Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 26 maja 2017, 18:38

  1. Niżej
  2. NA to w PZSzach: M, III, II I, P
  3. Wszystko zależy od pełnionej funkcji.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Spokój » 02 cze 2017, 12:32

Taka sytuacja:
Król przeciwnika jest na przekątnej mojego gońca. Po środku stoi jego skoczek (jest związany). Przeciwnik nie dostrzega bierze skoczka i... po chwili odstawia dostrzegając związanie. Czy ma tu zastosowanie reguła: dotknięta idzie, a skoro dotknięta odsłania szacha, to czy przeciwnik przegrywa z automatu poprzez nieprawidłowe posunięcie ? (jak regulamin mówi o przegranej poprzez nieprawidłowy ruch) ?
Always remeber about the golden rule. Polecam: księgowa praca
Spokój
 
Posty: 1
Dołączył(a): 02 cze 2017, 12:26
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 02 cze 2017, 14:11

Nie można zmusić przeciwnika do wykonania nieprawidłowego posunięcia. Co więcej nie działa tu nie tylko reguła "dotknięta idzie", ale i "postawiona stoi" dopóki zawodnik nie przełączy zegara.

4.5 Jeżeli żadna z dotkniętych bierek nie może, zgodnie z art. 4.3 lub 4.4, wykonać
prawidłowego posunięcia, ani nie może być prawidłowo zbita, to zawodnik może
wykonać dowolne prawidłowe posunięcie.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 02 cze 2017, 14:23

Nawet jeżeli ruch został wykonany (przeciwnik podniósł skoczka, przestawił go w inne miejsce i oderwał rękę) i nie przełączył zegara (ruch nie został zakończony) przeciwnik ma prawo cofnąć skoczka i wykonać prawidłowy ruch inną bierką.
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez adse » 02 cze 2017, 16:32

A po przełączeniu zegara, w szachach klasycznych, jest przegrana?
adse
 
Posty: 1324
Dołączył(a): 13 gru 2009, 18:14
Podziękował : 58 razy
Otrzymał podziękowań: 363 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 02 cze 2017, 16:52

W klasycznych jest to 1. nieprawidłowe (+ 2 minuty dla przeciwnika), 2. nieprawidłowe przegrywa.
I kategoria (1650/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6511
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1545 razy
Otrzymał podziękowań: 1831 razy
Ranking: 1683

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 05 cze 2017, 10:19

adse napisał(a):A po przełączeniu zegara, w szachach klasycznych, jest przegrana?

W szachach klasycznych kończy partię dopiero drugie nieprawidłowe posunięcie. Nie jest jednak to przegrana z automatu ponieważ partię uznaje się za remisową, jeżeli w końcowej pozycji przeciwnik, za pomocą jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć, nie może zamatować króla ukaranego zawodnika. Po pierwszym nieprawidłowym posunięciu przywracana jest pozycja sprzed nieprawidłowości i gra jest kontynuowana. Co ciekawe można reklamować takie zdarzenie n ruchów później (bo np. jak wykonaliśmy roszadę to skojarzyło nam się, że przeciwnik wykonał swoją roszadę będąc szachowanym).
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez zulu » 06 cze 2017, 22:28

kolokwium napisał(a):To jest forsowny wariant. Są to również jedyne (ale nie dowolne) prawidłowe posunięcia.

Dowolne prawidłowe okazały się jedynymi prawidłowymi, dlatego nie ma żadnych wariantów.
zulu
 
Posty: 102
Dołączył(a): 19 maja 2007, 14:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 07 cze 2017, 12:31

Mea culpa. Fakt, nie ma wariantów. Jest tylko jeden manewr czy ciąg posunięć.
Dlatego kolokwium powinien napisać "To jest forsowny manewr." Chociaż w środowisku szachistów ciąg jedynych (forsownych) posunięć często (choć z leksykalnego punktu widzenia niepoprawnie) nazywany jest wariantem.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez KariM » 20 cze 2017, 08:49

Taka sytuacja:
Zawodnik celowo dotknął swoją figurę celem wykonania ruchu (ruch byłby prawidłowy), a następnie zrezygnował z tego zamiaru i wykonał ruch inną bierką (co jest niezgodne z przepisami). Przeciwnik się na to nie zgadza i chce, aby rywal wykonał posunięcie figurą, którą dotknął jako pierwszą. Co się wtedy dzieje i jak powinna wyglądać procedura?
Jam jest. Polecam portal: ksiegowa praca
KariM
 
Posty: 1
Dołączył(a): 20 cze 2017, 08:40
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 20 cze 2017, 15:47

  1. Należy zgłosić ten fakt sędziemu (np. poprzez podniesienie ręki, co jest wskazówką dla sędziego o potrzebie interwencji) w sposób nieprzeszkadzający innym zawodnikom.
  2. Sędzia podejmie decyzję czy reklamacja jest uzasadniona.
  3. Jeżeli uzasadniona, to
    1. jeżeli przemieszczono jakąś bierkę, to należy przywrócić prawidłową pozycję na szachownicy
    2. należy wykonać posunięcie dotkniętą bierką
    3. sędzia może ukarać zawodnika zgodnie z zakresem kar (12.9) - nie ma narzuconej kary, dlatego wybór należy do sędziego.
  4. Sędzia może dokonać korekty zegara (niezależnie od zasądzonej kary) jeżeli uważa to za uzasadnione.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 20 cze 2017, 21:29

Anegdota.
Na pewnym turnieju grało dwóch nielubiących się arcymistrzów. Jeden po wykonaniu ruchu odszedł od stolika aby przyjrzeć się jak wygląda sytuacja przy innych stolikach. Przechadzając się pomiędzy stolikami zauważył, że przeciwnik dotknął hetmana. Wiedział, ze ruch hetmanem przegrywa partię. Szybko podbiegł do stolika i powiedział: "Widziałem jak dotknął pan hetmana - proszę wykonać ruch hetmanem". Przeciwnik odparł: "Zapewne też słyszał pan, że przed dotknięciem hetmana powiedziałem poprawiam".

W przypadku gdy przeciwnik dotknie jedną bierkę a wykona ruch drugą bierkę należy taką sytuację reklamować do sędziego. Jeżeli się przeciwnik do tego nie przyzna albo powie, że przeciwnik widocznie nie słyszał poprawiam to zazwyczaj taką reklamację odrzuci. Ale taka reklamacja jest jedynym sposobem aby nie uszło to przeciwnikowi bezkarnie. Sędzia takiego delikwenta będzie miał bardziej na oku i być może w innym turnieju przyłapie takiego zawodnika na kłamstwie. Poza tym sędziowie między sobą przekazują sobie informację o zawodnikach sprawiających kłopoty. Inni zawodnicy stojący obok też zapamiętują takie sytuacje. Tak więc nie bójmy się reklamować takich przypadków.
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 21 cze 2017, 14:20

Dawniej należało "powiedzieć", obecnie obowiązuje rozszerzona wersja "wyraźnie powiedzieć".
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8844
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1885 razy
Otrzymał podziękowań: 2077 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Titrant » 21 cze 2017, 22:46

kolokwium napisał(a):Należy zgłosić (...) sędziemu (...) w sposób nieprzeszkadzający innym zawodnikom.

A co jeśli sędzia jest jednym z grających zawodników? Byłem na takich turniejach. Miałem też sytuację, że chciałem zgłosić reklamację, natomiast sędzia patrzył w komputer i zwyczajnie podniesionej ręki by nie zauważył. Krzyknąłem więc na całą salę: "sędzia!". Powinienem zrobić inaczej?
"Powinieneś podążać za swoim własnym marzeniem - nie kogoś innego! Droga nigdy nie będzie prosta, ale powinieneś nauczyć się czerpać przyjemność z samej podróży"! Viswanathan Anand
Avatar użytkownika
Titrant
 
Posty: 119
Dołączył(a): 31 sty 2016, 20:03
Lokalizacja: łódzkie
Podziękował : 56 razy
Otrzymał podziękowań: 73 razy
Ranking: 1000

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 22 cze 2017, 08:36

Zatrzymujemy zegar i podchodzimy do sędziego zgłosić reklamację.
Kaczmar
 
Posty: 241
Wiek: 44
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe