Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 21 sty 2018, 21:06

Można było zastosować trzy możliwości
- cały cykl wg 2017
- cały cykl wg 2018 (nie pamiętam od kiedy były przecieki o poprawie przepisów)
- w 2017 stare, a w 2018 nowe.
Wyboru dokonano.

Rozumiem argumentację sędziego. Zawodnicy zapisywali się na cykl turniejów rozgrywanych wg przepisów 2017. Nie chce im zrobić niespodzianki.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 21 sty 2018, 23:33

Jeśli informacja została podana w regulaminie i na pierwszym etapie, że pozostałe też będą tak rozgrywane - to wszystko jest w porządku.
Zawodnikom, którym nie odpowiada taka formuła - mogą zrezygnować z turnieju i wybrać inny.
Przymusu grania na jakimkolwiek turnieju nie ma - wybieramy to co nam odpowiada.

Choć z drugiej strony jeśli w regulaminie pisze, że obowiązują przepisy FIDE i PZSzach - to w 2018r powinny obowiązywać nowe
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2941
Wiek: 40
Dołączył(a): 22 lis 2010, 00:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 249 razy
Otrzymał podziękowań: 424 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 21 sty 2018, 23:37

Dwa przypadki z praktyki turniejowej.

1. Turniej klasyczny rozpoczynający się pod koniec czerwca, kończący się na początku lipca 2014. Na odprawie technicznej sędzia podał informacje, że do 30 czerwca gramy na "starych" przepisach (m. in. 3 nieprawidłowe posunięcie przegrywa), od 1. lipca (od 4. rundy) gramy na "nowych" przepisach (m. in. 2 nieprawidłowe posunięcie przegrywa), które wchodzą w życie właśnie tego dnia.

2. Turniej błyskawiczny 1.01.2018 - została podana informacja, że turniej jest częścią festiwalu szachowego, który rozpoczął się w 2017, więc aby nie wprowadzać zamieszania gramy na "starych" przepisach (pierwsze nieprawidłowe posunięcie przegrywa, a nie 2.), mimo że w dniu turnieju weszły w życie nowe przepisy.

PS. Mogliby nie zmieniać tych przepisów tak często. :D
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 21 sty 2018, 23:42

to co jest najważniejsze - że o przepisie zostali zawodnicy dobrze poinformowani
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2941
Wiek: 40
Dołączył(a): 22 lis 2010, 00:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 249 razy
Otrzymał podziękowań: 424 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 22 sty 2018, 00:43

rutra napisał(a):1. Turniej klasyczny rozpoczynający się pod koniec czerwca, kończący się na początku lipca 2014. Na odprawie technicznej sędzia podał informacje, że do 30 czerwca gramy na "starych" przepisach (m. in. 3 nieprawidłowe posunięcie przegrywa), od 1. lipca (od 4. rundy) gramy na "nowych" przepisach (m. in. 2 nieprawidłowe posunięcie przegrywa), które wchodzą w życie właśnie tego dnia.

To jest zła praktyka.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 22 sty 2018, 11:09

Moje zdanie jest takie:
- w trakcie turnieju nie zmieniamy przepisów
- w trakcie grand prix (cykl turniejów) każdy turniej jest grany według aktualnych przepisów
Kaczmar
 
Posty: 294
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 176 razy
Otrzymał podziękowań: 224 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Daniel » 22 sty 2018, 11:38

hajdzik napisał(a):Jeśli informacja została podana w regulaminie i na pierwszym etapie, że pozostałe też będą tak rozgrywane - to wszystko jest w porządku.
[...]
Choć z drugiej strony jeśli w regulaminie pisze, że obowiązują przepisy FIDE i PZSzach - to w 2018r powinny obowiązywać nowe


W regulaminie nie było to sprecyzowane :P informacja została przekazana dopiero na pierwszym noworocznym turnieju. W regulaminie nie ma też nic o tym, że obowiązują przepisy FIDE i PZSzach
Daniel
 
Posty: 793
Dołączył(a): 18 paź 2006, 20:39
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 201 razy
Otrzymał podziękowań: 318 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 22 sty 2018, 18:59

Co w sytuacji gdy ruch matujący zostanie wykonany przy użyciu dwóch rąk? Mat czy nieprawidłowe posunięcie?
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 22 sty 2018, 20:52

zawsze było "MAT KOŃCZY PARTIĘ"
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2941
Wiek: 40
Dołączył(a): 22 lis 2010, 00:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 249 razy
Otrzymał podziękowań: 424 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 22 sty 2018, 21:42

Mat.
Ale dla badaczy "pisma świętego" może być niuans. Co, gdy po danym posunięciu zawodnik naciśnie zegar?
cytata:
7.5.4. Jeżeli zawodnik użyje obu rąk w celu wykonania jakiegokolwiek posunięcia (np. roszady, zbicia bierki lub promocji) i naciśnie zegar, to jego postępowanie jest karane analogicznie, jakby wykonał nieprawidłowe posunięcie.


Posunięcie jest prawidłowe, gdy spełnia wymogi art. 3.
5.1.1. Partię wygrywa zawodnik, który zamatował króla przeciwnika. Mat natychmiast kończy partię pod warunkiem, że posunięcie prowadzące do pozycji matowej było wykonane w zgodzie z art. 3 oraz art. 4.2 - 4.7.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Titrant » 27 sty 2018, 22:22

Sędzia może ukarać zawodnika za to że mylił się przy reklamacji?

Przykład.
Zawodnik: Panie sędzio, chciałem zgłosić bla bla bla...
Sędzia: Niestety nie ma pan racji, bo bla bla bla... Z uwagi na to, że mylił się pan obowiązuje kara bla bla bla...
Zawodnik: ???
"Powinieneś podążać za swoim własnym marzeniem - nie kogoś innego! Droga nigdy nie będzie prosta, ale powinieneś nauczyć się czerpać przyjemność z samej podróży". Viswanathan Anand
Avatar użytkownika
Titrant
 
Posty: 185
Dołączył(a): 31 sty 2016, 21:03
Lokalizacja: łódzkie
Podziękował : 91 razy
Otrzymał podziękowań: 119 razy
Ranking: 1000

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 28 sty 2018, 01:04

Tak.
Niesłuszna rekamacja jest przeszkadzaniem w grze. Może być nieświadomym i przypadkowym.
W niektórych przypadkach kara jest obigatoryjna.
9.5.3. Jeśli żądanie jest nieuzasadnione, sędzia dodaje przeciwnikowi 2 minuty i partia powinna być kontynuowana. Jeżeli reklamacja była związana z zamierzonym, zapisanym posunięciem, to zawodnik jest zobowiązany wykonać go na szachownicy, w zgodzie z art. 3 i 4.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 09:31

Witam.

Mam dwa pytania, odnośnie przepisów gry.
1. Zawodnik dokonuje bicia w przelocie przesuwając własnego pionka ,który bije i nie usuwając pionka zbitego czy wykonuje nieprawidłowe posunięcie?
2.Jak powinien zachować się sędzia w sytuacji "słowo przeciwko słowu" np. jeden zawodnik twierdzi ,że przeciwnik dotknął figurę a drugi temu zaprzecza, jeden reklamuje oderwanie ręki od figury a drugi twierdzi coś innego itp. oczywiście świadków nie ma.
Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez Rafcik » 19 mar 2018, 12:18

1. Nieprawidłowy ruch.
2. Jeśli nie ma innych przesłanek to nie ma jak rozstrzygnąć i trzeba nakazać grać dalej.
"W konfrontacji strumienia ze skałą, strumień zawsze wygrywa - nie przez swoją siłę, ale przez wytrwałość." - Budda
Avatar użytkownika
Rafcik
Administrator
 
Posty: 2263
Dołączył(a): 10 wrz 2006, 08:22
Lokalizacja: Białystok
Podziękował : 106 razy
Otrzymał podziękowań: 390 razy
Ranking: 2268

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez Kaczmar » 19 mar 2018, 16:32

1. Zgadzam się z Rafcikiem - nieprawidłowy ruch pod warunkiem, że ruch nie tylko został wykonany ale i zakończony (przeciwnik wcisnął zegar)
2. Również zgadzam się z Rafcikiem. Słowo przeciwko słowu - nie mogę uznać, że słowo X jest ważniejsze niż słowo Y. Nakazuję grać dalej i o ile to możliwe staram się baczniej obserwować partię. Jeżeli jest świadek to też tak naprawdę nie mogę się sugerować jego opinią (skąd wiadomo, że to nie wujek Xsa czy Ygreka). Tutaj trzeba posługiwać się zdrową logiką.
Kaczmar
 
Posty: 294
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 176 razy
Otrzymał podziękowań: 224 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe