Sędzia i sędziowanie

Moderator: kolokwium

Re: Sędzia i sędziowanie

Postprzez rutra » 26 mar 2015, 10:25

krzysio napisał(a):Choćby właśnie ta, pobiegnie do ubikacji na swoim ruchu 7-8 latek i zrobi to 20 latek.


A jaka to różnica? No może tylko taka, że 20 latek jest bardziej odporny psychicznie, nie będzie się po takich sytuacjach załamywał, rozpamiętywał chociaż różni są ludzie. Osoba mająca 20 lat może grać swój pierwszy turniej i może nie wiedzieć, że nie wolno wstawać na swoim czasie. Osoba 7-8 letnia może grać swój któryś z kolei turniej i doskonale wiedzieć co wolno, a czego nie wolno.

Grając swój pierwszy turniej klasyczny (w wieku 18 lat) wstałem na swoim czasie wyrzucić do kosza papierek po batoniku. Przeciwnik podejrzliwie się na mnie patrzył (od czasu kiedy wstałem do czasu kiedy ponownie usiadłem przy szachownicy; zamiast na deskę spoglądał na mnie) i nie wiedziałem dlaczego. Dopiero później dowiedziałem się, że nie wolno na swoim czasie wychodzić. Ja wykonałem ruch, chciałem, że tak powiem uzupełnić kalorie, ale wtedy przeciwnik wykonał posunięcie. Mogłem kilkanaście minut poczekać, pomyśleć, wykonać ruch i dopiero wtedy wstać, ale zgłodniałem, a nie chciałem rozpraszać przeciwnika.

&&&

Tak sobie wczoraj pomyślałem, że mogliby wprowadzić coś takiego, żeby wojewódzki związek (albo PZSzach, FIDE) mógł upomnieć sędziego, lub (nie stosując zasady "dałem mu drugie życie") wykluczyć sędziego za to, że łamie przepisy (lub stosuje nieodpowiednie kary). Doszedłem jednak do wniosku, że wtedy wojewódzki związek (PZSzach lub FIDE) mógłby nadużywać tej opcji i wykluczyć "niewygodnego" sędziego pod byle pretekstem.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Sędzia i sędziowanie

Postprzez kolokwium » 26 mar 2015, 14:01

rutra napisał(a):
krzysio napisał(a):Choćby właśnie ta, pobiegnie do ubikacji na swoim ruchu 7-8 latek i zrobi to 20 latek.


A jaka to różnica? No może tylko taka, że 20 latek jest bardziej odporny psychicznie, nie będzie się po takich sytuacjach załamywał, rozpamiętywał chociaż różni są ludzie. Osoba mająca 20 lat może grać swój pierwszy turniej i może nie wiedzieć, że nie wolno wstawać na swoim czasie. Osoba 7-8 letnia może grać swój któryś z kolei turniej i doskonale wiedzieć co wolno, a czego nie wolno.
Z prawnego punktu widzenia nie ma znaczenia czy ma się 7 lat, czy 20. Z fizjologicznego punktu widzenia ma znaczenie czy ma ktoś 7 lat, czy 20. 20. latek najczęściej długo wytrzyma jak poczuje parcie, 7. latek o wiele krócej. Mając 5. latka możemy mieć duże prawdopodobieństwo, że jak się go na chwilę wstrzyma to pójdziemy po ścierkę. U 4. latka "już" znaczy JUŻ.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Kurs sędziowski na klasy okręgowe

Postprzez rutra » 27 wrz 2016, 15:52

thinkerteacher napisał(a):Miło słyszeć, że ani mat ani pat nie kończą partii. Warto uaktualnić wstęp i napisać, że celem gry jest wykonywanie ruchów (a nie dążenie do zamatowania króla przeciwnika). Wówczas wszystkie problemy z kwestiami "czasowymi" natychmiast znikają!


W większości sytuacji mat/pat/martwa pozycja kończą partie natychmiast, ale jest kilka wyjątków:

1. Gdy przeciwnika nie ma ustawiasz na szachownicy pozycję, w której jest mat.
2. Zawodnik prawidłowo reklamuje przekroczenie czasu = koniec partii. Po czasie przeciwnik wykonuje ruch matujący.
3. Mat powstaje w wyniku nieprawidłowego posunięcia.

To takie trzy sytuacje jakie w tej chwili przychodzą mi do głowy, w których mat nie kończy partii. Oczywiście trudno jest to udowodnić jeżeli zawodnik będzie się upierał, że:
ad1) "Panie sędzio ja wcale mata nie ustawiłem"
ad2) "Panie sędzio ja pierwszy dałem mata"
ad3) "Panie sędzio posunięcie, które wykonałem było prawidłowe"

Zakładam tu, że zawodnicy nie będą kłamać i/lub sędzia będzie partie obserwował. W pierwszym i trzecim przypadku można to jeszcze zweryfikować na podstawie zapisu partii, ale jeśli jest tempo, w którym zapis nie obowiązuje lub zapis jest nieczytelny to wtedy może być problem.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Zbiorcze pytania

Postprzez brodaty » 25 lip 2017, 09:52

Witam forum.
Mamy kilka pytań odnośnie sędziowania:
1. Jako sędzia III klasy mogę sędziować turnieje szachowe w innym województwie? (mam zgodę na sędziowanie od swojego WZSzach)
2. Jeśli tak, to czy muszę uzyskać zgodę na takie sędziowanie w MpZSzach?
3. Co z licencją? Czy w innym województwie muszę również wykupić roczną licencję, czy jak się już raz kupi to ona jest na wszystkie województwa?

Dziękuję za odpowiedzi.
Swoim uśmiechem świat zabarwiam. Na czarno. księgowa Wałbrzych
Avatar użytkownika
brodaty
 
Posty: 1
Dołączył(a): 25 lip 2017, 09:43
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 25 lip 2017, 10:26

brodaty napisał(a):Witam forum.
Mamy kilka pytań odnośnie sędziowania:
1. Jako sędzia III klasy mogę sędziować turnieje szachowe w innym województwie? (mam zgodę na sędziowanie od swojego WZSzach)
2. Jeśli tak, to czy muszę uzyskać zgodę na takie sędziowanie w MpZSzach?
3. Co z licencją? Czy w innym województwie muszę również wykupić roczną licencję, czy jak się już raz kupi to ona jest na wszystkie województwa?

Dziękuję za odpowiedzi.


Z tego co mi wiadomo:

1. Tak.
2. Nie, wystarczy zgoda w swoim WZSzach.
3. Rozumiem, że chodzi o roczną opłatę uprawniającą do sędziowania (50zł dla sędziów z III klasą). Płaci się ją tylko raz w swoim WZSzach.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 25 lip 2017, 14:22

Zakładam, że masz na myśli sędziowanie jako sędzia asystent (sędzia rundowy).
  1. Tak
  2. Nie. Nie trzeba mieć zgody ani w macierzystym, ani w lokalnym woj. zw. szach. (wojewódzkie kolegium sędziów).
  3. Licencja obowiązuje na terenie działania PZSzach
    Roczna opłata jest ważna niezależnie gdzie opłacona (centralna powinna być bezpośrednio w PZSzach).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 25 lip 2017, 16:04

kolokwium napisał(a):Zakładam, że masz na myśli sędziowanie jako sędzia asystent (sędzia rundowy).

brodaty napisał(a):(mam zgodę na sędziowanie od swojego WZSzach)


Zapewne ta zgoda dotyczy bycia sędzią głównym na mniej ważnych turniejach.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 25 lip 2017, 17:41

adse napisał(a):Czy owa "zgoda na sędziowanie" jest płatna czy bezpłatna dla sędziów III klasy?

Spytaj w macierzystym kolegium sędziów. Ja nie pobierałem opłat. Ale różne osoby potrafią różne cuda wymyślić (np. opłata za kategorię, za wpis do legitymacji itp.).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 25 lip 2017, 18:07

Polecam sędziować odpowiednią ilość turniejów, podwyższyć klasę sędziowską i nie przejmować się "zgodą na sędziowanie". :)
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 25 lip 2017, 19:32

"Zgoda na sędziowanie" dotyczy tylko sędziów głównych.
4.4. Sędzia trzeciej klasy może być sędzią asystentem na wszystkich zawodach, lub głównym, za zgodą właściwego Kolegium Sędziów Wojewódzkiego Związku Szachowego, na małych lokalnych imprezach z wyłączeniem imprez klasyfikowanych centralnie.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 25 lip 2017, 22:32

adse napisał(a):asystent może tyle, a sędzia tyle
Asystent też jest sędzią bo podejmuje decyzje - rozstrzyga.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 26 lip 2017, 17:51

adse napisał(a):Pod warunkiem, że udzielono mu zgody na rozstrzyganie. Inaczej jest sędzią, który podejmować decyzji - rozstrzygać - nie może.

Wówczas nie jest sędzią tylko jego asystentem. Dlatego asystent sędziego, a sędzia asystent to jednak różnica. Dawniej używano bardziej (wg mnie) odpowiedniej nazwy "sędzia rundowy".
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Poprzednia strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe
cron