Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 15 lip 2011, 22:30

kocur napisał(a):Art. 6.8 kodeksu szachowego mówi:
Ruch nie jest zakończony dopóki zawodnik nie naciśnie dźwigni zegara

W takim razie przed naciśnięciem dźwigni przez przeciwnika nie wolno zacząć swojego ruchu?


Otóż to. Moja interpretacja w tym przypadku jest prosta. NIE WOLNO wykonać posunięcia dopóki przeciwnik nie naciśnie zegara. Na klasycznych nawet przy wymianie hetmanów ja najpierw zapisuje ruch przeciwnika a jak rywal naciśnie zegar, dopiero wtedy wykonuje ruch.

Nie wiem jak to w blitzu jest, ale jak ktoś celowo zmyli przeciwnika mówiąc szach to ja bym odrzucił reklamacje nieprawidłowego posunięcia tłumacząc niesportowym przeszkadzaniem rywalowi.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6649
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1591 razy
Otrzymał podziękowań: 1973 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 15 lip 2011, 22:45

Gra w szachy to artykuły 1-4, następne to są sprawy turniejowe.

W artykule 3. jest jak się poruszają bierki, a w 4. jak wykonuje się posunięcia. Jest różnica między wykonaniem posunięcia (przepisy gry), a jego zakończeniem (przepisy turniejowe). Zegar jest dodatkiem do gry i jest potrzebny w sprawie konfliktów (np. przekroczenie czasu). Wspomniałem już, że partia może zostać rozegrana bez przełączania zegara. Czy będzie uznana za nieważną (bo nie przełączano zegara)?
Artykuł 6.7.a jest związany z 6.9 służące do określenia czy nastąpiło przekroczenie czasu. Wówczas ważny jest zapis "Okres upływający pomiędzy wykonaniem posunięcia na szachownicy i naciśnięciem dźwigni zegara (zatrzymanie własnego zegara i uruchomienie zegara przeciwnika), jest traktowany jako integralna część czasu będącego w dyspozycji zawodnika na wykonanie posunięcia." gdyż chorągiewka zawodnika po ZAKOŃCZENIU posunięcia ma być uniesiona. Gdyż "Posunięcie nie jest zakończone dopóki zawodnik nie przełączy zegara...".

PS
6.7.a
Oryginał (po angielsku)
During the game each player, having made his move on the chessboard, shall stop his own clock and start his opponent’s clock. A player must always be allowed to stop hisclock. His move is not considered to have been completed until he has done so, unless the move that was made ends the game. (See the Articles 5.1.a, 5.2.a, 5.2.b, 5.2.c and 9.6)
The time between making the move on the chessboard and stopping his own clock and starting his opponent‘s clock is regarded as part of the time allotted to the player.
po polsku (tł. IA Andrzej Filipowicz)
W trakcie partii każdy zawodnik po wykonaniu posunięcia na szachownicy powinien przełączyć zegar szachowy, zatrzymując swój i uruchamiając zegar przeciwnika. Każdy z zawodników, po wykonaniu każdego swojego posunięcia, musi mieć możliwość naciśnięcia dźwigni zegara i jego przełączenia.
Posunięcie nie jest zakończone dopóki zawodnik nie przełączy zegara, z wyjątkiem sytuacji, gdy wykonane posunięcie kończy partię ze skutkiem natychmiastowym. (Patrz art. 5.1.a, 5.2.a, 5.2.b, 5.2.c i 9.6).
Okres upływający pomiędzy wykonaniem posunięcia na szachownicy i naciśnięciem dźwigni zegara (zatrzymanie własnego zegara i uruchomienie zegara przeciwnika), jest traktowany jako integralna część czasu będącego w dyspozycji zawodnika na wykonanie posunięcia.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9136
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2047 razy
Otrzymał podziękowań: 2182 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez demon_szybkosci » 15 lip 2011, 23:26

Czyli jeśli dobrze rozumiem:

Po wykonaniu przez przeciwnika posunięcia można już zaczynać wykonywać swoje, a to, że przeciwnik ma możliwość odbicia nam zegara (jeśli pierwsi przełączymy zegar, zanim przeciwnik powinien "klepnąć" dźwignię) jest normalne, tak?

A czy dochodzi do naruszenia przepisu jeśli przeciwnik zaczyna robić ruch jeśli nie wykonamy swojego? Chodzi o sytuację, że wykonany ruch to wtedy gdy:
1) bierka została postawiona na danym polu (jednak zawodnik trzyma rękę na niej)
2) bierka została postawiona i puszczona na danym polu (zawodnik oderał rękę na niej)

W przypadku #2 dla mnie jest jasne, że WÓWCZAS przeciwnik może zaczynać wykonywać swój ruch, jednak w przypadku #1 wg mnie można złożyć reklamację. Pytanie czego ma dotyczyć i jakie środki ma do dyspozycji sędzia (za 1szym, 2, 3 razem).
demon_szybkosci
 

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 16 lip 2011, 15:29

demon_szybkosci napisał(a):Czyli jeśli dobrze rozumiem:

Po wykonaniu przez przeciwnika posunięcia można już zaczynać wykonywać swoje, a to, że przeciwnik ma możliwość odbicia nam zegara (jeśli pierwsi przełączymy zegar, zanim przeciwnik powinien "klepnąć" dźwignię) jest normalne, tak?

A czy dochodzi do naruszenia przepisu jeśli przeciwnik zaczyna robić ruch jeśli nie wykonamy swojego? Chodzi o sytuację, że wykonany ruch to wtedy gdy:
1) bierka została postawiona na danym polu (jednak zawodnik trzyma rękę na niej)
2) bierka została postawiona i puszczona na danym polu (zawodnik oderał rękę na niej)

W przypadku #2 dla mnie jest jasne, że WÓWCZAS przeciwnik może zaczynać wykonywać swój ruch, jednak w przypadku #1 wg mnie można złożyć reklamację. Pytanie czego ma dotyczyć i jakie środki ma do dyspozycji sędzia (za 1szym, 2, 3 razem).

Wracamy do scenki "krok po kroku":
prawidłowe
  1. Adam Szybki
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 1. e2 - e4
    nie naruszył art. 3 i 4
    przełączył zegar (zakończył posunięcie)
  2. Bartek Wolny
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 1. ... Sg8 - f6
    nie naruszył art. 3 i 4

  3. Adam Szybki
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 2. f2 - f4


  4. Bartek Wolny
    przełączył zegar (zakończył posunięcie)
  5. Adam Szybki
    przełączył zegar (zakończył posunięcie)
  6. Bartek Wolny
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 2. ... g7 - g6
    nie naruszył art. 3 i 4
nieprawidłowe
  1. Adam Szybki
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 1. e2 - e4
    nie naruszył art. 3 i 4
    przełączył zegar (zakończył posunięcie)
  2. Bartek Wolny
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 1. ... Sg8 - g6
    naruszył art. 3 (nieprawidłowy ruch skoczkiem) dlatego nadal "jest na posunięciu"
  3. Adam Szybki
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 2. f2 - f4
    naruszono art. 1, gdyż wykonano posunięcie, gdy przeciwnik "był na posunięciu".

Tomek pewnie pamięta, że podobną sprawę rozpatrywano na forum PZSz po wpisie Alexa (forum zmienia domenę i serwer! Dlatego się naszukałem tego przykładu bo pod poprzednią domeną http://www.pzszach.pl jest już strona PZSzach). Odpowiedź z FIDE Rules and Tournament Regulations Committee
Bartek napisał(a):Wynika z tego, że można wykonać ruch, po wykonaniu ruchu przez przeciwnika, nawet jeśli nie przełączył on zegara, choć do tej pory myślałem (a właściwie słyszałem; tak mi mówiono), że jest inaczej.
Bartek napisał(a):Dostałem taką oficjalną odpowiedź:
Dear Mr. Macieja,

you are right, it is allowed to make a move on the chessboard before your opponent has pressed the clock, but he is still allowed to press the clock and you have to do the same.
Oznacza to, że można wykonać ruch na szachownicy po tym, jak przeciwnik wykona swój ruch na szachownicy, nawet zanim przełączy on zegar. Po wykonaniu w taki sposób mojego ruchu, przeciwnik wciąż ma możliwość naciśnięcia zegara i ja muszę zrobić to samo.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9136
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2047 razy
Otrzymał podziękowań: 2182 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez demon_szybkosci » 16 lip 2011, 15:37

Dokładnie. Też mnie to dziwiło, ale skoro Bartek dostał z samej góry taką odpowiedź, to raczej nie wypada się pukać w głowę ;) :). Po prostu są pewne triki o których duża część zawodników nie wie (zwłaszcza tych amatorów i niecwaniaków). Najgorsze jest wtedy jak takie triki znają zawodnicy, a sędziowie rozkładają ręce (albo wydają opinie błędne, sprzeczne, krzywdzące). Dobrym sędzią nie jest łatwo być: STALE trzeba się dokształcać i na bieżąco być w różnych środowiskach ;) :).
demon_szybkosci
 

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 17 lip 2011, 10:46

Mam takie pytanie...

np. (załóżmy):

Szachista A gra turniej klasyczny FIDEowski w lipcu 2012 i uzyskuje 2pkt/3pkt śr. rank. przeciwników 1514. Rok później (2013) na tym samym turnieju (tylko kolejna edycja) ogrywa wszystkich, z elowcami 6pkt/6pkt śr. rank. przeciwników 1601. Czyli powinien wejść na liste FIDE z jakimś tam rankingiem. Tymczasem A jedzie w sierpniu na inny tur FIDEowski i gra 3 partie z elowcami, wszystkie wygrywa; rankingi elowców 1815, 1950, 2478.

Moje pytanie... z jakim rankingiem A wejdzie we wrześniu 2013? Czy te 3 partie wliczają sie do częściówki, czy może już są traktowane jako... elo wyrobione w lipcu 2013, a przy tych 3 partiach obliczanejest Chg (które potem mnoży się przez współczynnik K). Jeśli te 3 partie wliczane są już do elo to czy sierpniowym przeciwnikom zawodnika A elo trochę spadnie po porażkach z szachistą A?
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6649
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1591 razy
Otrzymał podziękowań: 1973 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 17 lip 2011, 11:45

ściąga
Na pograniczu (sytuacje specyficzne wchodzących na listę):
1. zawodnik mając już odpowiednie częściówki gra w okresie "karencji" (pkt. 6.); partie grane w okresie "karencji" są liczone dla tego zawodnika "do rankingu", jednak jego przeciwnikom nie, gdyż grali z zawodnikiem "bez rankingu".
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9136
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2047 razy
Otrzymał podziękowań: 2182 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re:

Postprzez bezimienny » 31 lip 2011, 23:18

rutra napisał(a):Kiedyś była taka zasada, że jak się dotknęło figure, którą nie można było ruszyć to trzeba było wykonać ruch królem, a jak nie mógł to porażka i zdarzały sie partie gdzie ktos w 1. posunięciu przypadkowo dotkną króla, hetmana i gońca, przez co przegrywał. Ostatnio miałem taką sytuacje naturnieju, że chcą uciec hetmanem przez przypadek dotknąłem wieży (nie było to zamierzone) na szczęście przeciwnik nic mi nie powiedział gdy wykonałem ruch hetmanem. Fair play też tu powinno obowiązywać, bo nie gramy partii po to żeby za wszelką cene wygrać, bo przeciwnik nie miał zamiatu dotknąć bierki a przez przypadek ją dotkną więc musi się ruszać. Ja w takich sytuacjach przymykam oczy na przepisy.


A obowiązuje to blitze, że jest szach i podnosze gonca , wiedząc ze nie moge sie nim zaslonic, kwalifikuje sie to pod nieprawidlowe?
Przybyłem, zobaczyłem, zmasakrowałem: PMPJ C15; Festiwal im. Mieczysława Najdorfa C; Wice-mistrzostwo Europy do 16 lat w Blitzu
Avatar użytkownika
bezimienny
 
Posty: 389
Wiek: 19
Dołączył(a): 19 lut 2011, 14:53
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy
Ranking: 2000

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez nikus287 » 01 sie 2011, 08:24

To kwestia już sedziego i tego, czy zostanie złozona reklamacja. Jeśli chodzi o takie sprawy jak nieprawidłowe posunięcie (typu rozpoczynasz partię 1.Sf4) to już regulamin wyraźnie wskazuje co sie dzieje.
Na partiach blitza arcymistrzów (są na youtube, warto zobaczyć) często dochodzi do takiej sytuacji, ze ktoś przypadkiem przewraca figurę, bądź poprawia ją nic nie mówiąc (ewentualnie przeprasza i gra dalej), a jeszcze ani razu nikt nie złożył reklamacji za np. dotknięcie gońca i ruszenie sie wieżą.
Avatar użytkownika
nikus287
 
Posty: 1503
Wiek: 21
Dołączył(a): 08 sty 2011, 20:03
Podziękował : 166 razy
Otrzymał podziękowań: 263 razy
Ranking: 1800
kurnik.pl: nikus1997b
FICS: JamBycNikus
Playchess: Nikus

Re: Re:

Postprzez kolokwium » 01 sie 2011, 11:22

bezimienny napisał(a):A obowiązuje to blitze, że jest szach i podnosze gonca , wiedząc ze nie moge sie nim zaslonic, kwalifikuje sie to pod nieprawidlowe?
Nie można zmusić do wykonania nieprawidłowego posunięcia.
W Twoim przykładzie, dopóki nie przełączyłeś zegara możesz zmienić posunięcie.
Dodałeś też "wiedząc ze nie moge sie nim zaslonic", to już kwalifikuje się do gry niegodnej szachisty. Bo świadome denerwowanie przeciwnika.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9136
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2047 razy
Otrzymał podziękowań: 2182 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez nikus287 » 01 sie 2011, 14:30

Jeśli chodzi o świadome denerwowanie przeciwnika, to kiedyś miałem taką sytuacje. z natury jestem taki, że jeśli figura choć trochę stoi na innym polu, to poprawiam w celu uniknięca sytuacji, w krótej ja mysle, ze skoczke stoi tutaj a nie tu i moze mi przeciwnik dać mata na przykład. Przeciwnik notorycznie ustawiał bierki w ten sposób (np skoczek na d4 częsciowo powierzchnią wkraczał na pole d5), więc poprawiałem (i oczywiscie informowałem o tym przeciwnika). Czy w takiej sytuacji przeciwnik może zareklamować sedziemu przeszkadzanie w grze?
Avatar użytkownika
nikus287
 
Posty: 1503
Wiek: 21
Dołączył(a): 08 sty 2011, 20:03
Podziękował : 166 razy
Otrzymał podziękowań: 263 razy
Ranking: 1800
kurnik.pl: nikus1997b
FICS: JamBycNikus
Playchess: Nikus

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez demon_szybkosci » 01 sie 2011, 15:02

Jeśli wcześniej nie poinformujesz o niechlujstwie "stawiacza", to jak najbardziej ;). Ja kiedyś miałem sytuację, że koleś ustawił bierkę na 4 polach równocześnie, więc tam gdzie stała w największej części (tzn. podstawą zajmowała największy obszar pola) stała "normalnie" (tak jakby stała wyłącznie na danym polu). Jakieś było zdziwienie i furia przeciwnika, gdy potem po szachu pobiłem mu tę figurę (a był to hetman)... myślałem, że zaraz rozniesie cały turniej. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa lepiej stawiać figurę WYŁĄCZNIE na 1 polu.
demon_szybkosci
 

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 02 sie 2011, 09:37

nikus287 napisał(a):Czy w takiej sytuacji przeciwnik może zareklamować sedziemu przeszkadzanie w grze?
Zareklamować to zawsze może :)
Ja jednak taką reklamację bym odrzucił, szczególnie gdy zawodnik swoje bierki ustawia estetyczne.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9136
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2047 razy
Otrzymał podziękowań: 2182 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Zenek » 02 sie 2011, 21:45

Niedokładne ustawianie bierek też jest przeszkadzaniem w grze. Trzeba też pamiętać, aby najpierw powiedzieć "poprawiam" i dopiero wtedy to robić.
Beznadziejny w debiutach, słaby w grze środkowej i kiepski w końcówkach.
Avatar użytkownika
Zenek
 
Posty: 360
Wiek: 33
Dołączył(a): 15 lip 2011, 03:27
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 24 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: zenekbk
FICS: Zenekkk

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez grzechu » 23 sie 2011, 18:08

mam takie pytanie jak to jest z nieprawidlowym ulozeniem startowym - kumpel gral na turnieju blitza 5 min partia i mial zamienionego krola z damka zoreintowal sie dopiero jak chcial zrobic roszade - sedzia przyszedl i powiedzial ze przegrywa
At the end of the game, the king and the pawn go into the same box - its up 2 u who u gonna be
grzechu
 
Posty: 231
Wiek: 40
Dołączył(a): 30 lip 2011, 16:34
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował : 32 razy
Otrzymał podziękowań: 34 razy
Ranking: 1500
kurnik.pl: grzechu1978

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe