Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 22 cze 2017, 09:34

  1. W przypadku turniejów koleżeńskich, są różne zachowania akceptowalne wśród koleżeństwa.
  2. Zatrzymanie zegara to praktycznie obowiązek (często jest to wymagane, a najczęściej się to opłaca).
  3. Z doświadczenia wiem, że lepiej nie odchodzić od szachownicy ;)
  4. Podniesienie ręki (przy zatrzymanym zegarze) powinno wystarczyć. Jak sędzia nie reaguje, to ktoś da mu znać.
  5. Krzykiem można przeszkodzić innym zawodnikom. Co może być przyczyną nieprzyjemności i kary.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8845
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1887 razy
Otrzymał podziękowań: 2078 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 10 lip 2017, 17:16

Mam pytanie odnośnie sytuacji: zawodnikowi (białe) dzwoni telefon, przeciwnik (czarne) nie ma siły matującej.

To pytanie pojawiało się na różnych kursach sędziowskich, na których byłem i słyszałem różne wersje. Wyniki 0:0,5, 0,5:0,5 oraz 0:1. Z tego co kojarzę w międzyczasie zmienił się przepis i suma punktów musiała wynosić 1, więc 0:0,5 odpadało.

Więc jakim wynikiem powinna zakończyć się partia jeśli białym zadzwoni telefon, a czarne nie mają siły matującej (żadnemu zawodnikowi nie skończył się czas)?

***

Słyszałem prostą argumentację, że czarne nie mają siły matującej, więc nie mogą wygrać, zatem nie może być 0:1. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz jak ja to widzę.

Otóż jeśli zakładamy, że nie wolno wnosić telefonu na salę gry (a już na pewno nie wolno używać w czasie partii) to jeśli białym zadzwonił telefon wówczas można przypuszczać, że on z tego telefonu korzystał (np. będąc w toalecie). A zatem pozycja w partii mogła powstać w wyniku oszustwa. Wynik partii 0:1.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6513
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1833 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez ooooo » 10 lip 2017, 18:21

rutra napisał(a):Z tego co kojarzę w międzyczasie zmienił się przepis i suma punktów musiała wynosić 1, więc 0:0,5 odpadało.

Nowy przepis brzmi:

10.2. Łączny wynik obu zawodników w każdej partii nie może przekroczyć maksymalnego wyniku dla partii.(...)
ooooo
 
Posty: 339
Dołączył(a): 27 sie 2012, 21:55
Podziękował : 10 razy
Otrzymał podziękowań: 140 razy
Ranking: 1800

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 10 lip 2017, 18:41

rutra napisał(a):Z tego co kojarzę w międzyczasie zmienił się przepis i suma punktów musiała wynosić 1, więc 0:0,5 odpadało.
Nie jest to prawdą:
10.2 Łączny wynik obu zawodników w każdej partii nie może przekroczyć maksymalnego wyniku dla partii. Wyniki każdego z zawodników muszą odpowiadać wymienionej punktacji. Przykładowo wynik ¾ - ¼ jest niedozwolony.
The total score of any game can never exceed the maximum score normally given for that game. Scores given to an individual player must be those normally associated with the game, for example a score of ¾ - ¼ is not allowed.

11.7 Zawodnik, który uporczywie odmawia przestrzegania „Przepisów gry“ powinien zostać ukarany przegraniem partii. W takim przypadku sędzia ustala wynik punktowy przeciwnika.
Persistent refusal by a player to comply with the Laws of Chess shall be penalised by loss of the game. The arbiter shall decide the score of the opponent.
11.8. Jeżeli obydwaj zawodnicy są uznani winnymi na podstawie art. 11.7, to partię uznaje się za obustronnie przegraną.
If both players are found guilty according to Article 11.7, the game shall be declared lost by both players.

Słowniczek
Wynik partii: 8.7
Zwykle w partii mamy do czynienia z takimi wynikami: 1-0, 0-1 albo 0,5-0,5 W wyjątkowych okolicznościach
obaj gracze mogą mieć zaliczone porażki (Art. 11.8) lub jeden z nich zdobywa 0,5 p., a
drugi zero. Dla partii nierozegranych wyniki mogą być następujące +/- (Białe wygrały walkowerem)
lub -/+ (Czarne wygrały walkowerem), względnie -/- (obaj zawodnicy przegrali walkowerem).
result: 8.7. Usually the result is 1-0, 0-1 or ½-½. In exceptional circumstances both players may lose (Article 11.8), or one score ½ and the other 0. For unplayed games the scores are indicated by +/- (White wins by forfeit), -/+ (Black wins by forfeit), -/- (Both players lose by forfeit).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8845
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1887 razy
Otrzymał podziękowań: 2078 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Klamer » 11 lip 2017, 08:21

[FEN "1k6/8/8/8/1P6/R7/7r/4K3 w - - 0 1"]

Ostatnio miałem taką sytuację. I zastanawia mnie jaka powinna być decyzja sędziego w takiej sytuacji, gdy czarne mają 1 sekundę i reklamują remis.
Czyż nie powinien powiedzieć, aby grać dalej i da (ustawiony) zegar z dodawanym czasem?
Wyciąganie wniosków kojarzy mi się z biurokracją. księgowa Kraków
Klamer
 
Posty: 1
Dołączył(a): 11 lip 2017, 08:11
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 11 lip 2017, 10:42

rutra napisał(a):Mam pytanie odnośnie sytuacji: zawodnikowi (białe) dzwoni telefon, przeciwnik (czarne) nie ma siły matującej.

To pytanie pojawiało się na różnych kursach sędziowskich, na których byłem i słyszałem różne wersje. Wyniki 0:0,5, 0,5:0,5 oraz 0:1. Z tego co kojarzę w międzyczasie zmienił się przepis i suma punktów musiała wynosić 1, więc 0:0,5 odpadało.

Więc jakim wynikiem powinna zakończyć się partia jeśli białym zadzwoni telefon, a czarne nie mają siły matującej (żadnemu zawodnikowi nie skończył się czas)?

***

Słyszałem prostą argumentację, że czarne nie mają siły matującej, więc nie mogą wygrać, zatem nie może być 0:1. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz jak ja to widzę.

Otóż jeśli zakładamy, że nie wolno wnosić telefonu na salę gry (a już na pewno nie wolno używać w czasie partii) to jeśli białym zadzwonił telefon wówczas można przypuszczać, że on z tego telefonu korzystał (np. będąc w toalecie). A zatem pozycja w partii mogła powstać w wyniku oszustwa. Wynik partii 0:1.

11.3.2.2. Jeżeli nie ma wątpliwości, że zawodnik wziął ze sobą takie urządzenia do strefy rozgrywek,
to przegrywa partię. Przeciwnik odnosi zwycięstwo. Regulamin turniejowy może
określać inne, mniej surowe kary.

Nie ma tutaj nic o sile matujęcej w stylu: "Jednakże partia kończy się remisem, jeżeli przeciwnik
nie może zamatować króla zawodnika po jakiejkolwiek serii prawidłowych
posunięć"

Tak więc dzwoni telefon podczas partii to wygrana przeciwnika niezależnie od pogody i sytuacji na desce. Żadne dodatkowe przypuszczenia czy korzystał czy nie nie są wymagane.
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 11 lip 2017, 13:31

Przy okazji pytanie:
Grający białymi wykonał ruch, przeciwnik się nie pojawił a po powiedzmy 10 minutach (przeciwnika nadal nie ma) białym zadzwonił telefon. Jaki wynik tej partii?
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 11 lip 2017, 15:23

Klamer napisał(a):Czyż nie powinien powiedzieć, aby grać dalej i da (ustawiony) zegar z dodawanym czasem?

Wszystko zależy co jest zapisane w regulaminie turnieju.
Wytyczne III
PARTIE BEZ DODATKU SEKUNDOWEGO ORAZ SZYBKI FINISZ

III.4. Zawodnik na posunięciu, mający mniej niż dwie minuty na zegarze, ma prawo domagać się, aby obaj zawodnicy otrzymali dodatkowo po 5 sekund na posunięcie (z kumulacją lub bez niej), jeśli jest taka możliwość. Takie żądanie jest jednocześnie propozycją remisu. Jeżeli oferta remisu zostaje odrzucona, a sędzia zaakceptuje życzenie zawodnika, to na zegarach należy ustawić żądane tempo gry. Przeciwnik powinien otrzymać dodatkowe dwie minuty i partia powinna być kontynuowana.

III.5. Jeżeli art. III.4 nie jest stosowany, to zawodnik na posunięciu, mający mniej niż dwie minuty na zegarze, ma prawo przed opadnięciem chorągiewki, domagać się uznania partii za remis. W takiej sytuacji powinien zatrzymać zegar i przywołać sędziego (patrz art. 6.12.2). Podstawą domagania się remisu, jest ocena pozycji, której zdaniem reklamującego przeciwnik nie może wygrać normalnymi środkami i/lub przeciwnik nie podejmuje żadnych wysiłków aby wygrać partię normalnymi środkami.

III.5.1. Jeżeli sędzia zgodzi się z tym, że przeciwnik nie może wygrać partii normalnymi środkami względnie nie czyni żadnych wysiłków, aby wygrać partię normalnymi środkami, to powinien orzec remis. W innym przypadku, sędzia może odłożyć podjęcie decyzji lub odrzucić reklamację.

III.5.2. Jeżeli sędzia odkłada decyzję, przeciwnik może otrzymać bonifikatę w postaci dwóch minut dodatkowego czasu do namysłu i partia powinna być kontynuowana w obecności sędziego, jeśli jest to możliwe. Sędzia powinien oznajmić ostateczny rezultat partii w trakcie gry, albo natychmiast po opadnięciu jednej z chorągiewek. Sędzia powinien uznać partię za remisową, jeśli nie ma wątpliwości, że w końcowej pozycji zwycięstwo nie może być osiągnięte normalnymi środkami, albo po stwierdzeniu, że przeciwnik zawodnika, którego chorągiewka spadła nie może wygrać partii normalnymi środkami lub nie podjął wystarczającej próby wygrania partii normalnymi środkami.

III.5.3. Jeżeli sędzia odrzuca reklamację, to przeciwnik otrzymuje bonifikatę w postaci dwóch minut dodatkowego czasu do namysłu.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8845
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1887 razy
Otrzymał podziękowań: 2078 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 11 lip 2017, 15:26

Kaczmar napisał(a):Przy okazji pytanie:
Grający białymi wykonał ruch, przeciwnik się nie pojawił a po powiedzmy 10 minutach (przeciwnika nadal nie ma) białym zadzwonił telefon. Jaki wynik tej partii?

Partia się jeszcze nie rozpoczęła.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8845
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1887 razy
Otrzymał podziękowań: 2078 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 11 lip 2017, 17:30

kolokwium napisał(a):
Kaczmar napisał(a):Przy okazji pytanie:
Grający białymi wykonał ruch, przeciwnik się nie pojawił a po powiedzmy 10 minutach (przeciwnika nadal nie ma) białym zadzwonił telefon. Jaki wynik tej partii?

Partia się jeszcze nie rozpoczęła.

Mnie uczyli na kursie sędziowskim, że wynik takiej partii to 0:- o ile oczywiście przeciwnik się nie pojawił na czas (jak się pojawił to wtedy 0:1).
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 11 lip 2017, 18:40

Kaczmar napisał(a):Mnie uczyli na kursie sędziowskim, że wynik takiej partii to 0:-.
Zdecydujmy się: walkower czy przegrana. Nie może być i jedno, i drugie.
Jedno jest gdy partii nie było (przynajmniej jeden zawodnik (zdolny do gry nie stawił się do gry w odpowiednim czasie), drugie gdy partia trwała (czyli się rozpoczęła) i została zakończona (nie ważne w jaki sposób).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8845
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1887 razy
Otrzymał podziękowań: 2078 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 12 lip 2017, 09:18

Ale zaraz, bo to jest ciekawy przypadek.

Białe wykonały ruch i po 10 minutach zadzwonił im telefon. Załóżmy, że czarne mogą się spóźnić 15 minut (jak grałem w Budapeszcie to można było się spóźnić 30 minut). Więc czarny ma jeszcze kilka minut.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6513
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1833 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez AuroraBorealis » 07 sie 2017, 19:09

Krótkie pytanie: jak osoba niezrzeszona może zarejestrować się w CR? Trzeba ponoć jakiś papierek teraz podpisać?
AuroraBorealis
 
Posty: 1114
Dołączył(a): 08 sie 2012, 11:38
Podziękował : 104 razy
Otrzymał podziękowań: 293 razy
Ranking: 2120

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 07 sie 2017, 20:09

AuroraBorealis napisał(a):Krótkie pytanie: jak osoba niezrzeszona może zarejestrować się w CR? Trzeba ponoć jakiś papierek teraz podpisać?


Wypełnić formularz rejestracji zawodnika i przekazać do administratora CR (lista administratorów na stronie głównej Centralnego Rejestru).
Załączniki
Formularz_Rej_Zaw_PZSzach_bez_przynaleznosci_klubowej.doc
(52.5 KiB) Pobrane 20 razy
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6513
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1833 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez gierlo » 08 sie 2017, 14:38

Hej. Czy trzeba osiągnąć jakiś minimalny wiek, aby grać "zawodowo" na turniejach? ELO ranking tylko się liczy?
.
Avatar użytkownika
gierlo
 
Posty: 1
Wiek: 36
Dołączył(a): 08 sie 2017, 14:35
Lokalizacja: Malbork
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Ranking: 0

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe