Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 12 lip 2011, 22:36

Średni ranking 1077, tego nawet kalkulatory FIDE nie potrafią obliczyć, czyli częściówki nie będzie. Następnym razem muszę byc bardziej czujny.

Wysłałem e-maila do pana Chojnickiego, zobaczę co dalej. Ale w sumie wolę mieć tą częściówke, niska, bo niska, nie chciałem takiej poniżej 1500, ale skoro już jest... niech zostanie, a na liste elowców wejdę prawdopodobnie za rok.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6777
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1675 razy
Otrzymał podziękowań: 2130 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Zenek » 15 lip 2011, 13:12

Czołem ziomy. Czemu na turniejach, zwłaszcza tych o szybszym tempie gry tak się utarło, że ruchy są wykonywane często zanim rywal naciśnie zegar? Dotyczy to np. wymian, biję czyjegoś hetmana i zanim nacisnę zegar on go odbija i wciska zegar zaraz po moim wciśnięciu, wykonując ruch na moim czasie. Czy to jest zgodne z przepisami? Zjawisko tak częste, że te osoby chyba nie zdają sobie sprawy, że łamią przepisy, przyznam, że mi też się pewnie to zdarza.
Beznadziejny w debiutach, słaby w grze środkowej i kiepski w końcówkach.
Avatar użytkownika
Zenek
 
Posty: 360
Wiek: 34
Dołączył(a): 15 lip 2011, 03:27
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: zenekbk
FICS: Zenekkk

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez chlewicki » 15 lip 2011, 14:29

Oczywiście NIE JEST TO ZGODNE z przepisami.
Wpierw wykonujemy swój ruch, przesuwając ręką bierkę, następnie tą samą ręką naciskamy zegar.
:)
"Jeśli chcesz zniszczyć człowieka, naucz go grać w szachy." - O. Wilde
Mnie, mimo krótkiej znajomości, zniszczyły życie. Jednak kocham je - nie ma prawdziwszego uczucia.
chlewicki
 
Posty: 1213
Wiek: 24
Dołączył(a): 03 kwi 2011, 15:04
Podziękował : 441 razy
Otrzymał podziękowań: 123 razy
Ranking: 1800

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kocur » 15 lip 2011, 14:40

chlewicki napisał(a):Oczywiście NIE JEST TO ZGODNE z przepisami.
Wpierw wykonujemy swój ruch, przesuwając ręką bierkę, następnie tą samą ręką naciskamy zegar.
:)

Nie o to chodzi. Przeciwnik jest szybki jak szachista i w czasie gdy Zenek po zbiciu figury przeciwnika powoli przesuwa rękę w stronę zegara by go wcisnąć, przeciwnik błyskawicznie wykonuje swój ruch (na czasie Zenka) i wciska zegar równocześnie z Zenkiem.
kocur
 
Posty: 1497
Dołączył(a): 04 mar 2011, 13:45
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 177 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 15 lip 2011, 14:53

Zenek napisał(a):Czemu na turniejach, zwłaszcza tych o szybszym tempie gry tak się utarło, że ruchy są wykonywane często zanim rywal naciśnie zegar?
  1. Bo to jest zgodne z przepisami.
  2. Zawodnik po wykonaniu swojego posunięcia ma prawo przełączyć zegar, zakończając tym swoje posunięcie.
  3. Zawodnik może rozpocząć wykonywanie posunięcia po wykonaniu swojego przez przeciwnika.
  4. Jeżeli zawodnik wykona posunięcie między wykonaniem a zakończeniem przez przeciwnika, to przeciwnik nadal ma prawo przełączyć zegar (a przeciwnik (bo swoje wykonał) również wówczas przełączyć zegar kończąc swoje posunięcie.
Inna inszość, że może to przeszkadzać przeciwnikowi.

PS
Mam nadzieję, że za bardzo nie zagmatwałem ;)
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9383
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2213 razy
Otrzymał podziękowań: 2353 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Zenek » 15 lip 2011, 15:34

kocur napisał(a):Przeciwnik jest szybki jak szachista i w czasie gdy Zenek po zbiciu figury przeciwnika powoli przesuwa rękę w stronę zegara by go wcisnąć, przeciwnik błyskawicznie wykonuje swój ruch (na czasie Zenka) i wciska zegar równocześnie z Zenkiem.

Dokładnie to miałem na myśli.
kolokwium napisał(a):
Zenek napisał(a):Czemu na turniejach, zwłaszcza tych o szybszym tempie gry tak się utarło, że ruchy są wykonywane często zanim rywal naciśnie zegar?
  1. Bo to jest zgodne z przepisami.
  2. Zawodnik po wykonaniu swojego posunięcia ma prawo przełączyć zegar, zakończając tym swoje posunięcie.
  3. Zawodnik może rozpocząć wykonywanie posunięcia po wykonaniu swojego przez przeciwnika.
  4. Jeżeli zawodnik wykona posunięcie między wykonaniem a zakończeniem przez przeciwnika, to przeciwnik nadal ma prawo przełączyć zegar (a przeciwnik (bo swoje wykonał) również wówczas przełączyć zegar kończąc swoje posunięcie.
Inna inszość, że może to przeszkadzać przeciwnikowi.

PS
Mam nadzieję, że za bardzo nie zagmatwałem ;)

No toś mnie zszokował. :o Dziwne, że według przepisów można wykonywać ruchy na czasie rywala. Czytałem kiedyś o pewnej partii blica, w której obie mistrzynie czy arcymistrzynie były w niedoczasie i wygrała na czas ta wykonująca ruchy na czasie rywalki. Przegrana miała potem o to pretensje pokazując zapis wideo partii w zwolnieniu. Jeśli to zgodne z przepisami to nie wiem o co jej chodziło. o_O
Beznadziejny w debiutach, słaby w grze środkowej i kiepski w końcówkach.
Avatar użytkownika
Zenek
 
Posty: 360
Wiek: 34
Dołączył(a): 15 lip 2011, 03:27
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 26 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: zenekbk
FICS: Zenekkk

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Rafcik » 15 lip 2011, 15:50

A co powiecie na taki parszywy trik którego byłem świadkiem.

Otóż gościu ma mało czasu (to był chyba blitz) i jak to bywa błyskawicznie odpowiada na posunięcia przeciwnika. Ów przeciwnik to zauważył, więc zrobił ruch, położył rękę na zegarze nie przełączając go. Gościu automatycznie wykonał posunięcie. Przeciwnik z radością zareklamował nieprawidłowe posunięcie (gościu wykonał w końcu dwa posunięcia na raz).

Co w takiej sytuacji?
"W konfrontacji strumienia ze skałą, strumień zawsze wygrywa - nie przez swoją siłę, ale przez wytrwałość." - Budda
Avatar użytkownika
Rafcik
Administrator
 
Posty: 2276
Dołączył(a): 10 wrz 2006, 08:22
Lokalizacja: Białystok
Podziękował : 112 razy
Otrzymał podziękowań: 417 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 15 lip 2011, 16:17

Rafcik napisał(a):więc zrobił ruch, położył rękę na zegarze nie przełączając go

"Zrobił ruch" to znaczy
  1. wykonał posunięcie na szachownicy,
  2. czy położył rękę na zegarze?
Proponuję sprawdzić "krok po kroku" przebieg wydarzeń. ;)
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9383
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2213 razy
Otrzymał podziękowań: 2353 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Rafcik » 15 lip 2011, 17:43

kolokwium napisał(a):
Rafcik napisał(a):więc zrobił ruch, położył rękę na zegarze nie przełączając go

"Zrobił ruch" to znaczy
  1. wykonał posunięcie na szachownicy,
  2. czy położył rękę na zegarze?
Proponuję sprawdzić "krok po kroku" przebieg wydarzeń. ;)

Zrobił ruch figury na szachownicy. Może być? ;)
"W konfrontacji strumienia ze skałą, strumień zawsze wygrywa - nie przez swoją siłę, ale przez wytrwałość." - Budda
Avatar użytkownika
Rafcik
Administrator
 
Posty: 2276
Dołączył(a): 10 wrz 2006, 08:22
Lokalizacja: Białystok
Podziękował : 112 razy
Otrzymał podziękowań: 417 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez demon_szybkosci » 15 lip 2011, 19:11

Dla mnie na pewno jest to zagranie NIE FAIR PLAY (zakładam, że zrobił to celowo, a nie przypadkowo "nie trafił w dźwignię zegara"). Podobna sztuczka jest stosowana w blitzu (przez tych "sprytniejszych"). Masz B: Wg1, C: Kb8, Sa7. Zagrywasz szybko posunięcie 1.Wg7 i mówisz "szach!", przeciwnik będąc przekonany, że zagrałeś Wg8+ odpowiada dowolnym ruchem króla na 7 linię. W tym momencie wykonuje więc nieprawidłowy ruch... i zatrzymuje zegar, zgłaszając reklamację (nieprawidłowy ruch w blitzu natychmiast przegrywa).
demon_szybkosci
 

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 15 lip 2011, 19:56

Czyli krok po kroku:
  1. Adam Szybki
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 1. e2 - e4
    przełączył zegar (zakończył posunięcie)
  2. Bartek Wolny
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 1. ... e7 - e5
    położył rękę na zegarze nie przełączając go
  3. Adam Szybki
    wykonał posunięcie (na szachownicy) 2. f2 - f4
  4. Bartek Wolny
    zareklamował wykonanie posunięcia przez przeciwnika (jako wykonanie dwu posunięć zamiast jednego)
Jak już wspomniałem
kolokwium napisał(a):3. Zawodnik może rozpocząć wykonywanie posunięcia po wykonaniu swojego przez przeciwnika.
Zawodnik nie musi czekać aż przeciwnik zakończy posunięcie, musi jedynie czekać aż przeciwnik wykona posunięcie (czyli spełnić wymagania art. 3 i 4). W skrajnym przypadku, partia może cały czas być grana na czasie zawodnika grającego kolorem białym.
1. e4 e5 2. f4

Sędzia odrzuca reklamację, jako iż przeciwnik nie wykonał dwu posunięć za jedno.

PS
Zawodnicy nie powinni zwracać uwagi na "szach" po wykonaniu posunięcia przez przeciwnika. Jedynie jeżeli jest to wypowiedziane po wykonaniu przez nas posunięcia i przed wykonaniem posunięcia przez przeciwnika.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9383
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2213 razy
Otrzymał podziękowań: 2353 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez demon_szybkosci » 15 lip 2011, 20:07

A nie sądzisz Tomaszu, że taki "szach" wypowiedziany przez przeciwnika (zwłaszcza w niedoczasie) (przed przyciśnięciem jego zegara) może mieć specjalnie na celu wygranie poza szachownicą? Nie jest to czasem przeszkadzanie w grze?
demon_szybkosci
 

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Rafcik » 15 lip 2011, 20:51

Dokładnie o to mi chodziło kolokwium. A co w wypadku wykonania nieprawidłowego posunięcia, które de facto można cofnąć do poprawki.
Powiedzmy, że w drugiej kropce Bartek Wolny wykonał nieprawidłowe posunięcie 1...Sg8-g6 i w czwartej kropce chce zmienić ruch - w takim wypadku musi tracić swój czas na cofanie ruchu przeciwnika.
"W konfrontacji strumienia ze skałą, strumień zawsze wygrywa - nie przez swoją siłę, ale przez wytrwałość." - Budda
Avatar użytkownika
Rafcik
Administrator
 
Posty: 2276
Dołączył(a): 10 wrz 2006, 08:22
Lokalizacja: Białystok
Podziękował : 112 razy
Otrzymał podziękowań: 417 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 15 lip 2011, 21:38

  • Każde słowo wypowiedziane (oprócz związane z poddaniem się, propozycji remisu i poprawienia pozycji) uważam za możliwość przeszkadzania w grze, gdyż może to zdekoncentrować przeciwnika i wybić go z toku myślenia. Również "szach" oraz "mat".
  • W punkcie 4. (kropki zmieniłem na punkty) Bartek może zmienić swoje posunięcie (bo nie przełączył zegara). W przypadku jego reklamacji, zmienia posunięcie, i dodatkowo może otrzymać bonifikatę czasową .
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9383
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2213 razy
Otrzymał podziękowań: 2353 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kocur » 15 lip 2011, 22:07

kolokwium napisał(a):Zawodnik może rozpocząć wykonywanie posunięcia po wykonaniu swojego przez przeciwnika.

Art. 6.8 kodeksu szachowego mówi:
Ruch nie jest zakończony dopóki zawodnik nie naciśnie dźwigni zegara

W takim razie przed naciśnięciem dźwigni przez przeciwnika nie wolno zacząć swojego ruchu?
kocur
 
Posty: 1497
Dołączył(a): 04 mar 2011, 13:45
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 177 razy
Ranking: 0

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe