Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 18 lut 2019, 11:47

didek87 napisał(a):A co w sytuacji kiedy czarny wykona ruch "zapomni" przełączyć zegara, biały wykona ruch i naciśnie zegar (który się nie przełączy bo jest czas czarnego ) a czarny "przypomni" sobie po kilku sekundach, że nie przełączył zegara, naciśnie dźwignie i wymusi spadnięcie czasu ?
Postępowanie zgodne z prawem. Poresztą dlaczego stosować mowę nienawiści i używać 'przypomni' z cudzysłowem?
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9377
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2211 razy
Otrzymał podziękowań: 2348 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez didek87 » 18 lut 2019, 12:04

To nie mowa nienawiści tylko zasugerowanie, że może się trafić jednostkowy przypadek, który celowo to wykorzysta. A wiadomo, że w każdym środowisku trafiają się czarne owce :)

Niemniej jednak dziękuję za odpowiedzi, będę mądrzejszy na przyszłość bo teraz już wiem, że sędzia popełnił bardzo duży błąd.
Powinien zaakceptować pozycję na szachownicy i zegarze a nie wtrącać swoje 3 grosze.
didek87
 
Posty: 33
Dołączył(a): 18 cze 2017, 15:09
Podziękował : 17 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 18 lut 2019, 12:06

Swoją drogą na jednym z ostatnich turniejów miałem sytuację, że przeciwnik spóźnił się na rundę. Podał mi rękę, wykonał ruch (bez przełączenia zegara) i zaczął poprawiać figury, a ja w tym czasie wykonałem posunięcie. Później coś tam narzekał, że on poprawia figury, a ja wykonuje posunięcie "na jego ruchu".

Na innym turnieju przeciwnik najpierw wykonywał ruch, następnie zapisywał, a dopiero po zapisaniu przełączał zegar. Ciężko się było powstrzymać szczególnie przy forsownych wymianach, ale czekałem żeby nie było zamieszania, bo czas dodawany.

---

Z opisu sytuacji wynika, że zawodnicy grali prawidłowo (przepis może wzbudzać kontrowersje, ale jest jaki jest). Natomiast doliczenie 2 sekund moim zdaniem nie było właściwą decyzją.

PS. @kolokwium czy Tobie wszystko kojarzy się z mową nienawiści?
Ostatnio edytowany przez rutra, 18 lut 2019, 12:21, edytowano w sumie 1 raz
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6776
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1674 razy
Otrzymał podziękowań: 2126 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 18 lut 2019, 12:17

A jak nazwać to, że ktoś zakłada, iż ktoś coś robi z wyrachowaniem przeciw przeciwnikowi/konkurentowi?

rutra napisał(a):przeciwnik najpierw wykonywał ruch, następnie zapisywał, a dopiero po zapisaniu przełączał zegar. Trochę to było irytujące, ale czekałem żeby nie było zamieszania, bo czas dodawany.
Co w tym nieprawidłowego, a co irytującego?
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9377
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2211 razy
Otrzymał podziękowań: 2348 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 18 lut 2019, 12:22

Może niewłaściwego słowa użyłem. Nie jest to nieprawidłowe. Tylko przyzwyczaiłem się, że 99% przeciwników najpierw wykonuje ruch, potem przełącza zegar i następnie zapisuje. A tak to chcę od razu odpowiedzieć (np. przy oczywistej wymianie), ale czekam żeby za dużo/za mało czasu nie dodało.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6776
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1674 razy
Otrzymał podziękowań: 2126 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 18 lut 2019, 13:46

Ruch-zapis-zegar jak i ruch-zegar-zapis są poprawne. Inne konfiuguracje już nie.
Który sposób wybierze przeciwnik jest obojętny i nie wpływa na poprawność od razu wykonanego posunięcia w odpowiedzi. Zegar zawsze doda tyle ile zaprogramowano. Jedynie jak ktoś nie przełączy zegara i posunięcia są wykonywane na jego czasie mogą być kłopoty gdy wykorzystywany jest licznik posunięć. Ale to nie kłopot zawodnika bo nie ma obowiązku przełączania zegara (jedyną karą jest przekroczenie czasu).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9377
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2211 razy
Otrzymał podziękowań: 2348 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 18 lut 2019, 17:41

Ruch - zapis - zegar to strata jakiś 2s przy każdym ruchu (zapisujemy na swoim czasie a nie na czasie przeciwnika). Aby zaoszczędzić kolejne 2s przy każdym ruchu można ruch przeciwnika zapisywać dopiero po wykonaniu swojego ruchu (czyli zapisujemy ruch przeciwnika i swój po wykonaniu ruchu i wciśnięciu zegara).
Kaczmar
 
Posty: 388
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 223 razy
Otrzymał podziękowań: 299 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 18 lut 2019, 19:26

kolokwium napisał(a):Ruch-zapis-zegar jak i ruch-zegar-zapis są poprawne. Inne konfiguracje już nie.

To pewna nieścisłość.
  • 8.1.2
    It is forbidden to write the moves in advance, unless the player is claiming a draw according to Article 9.2, or 9.3 or adjourning a game according to Guidelines I.1.1
    Zabrania się zapisywania posunięcia przed jego wykonaniem, z wyjątkiem sytuacji, gdy zawodnik reklamuje remis zgodnie z art. 9.2 lub 9.3, względnie, w chwili odkładania partii, zgodnie z Wytycznymi I.1.1.
  • 8.1.3
    A player may reply to his opponent’s move before recording it, if he so wishes. He must record his previous move before making another.
    Zawodnik może odpowiedzieć na posunięcie przeciwnika przed zapisaniem go, jeśli sobie tak życzy. Jednakże musi zapisać swoje poprzednie posunięcie przed wykonaniem następnego posunięcia.
Czyli można najpierw zapisać ... jak się reklamuje remis (9.2 lub 9.3).
Można stosować schemat: Przeciwnik (ruch-zapis-zegar lub ruch-zegar-zapis), Ja (ruch-zapis-zegar lub ruch-zegar-zapis). Zamiast przeciwnik (ruch-zapis-zegar lub ruch-zegar-zapis); Ja zapis (ruchu przeciwnika), Ja (ruch-zapis-zegar lub ruch-zegar-zapis) pamiętając o zapisaniu posunięcia przeciwnika.

Ale to przecież jest w przepisach i nie trzeba o trywialnych sprawach pisać :ble:
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9377
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2211 razy
Otrzymał podziękowań: 2348 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 lut 2019, 00:02

kolokwium napisał(a):Jedynie jak ktoś nie przełączy zegara i posunięcia są wykonywane na jego czasie mogą być kłopoty gdy wykorzystywany jest licznik posunięć. Ale to nie kłopot zawodnika bo nie ma obowiązku przełączania zegara (jedyną karą jest przekroczenie czasu).


A jeśli licznik posunięć nie ma znaczenia (np. P'90+30 bez żadnej kontroli po 40 czy iluś tam)? Czy można to zignorować, najwyżej nie doda 30 sekund? Bo miałem parę razy sytuacje, że przeciwnik nie przełączył zegara.

Czy można zrobić tak?:

Przeciwnik: ruch-zapis-zapomnienie przełączenia zegara
Ja: ruch-przełączenie zegara przeciwnika (żeby się czas zgadzał)-przełączenie mojego zegara

To żeby nie upominać za każdym razem przeciwnika (przeszkadzanie) i żeby nie udawać, że myślę i wygrywam na czas, bo przeciwnik zapomniał przełączyć.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6776
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1674 razy
Otrzymał podziękowań: 2126 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 19 lut 2019, 00:14

O ile wiem, to zabronione jest wyręczanie zawodnika w obsłudze zegara, szczególnie dotyczy to jego przełączanie (nie dotyczy asystenta osoby niepełnosprawnej). :ble:
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9377
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2211 razy
Otrzymał podziękowań: 2348 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 lut 2019, 00:20

Tak zgadza się. Tylko teraz jak to w praktyce powinno wyglądać, co powinienem zrobić? Przypomnieć przeciwnikowi, że nie przełączył zegara? Czy może czekać aż sam się domyśli co wiele osób traktuje jak niesportowe zachowanie.

Jak byłem młodszy grałem z pewną zawodniczką, która w pewnym momencie "zamyśliła się". Dopiero po około 10 minutach (tempo P'15) wydało mi się podejrzanie dlaczego tak długo myśli mając figurę mniej. Okazało się, że nie przełączyłem zegara i niedużo brakło a przegrałbym na czas.

PS. Inna rzecz, że ja też się zamyśliłem.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6776
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1674 razy
Otrzymał podziękowań: 2126 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 19 lut 2019, 11:57

Najlepszym rozwiązaniem jest wykonać swój ruch i nacisnąć zegar (nie ważne, że nic to nie da bo zegar już jest naciśnięty). Tak naprawdę odezwanie się do zawodnika i przypomnienie o zegarze to złamanie przepisów.
Kaczmar
 
Posty: 388
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 223 razy
Otrzymał podziękowań: 299 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Petro » 19 lut 2019, 12:30

A co gdy jest kontrola czasu? Czy jedyną możliwością zgodną z przepisami jest milczenie i czekanie aż przeciwnik zauważy, że nie wcisnął zegara?
Partia ma trzy fazy: w pierwszej ma się nadzieję, że stoi się lepiej, w drugiej wierzy się, że pozycja jest lepsza, w trzeciej widzi się, że pozycja jest przegrana.-Ksawery Tartakower
Petro
 
Posty: 98
Dołączył(a): 15 paź 2018, 19:55
Podziękował : 53 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy
Ranking: 1800
kurnik.pl: Petro22

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 19 lut 2019, 13:53

12.6. Sędziemu nie wolno ingerować w przebieg partii, z wyjątkiem przypadków określonych w „Przepisach gry“. Sędziemu nie wolno sygnalizować zawodnikom liczby zakończonych posunięć, z wyjątkiem sytuacji określonych w art. 8.5, gdy opadnie choćby jedna chorągiewka sygnalizacyjna. Sędzia powinien powstrzymać się także od informowania zawodnika, że jego przeciwnik zakończył posunięcie lub dźwignia zegara nie została naciśnięta.
12.7. Jeżeli ktokolwiek zaobserwuje jakąś nieprawidłowość, to ma prawo zgłosić ją jedynie sędziemu. Zawodnicy grający inne partie nie powinni rozmawiać na ten temat lub w inny sposób ingerować w przebieg partii. Widzowie nie mają prawa ingerowania w przebieg partii. Sędzia może usunąć z sali rozgrywek osoby zakłócające przebieg zawodów.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9377
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2211 razy
Otrzymał podziękowań: 2348 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez thinkerteacher » 19 lut 2019, 14:28

Petro napisał(a):A co gdy jest kontrola czasu? Czy jedyną możliwością zgodną z przepisami jest milczenie i czekanie aż przeciwnik zauważy, że nie wcisnął zegara?

Jeśli przeciwnik świadomie i dobrowolnie uczestniczy w rozgrywkach i walczy o wynik sportowy, wówczas to jest jego błąd. Ja bym w takim wypadku nie poinformował przeciwnika o jego błędzie. Wyjątek stanowi sytuacja w której miałbym pewność, że ta osoba nie jest w pełni świadoma tego jak się gra w turniejach (najczęściej to starszy człowiek bądź dziecko). W normalnych turniejach zwykle informuję przeciwnika, lub też widząc że "nie myśli" (po wykonaniu przez niego ruchu, ale nie naciśnięciu zegara), wykonuję swój ruch i naciskam naciśniętą dźwignię :).
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why ;)
thinkerteacher
 
Posty: 5124
Dołączył(a): 23 sie 2011, 10:35
Podziękował : 8578 razy
Otrzymał podziękowań: 1168 razy
Ranking: 1000
FICS: NokiaTwenty

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe