Pomyłka przy promocji

Moderator: kolokwium

Pomyłka przy promocji

Postprzez redjok » 02 cze 2015, 20:36

Chciałbym przedstwaić wam zabawną sytuację i jednocześnie poprosić o podpowiedź jak waszym zdaniem należy postąpić w tak kuriozalnej sytuacji. Partia rozgrywana tempem 10 minut dla zawodnika. Na szachownicy K+p vs K+p. Zawodnik grający czarnymi dokonuje promocji piona i stawia... białego hetmana, którym zaczyna szachować białego króla (!) po serii szachów i około 15 posunięciach zawodnika grający białym królem wykonuje posunięcię hetmanem przeciwnika - również białym dając szacha. W tym momencie grający czarnymi i białym hetmanem mówi:
- ale to jest mój hemtan !
- jak twój jak ja gram białymi ?

zostaje wezwany sędzia i teraz pytanie jak sądzicie jakie powinno być rozstrzygnięcie ?

Jak powinien zachować się sędzia w zależności od tempa gry (błyskawiczne, szybkie, klasyczne) ?
Avatar użytkownika
redjok
Administrator
 
Posty: 3801
Wiek: 37
Dołączył(a): 09 wrz 2006, 16:52
Lokalizacja: Przeworsk
Podziękował : 384 razy
Otrzymał podziękowań: 463 razy
Ranking: 1800
kurnik.pl: redjok
FICS: redjok

Re: Pomyłka przy promocji

Postprzez rutra » 02 cze 2015, 21:33

To jest jedna z tych nietypowych sytuacji pokazująca jak głupie są przepisy. Jakiej decyzji byśmy nie podjęli to chyba nigdy nie będzie do końca sprawiedliwa.

Szachy klasyczne:

7.5 a. Jeżeli w trakcie partii stwierdzono, że zostało wykonane i zakończone nieprawidłowe
posunięcie, to należy przywrócić pozycję, która była przed wystąpieniem nieprawidłowości.
Jeżeli nie można odtworzyć właściwej pozycji, powstałej tuż przed wystąpieniem
nieprawidłowości, to partię należy kontynuować od pozycji, do której nie ma wątpliwości, że była prawidłowa.

b. Po procedurze omówionej w artykule 7.5 a, w przypadku zakończenia wykonania
pierwszego nieprawidłowego posunięcia przez jednego z zawodników, sędzia powinien
przyznać przeciwnikowi bonifikatę w postaci dwóch minut dodatkowego czasu
do namysłu; po zakończeniu wykonania drugiego nieprawidłowego posunięcia,
przez tego samego zawodnika, sędzia powinien orzec jego porażkę. (...)


Szachy nieklasyczne:

A4 b. Nieprawidłowe posunięcie jest zakończone z chwilą uruchomienia zegara przeciwnika.
Jeżeli sędzia zauważy tę nieprawidłowość, to powinien natychmiast przerwać
partię i zaliczyć porażkę zawodnikowi, pod warunkiem, że jego przeciwnik nie
wykonał jeszcze następnego posunięcia.
Jeżeli sędzia nie interweniuje, przeciwnik ma prawo do żądania przyznania mu
zwycięstwa, pod warunkiem, że nie wykonał jeszcze swojego posunięcia.

(...)
Jeżeli przeciwnik nie reklamuje nieprawidłowości, a arbiter nie interweniuje, nieprawidłowe
posunięcie jest ważne i partia powinna być kontynuowana. Po wykonaniu
przez przeciwnika następnego posunięcia, nieprawidłowe posunięcie nie może być
poprawione, chyba, że uzgodnili to obaj grający bez interwencji sędziego
.


Na klasycznych myślę, że należałoby przywrócić pozycję na podstawie zapisu partii i ukarać zawodnika (+2 minuty dla przeciwnika) za nieprawidłowe posunięcie. Na szybkich myślę, że należy zostawić tego hetmana, bo zostało już wykonane kolejne posunięcie, ewentualnie przyznać porażkę zawodnikowi, który wykonał nieprawidłowe. Trzeba uważać na jaką figurę się wymienia piona.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Pomyłka przy promocji

Postprzez jasne » 02 cze 2015, 22:22

rutra napisał(a):Na szybkich myślę, że należy zostawić tego hetmana, bo zostało już wykonane kolejne posunięcie, ewentualnie przyznać porażkę zawodnikowi, który wykonał nieprawidłowe


To się nazywa salomonowe rozwiązanie czyli i wilk syty i owca cała <:D
"kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem
nieważne jak dobrze zagrasz - gołąb i tak poprzewraca figury, narobi na szachownicę i jeszcze będzie dumny z wygranej "
demotywatory.pl
Avatar użytkownika
jasne
 
Posty: 766
Dołączył(a): 06 mar 2011, 13:21
Lokalizacja: Podkarpackie
Podziękował : 100 razy
Otrzymał podziękowań: 303 razy
Ranking: 2000
kurnik.pl: piwojasne

Re: Pomyłka przy promocji

Postprzez rutra » 02 cze 2015, 22:30

Jak zapytałem na kursie o moją sytuację z turnieju P'15 (biały pionek na polu h1 do momentu wykonania roszady - ok. 15 posunięć) uzyskałem odpowiedź, że należy tego pionka zostawić. Podobnie jakby ktoś miał w pozycji początkowej 3 hetmany i wykonane by zostało 10 posunięć. Idąc tym tokiem myślenia w sytuacji z głównego wątku należałoby hetmana zostawić.

A jeszcze taką jedną możliwość wymyśliłem. Niech czarny zareklamuje nieprawidłowe po tym jak biały wykona ruch "nieswoim białym hetmanem". Tylko jak udowodnić, że to ten biały hetman nie należał do zawodnika grającego białymi.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Pomyłka przy promocji

Postprzez kolokwium » 03 cze 2015, 06:04

rutra napisał(a):To jest jedna z tych nietypowych sytuacji pokazująca jak głupie są przepisy. Jakiej decyzji byśmy nie podjęli to chyba nigdy nie będzie do końca sprawiedliwa.

Według mojej oceny, to ostatnie nowości odnośnie nieprawidłowego posunięcia są bardziej niż głupie. Według mnie, to interwencja sędziego powinna być jedynie wówczas, gdy po nieprawidłowym posunięciu powstała pozycja nieprawidłowa naruszająca podstawowe zasady gry (np. pion na 1 lub 8 linii, szachowane oba króle, 3 króle na szachownicy, brak króla jednej ze stron).

Ale odnośnie pytania odpowiedź nie tyle jak "moim zdaniem" lecz "zdaniem przepisów" (lub bardziej autorów przepisów):
  1. Przy niepełnym nadzorze sędziowskim (A.4.)
    1. Jeżeli wykonanie nieprawidłowego posunięcia zauważył sędzia, to
      Jeżeli sędzia zauważy tę nieprawidłowość, to powinien natychmiast przerwać partię i zaliczyć porażkę zawodnikowi, pod warunkiem, że jego przeciwnik nie wykonał jeszcze następnego posunięcia.
    2. Jeżeli nie interweniuje (bo zapewne nie zauważył) to
      Jeżeli sędzia nie interweniuje, przeciwnik ma prawo do żądania przyznania mu zwycięstwa, pod warunkiem, że nie wykonał jeszcze swojego posunięcia.
    3. Oczywiście zawsze istnieje zasada siły matującej
      Jednakże partia kończy się remisem, jeśli powstała pozycja, w której przeciwnik nie może zamatować jego króla za pomocą jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć.
    4. Jak zawodnicy nie są świadomi nieprawidłowego posunięcia i grają dalej, to
      Jeżeli przeciwnik nie reklamuje nieprawidłowości, a arbiter nie interweniuje, nieprawidłowe posunięcie jest ważne i partia powinna być kontynuowana. Po wykonaniu przez przeciwnika następnego posunięcia, nieprawidłowe posunięcie nie może być poprawione, chyba, że uzgodnili to obaj grający bez interwencji sędziego.
    5. W przypadku sytuacji nadzwyczajnych
      Jeżeli sędzia zobaczy, że oba króle są szachowane albo pionek stoi na polu promocji, to powinien zaczekać z podjęciem decyzji do czasu zakończenia następnego posunięcia.
      Jeżeli po wykonaniu następnego posunięcia nadal pozycja jest nieprawidłowa, to powinien zadeklarować remis w tej partii.
  2. Przy pełnym (dostatecznym) nadzorze sędziowskim (A.3.)
    Postępujemy jak w szachach klasycznych
    1. przywracamy prawidłową pozycję
    2. przeciwnik otrzymuje bonifikatę czasową
    3. jeżeli jest to drugie takie przewinienie następuje koniec partii

Konkretnie w omawianym przypadku:
  1. Biały hetman nie szachuje białego króla!
  2. Zakończenie posunięcia (przełączenie zegara) powoduje uprawomocnienie nieprawidłowego posunięcia przeciwnika (1.d poprzedniej wyliczanki lub ostatnie zdanie A.4.b)
  3. Każdy ruch białym hetmanem przez czarne jest nieprawidłowym posunięciem
  4. Przy reklamacji sędzia stwierdza, że biały nie wykonał nieprawidłowego posunięcia, daje białemu bonifikatę czasową i partia toczy się dalej.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Pomyłka przy promocji

Postprzez kolokwium » 24 cze 2017, 17:14


8:47 zegar przełączony, a pion na polu promocji. Czy przełączenie zegara było celowe, czy przypadkowe?
Załączniki
pion.gif
pion.gif (81.42 KiB) Przeglądane 699 razy
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe


Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe
cron