCZEŚNIE poddaję partię. Jaki wtedy werdykt podejmie sędzia?!


Jeśli najpierw złożyłeś reklamacje przekroczenia czasu to ja bym wpisał zwycięstwo (koniec czasu = koniec gry, a to, że po partii się poddajesz to już nie ma znaczenia), jeśli najpierw się poddałeś to wpisałbym porażkę. Jeśli JEDNOCZEŚNIE to nie wiem, chyba to co zostało wypowiedziane jako pierwsze ;D

Przypomniało mi się jak na jednym turnieju (miałem gorszą pozycję) przeciwnikowi skończył się czas czego nie zauważyłem. Przeciwnik zaproponował remis i się zgodziłem. Dopiero po tym zobaczyłem, że przeciwnik nie miał już czasu. Swoją drogą nie wiem czy można proponować remis po czasie, ale chyba tak, bo w przepisach nie ma nic, że nie wolno.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez kolokwium » 04 mar 2016, 23:10

Reklamacja - nie kończy partii; poddanie się - kończy ją natychmiast.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 05 mar 2016, 00:17

Na kursie sędziowskim zapytałem co w sytuacji jeśli jest K+H vs K i białe poddają partię (sytuacja autentyczna z turnieju dzieci). Nikt nie potrafił wskazać prawidłowej odpowiedzi. Z tego co pamiętam później padła propozycja, że remis + upomnienie zawodnika, który się poddał. Według mojej interpretacji na tamtejsze przepisy 0:1/2, przy obecnych przepisach porażka białych, a że czarne nie mają siły matującej to trudno, białe zrezygnowały z gry i same poddały partie.

Następnym razem chyba się wstrzymam od zadawania tego typu pytań, bo po którymś pytaniu już nie byłem dopuszczany do głosu :lol2:
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez kolokwium » 05 mar 2016, 00:28

rutra napisał(a):Z tego co pamiętam później padła propozycja, że remis + upomnienie zawodnika, który się poddał. Według mojej interpretacji na tamtejsze przepisy 0:1/2, przy obecnych przepisach porażka białych, a że czarne nie mają siły matującej to trudno, białe zrezygnowały z gry i same poddały partie.

W którym roku obowiązywały owe tamtejsze przepisy?
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 05 mar 2016, 00:53

kolokwium napisał(a):W którym roku obowiązywały owe tamtejsze przepisy?


Mój błąd, kurs zdawałem w 2015, a przepis o którym mówię z tego co słyszałem (wcześniej się nie interesowałem za bardzo przepisami) obowiązywał przed 1 lipca 2014.

kolokwium napisał(a):
rutra napisał(a): viewtopic.php?f=6&t=2927&start=15#p43358
kolokwium napisał(a):@ rutra:
W obu przypadkach czarne przegrywają (dźwięk telefonu), jednakże przy pozycji skoczkowej białe wygrywają (1:0), a przy wieżowej remisują (½:0).

W międzyczasie zmieniły się przepisy :?
For competitions starting before 1 July 2014
Without the permission of the arbiter a player is forbidden to have a mobile phone or other electronic means of communication in the playing venue, unless they are completely switched off. If any such device produces a sound, the player shall lose the game. The opponent shall win. However, if the opponent cannot win the game by any series of legal moves, his score shall be a draw.

For competitions starting on or after 1 July 2014
During play, a player is forbidden to have a mobile phone and/or other electronic means of communication in the playing venue. If it is evident that a player brought such a device into the playing venue, he shall lose the game. The opponent shall win.
The rules of a competition may specify a different, less severe, penalty.
The arbiter may require the player to allow his clothes, bags or other items to be inspected, in private. The arbiter or a person authorised by the arbiter shall inspect the player and shall be of the same gender as the player. If a player refuses to cooperate with these obligations, the arbiter shall take measures in accordance with Article 12.9.


&&&

Z innych ciekawych sytuacji na kursie zapytałem o moją sytuację turniejową gdy na P'15 miałem piona na polu h1 i zorientowałem się w okolicach 15. posunięcia gdy chciałem wykonać roszadę. Decyzja: zostawiamy tak jak jest gdyż zostało wykonanych 10 posunięć. Moim zdaniem na turnieju sędzia dobrze postąpił pozwalając mi jednak zamienić piona na wieżę, gdyby to przeciwnik miał piona na h8 nie chciałbym takiego zwycięstwa (przewagę wieży za piona raczej bym zrealizował).

Nie zgodziłem się ze wszystkimi interpretacjami. Mieliśmy podane, że jeżeli zawodnik przewróci bierki i nie można odtworzyć pozycji sprzed przewrócenia to odtwarzamy ostatnią zapamiętaną pozycję. Akurat kilka lat temu miałem sytuację, że w końcówce z różnopolowymi gońcami przeciwnik przewrócił bierki. Kilka ruchów wcześniej według mojej oceny był remis, ale w tym momencie ofiarowałem gońca za 2 piony i moje piony dochodziły do pola przemiany (były silniejsze od gońca), na szczęście udało się odtworzyć pozycję i wygrałem, gdyby nie to wówczas może dałoby się odtworzyć remisową pozycję sprzed kilku posunięć co byłoby moim zdaniem niesprawiedliwe. Jak ktoś przewrócił bierki i nie da się odtworzyć to jego problem, mógł uważać.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 19 mar 2016, 23:39

Załączniki
1.jpg
1.jpg (42.47 KiB) Przeglądane 2029 razy
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 11 lut 2017, 17:48

Jako, że niebawem będzie kolejna edycja turnieju w Wysokiej (raczej nie wezmę udziału w tym turnieju) przypomniała mi się ta nieszczęsna sytuacja sprzed roku. Akurat wstąpiłem dziś do empiku i w ręce wpadł mi najnowszy numer magazynu "Szachista". Trafiłem na ciekawy artykuł. Choć z jedną interpretacją pana Filipowicza się nie zgadzam to myślę, że jest to autorytet wśród sędziów.
Załączniki
niemamata.jpg
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez hajdzik » 11 lut 2017, 19:19

no moim zdaniem po skończeniu się czasu jednej ze stron, zegar powinien zawyć alarmem
jeśli nie, to sędzia powinien mieć prawo zakończenia partii gdy jednemu z graczy skończy się czas.

No chyba, że podobne przepisy wrzucimy do piłki nożnej, koszykówki itd. Niech zawodnicy sami pilnują czasu swojego i przeciwnika - będzie weselej...
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2775
Wiek: 39
Dołączył(a): 21 lis 2010, 23:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 223 razy
Otrzymał podziękowań: 378 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Czy mogę reklamować czas na "ruchu przeciwnika"?

Postprzez rutra » 11 lut 2017, 19:49

Widziałem takie zegary, który wydawały dźwięk i uważam, że nie było to sprawiedliwe. Również niesprawiedliwy jest zapis (wprowadzony w 2014 roku), że jeśli sędzia widzi opadniętą chorągiewkę to może (aczkolwiek nie musi) zakończyć partie. Oczywiście przepis pozwala uniknąć sytuacji, w których obaj zawodnicy grają po czasie (sędzia może wkroczyć), niestety może prowadzić to do nadużyć (tego zawodnika lubię więc widzę, a tego nie lubię, więc "nie widzę").

Szachy to nie piłka nożna ani koszykówka. W piłce nożna gdy sędzia zakończy mecz a piłka wpadnie do bramki "po gwizdku" to gola nie ma. W koszykówce natomiast piłka lecąca do kosza, która wpada do kosza po końcowej syrenie liczy się jako punkt (ile to było meczy, w których zawodnik trafiał za 3 punkty i drużyna odrabiała straty lub wygrywała mecz, mimo że piłka wleciała do kosza "po meczu").

Przepisy są jasne i fajnie to napisał pan Filipowicz "samo przekroczenie czasu i kto przekroczył pierwszy nie mają znaczenia". Przekroczenie czasu trzeba zareklamować.

Miałem w ubiegłym roku partie z kandydatem na mistrza. Powstała końcówka K+W vs K i nagle przeciwnik zareklamował przekroczenie czasu. Chwilę wcześniej mojemu przeciwnikowi skończył się czas, jednak tego nie zauważyłem, bo byłem zajęty tylko realizacją przewagi (nie zdążyłem). Co ciekawe na innym turnieju ten sam zawodnik (będąc sędzią) wpisał zwycięstwo zawodnikowi przy obustronnym wskazaniu zegara 0.00 (przeciwnikowi zaświeciła się flaga).

PS. Takie "wycie alarmu" może przeszkadzać innym zawodnikom, a jak jeszcze na sali jest 200 zawodników to w końcówkach może to być uciążliwe.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe
cron