Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 27 lip 2018, 21:45

Jeszcze mi się jedna sytuacja z Pardubic przypomniała. Miałem nie pytać, bo sytuacja wydawała mi się być oczywista, ale teraz nabrałem wątpliwości związane z interpretacją punktu 4.3. (w szczególności 4.3.3.).

[FEN "r1bqkbnr/pp3ppp/2n5/1Bpp4/8/2N2N2/PPPP1PPP/R1BQK2R w - - 0 1"]

Turniej szachów błyskawicznych. W powyższej pozycji chciałem zagrać... 1. Qxd5? ;D

Zaczepiłem hetmana o piona, ale ułamek sekundy wcześniej poczułem, że czegoś dotknąłem. Pion d2 gdzieś się zawieruszył. Nie wiem jak mogłem go nie zauważyć, być może wyszło zmęczeniem ponad setką partii. Jako, że jeszcze nie wykonałem ruchu (nie przełączyłem zegara), ale dotknąłem hetmana (dotknięta idzie) to zagrałem 1. Qe2+. Wtedy młoda przeciwniczka powiedziała, że dotknąłem piona (d5) i muszę go zbić. Jedyną możliwością bicia piona było zagranie 1. Nxd5. Pomyślałem chwilę i tak właśnie zagrałem. Straciłem figurę, ale ostatecznie partie wygrałem po ładnej kombinacji, po której odzyskałem materiał i uzyskałem przewagę. Po partii jednak nabrałem wątpliwości czy aby na pewno musiałem grać Nxd5.

4.3 Z wyjątkiem sytuacji przedstawionej w art. 4.2 (nie powiedziałem "poprawiam" + kontakt z bierkami nie był przypadkowy), jeżeli zawodnik będący na posunięciu dotknął
stojącej na szachownicy, z zamiarem wykonania posunięcia:
4.3.1. jednej lub więcej spośród własnych bierek, to musi wykonać posunięcie pierwszą dotkniętą
bierką, którą można wykonać posunięcie,
4.3.2. jednej lub więcej bierek przeciwnika, to wówczas musi zbić pierwszą dotkniętą bierkę,
która może być zbita,
4.3.3. jednej lub więcej bierek obu kolorów, to wówczas musi zbić pierwszą dotkniętą bierkę
przeciwnika własną bierką, którą pierwszą dotknął. Jeśli to jest nieprawidłowe posunięcie,
to musi wykonać posunięcie pierwszą dotkniętą bierką, którą można wykonać posunięcie
lub zbić pierwszą dotkniętą bierkę przeciwnika, która może być zbita.
Jeżeli nie
można ustalić, która z bierek (własna czy przeciwnika) została dotknięta pierwsza, to
wtedy przyjmuje się, że własna bierka została dotknięta wcześniej.


Jaką decyzję powinien podjąć sędzia w przypadku reklamacji?
a) wykonanie prawidłowego ruchu dotkniętą bierką (Qe2+)
b) zbicie dotkniętej bierki przeciwnika (Nxd5)
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6766
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1661 razy
Otrzymał podziękowań: 2073 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 27 lip 2018, 22:59

Z relacji wynika, że pierwszą dotkniętą bierką był hetman ("Zaczepiłem hetmana o piona" - jeżeli TO jest poprawnie napisane).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9303
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2138 razy
Otrzymał podziękowań: 2288 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 27 lip 2018, 23:40

Tak, najpierw wziąłem do ręki (dotknąłem) hetmana, a następnie zaczepiłem (chciałem zbić) piona d5.

I teraz tak:

4.3.1. - dotknąłem hetmana
4.3.2. - dotknąłem (w drugiej kolejności) piona d5

4.3.3. - dotknąłem hetmana i piona d5, czyli gdyby to był legalny ruch wówczas musiałbym zbić piona d5 hetmanem, ale to nie był legalny ruch...

I teraz najciekawsza część ta pogrubiona... pierwsza część zdania mówi o tym, że MUSZĘ wykonać posunięcie pierwszą dotkniętą bierką (hetmanem, czyli Qe2+), następnie mamy spójnik "lub" i dalej zbić pierwszą dotkniętą bierkę przeciwnika, która może być zbita (pionek d5 może być zbity, ale nie przez hetmana, tylko przez skoczka).

***

Podczas partii zagrałem Nxd5, później wydawało mi się, że powinienem zagrać Qe2+ (pierwsza dotknięta bierka), ale stuprocentowej pewności nie mam.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6766
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1661 razy
Otrzymał podziękowań: 2073 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 28 lip 2018, 01:09

Zakładając (chociaż to nie jest ważne), że świadomie dotknąłeś ciałem (nie bierką) piona d5. To nie mogłeś go zbić pierwszą dotkniętą bierką (hetmanem). Nie można zmusić do wykonania nielegalnego posunięcia, a pierwszą dotkniętą bierką nie można zbić pierwszej dotkniętej bierki przeciwnika (ale można wykonać prawidłowy ruch).
4.3.3.
jednej lub więcej bierek obu kolorów, to wówczas musi zbić pierwszą dotkniętą bierkę przeciwnika własną bierką, którą pierwszą dotknął. Jeśli to jest nieprawidłowe posunięcie, to musi wykonać posunięcie pierwszą dotkniętą bierką, którą można wykonać posunięcie lub zbić pierwszą dotkniętą bierkę przeciwnika, która może być zbita. Jeżeli nie można ustalić, która z bierek (własna czy przeciwnika) została dotknięta pierwsza, to wtedy przyjmuje się, że własna bierka została dotknięta wcześniej.
-=-
one or more pieces of each colour, he must capture the first touched opponent’s piece with his first touched piece or, if this is illegal, move or capture the first piece touched that can be moved or captured. If it is unclear whether the player’s own piece or his opponent’s was touched first, the player’s own piece shall be considered to have been touched before his opponent’s.

Sprawa jest oczywista: można zrobić prawidłowe posunięcie hetmanem, to należy je wykonać.

PS
Jeżeli chcesz rozbijać tekst na czynniki pierwsze, to weź pod uwagę, że:
  • albo
    Ruszysz hetmanem albo zbijesz piona. Na pewno hetmanem nie zbijesz piona.
  • lub
    Ruszysz hetmanem lub zbijesz piona. Możesz hetmanem zbić piona. Możesz też zbić piona nie ruszając hetmana, jak i nie bić piona ale ruszyć się hetmanem.
  • i
    Ruszysz hetmanem i zbijesz piona. Na pewno hetmanem zbijesz piona.
Jednakże w języku potocznym bywa różnie :>
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9303
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2138 razy
Otrzymał podziękowań: 2288 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 28 lip 2018, 15:05

W sumie gdyby tak wziąć sytuacje odwrotną - najpierw dotykam piona d5, później hetmana to nie ma wątpliwości, że trzeba zbić dotkniętego piona (skoczkiem), a nie ruszyć hetmanem, więc gdy najpierw dotknąłem hetmana to powinienem ruszyć hetmanem, tak też mi się wydawało. Podczas partii pomieszały mi się te dwa podpunkty (4.3.1. i 4.3.1.), stwierdziłem (tak jak przeciwniczka), że skoro dotknąłem hetmana i czarnego piona, to skoro nie mogę zbić hetmanem piona, ale mogę zbić inną bierką to muszę ten ruch wykonać.

Jeszcze mogłaby być inna sytuacja.

[FEN "r1bqkb1r/pp2nppp/2n5/2pp4/8/2N2N2/PPPPBPPP/R1BQK2R w - - 0 1"]

O i powiedzmy, że teraz będę chciał zagrać Qxd5 (dotknę najpierw hetmana, później piona). To wtedy nie mogę wykonać ruchu hetmanem, ale mogę zbić dotkniętą bierkę (skoczkiem). Więc w tej sytuacji białe muszą zagrać Nxd5.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6766
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1661 razy
Otrzymał podziękowań: 2073 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 paź 2018, 23:33

rutra napisał(a):Czy może mi ktoś wyjaśnić dlaczego (jakiś czas temu) Bułgaria dostała bana od FIDE?

Pytanie drugie: Kiedy turnieje szachowe w Bułgarii znów będą zgłaszane do FIDE? (Kiedy zostaną odbanowani)


Czy Bułgaria została już odbanowana? Przy bułgarskich szachistach nie ma już skrótu FID, tylko BUL.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6766
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1661 razy
Otrzymał podziękowań: 2073 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 20 paź 2018, 02:36

Sam sobie odpowiedziałeś. :D
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9303
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2138 razy
Otrzymał podziękowań: 2288 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Mattix » 26 paź 2018, 20:15

A będzie ktoś uprzejmy i w końcu wyjaśni co było przyczyną konfliktu? Chociaż tak w ogólnym zarysie.

(Tak Panie Kolokwium, wiem, że jest internet, tylko jest po angielsku, a translator trochę tak średnio pomaga).
Mattix
 
Posty: 88
Dołączył(a): 26 sty 2017, 01:45
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez vilano » 27 paź 2018, 03:21

Przy jednej z bułgarskich zawodniczek ktora bedzie wystepowac w WCCC 2018 jest skrót FID, wiec albo w dalszym ciagu jest jakis problem albo skrót nie zostal uaktualniony
vilano
 
Posty: 34
Dołączył(a): 07 maja 2013, 01:02
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 27 paź 2018, 13:34

Przy wszystkich zawodniczkach i zawodnikach bułgarskich.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9303
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2138 razy
Otrzymał podziękowań: 2288 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 27 paź 2018, 16:54

Nie zaktualizowali. Na stronie FIDE mają federacje bułgarską.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6766
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1661 razy
Otrzymał podziękowań: 2073 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Titrant » 03 lis 2018, 01:53

Ile wg aktualnych przepisów wolno teraz wykonać ruchów bez bicia i ruchu pionem? 50? 70?
"Powinieneś podążać za swoim własnym marzeniem - nie kogoś innego! Droga nigdy nie będzie prosta, ale powinieneś nauczyć się czerpać przyjemność z samej podróży". Viswanathan Anand
Avatar użytkownika
Titrant
 
Posty: 286
Dołączył(a): 31 sty 2016, 21:03
Lokalizacja: łódzkie
Podziękował : 115 razy
Otrzymał podziękowań: 166 razy
Ranking: 1000

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez szachowny » 03 lis 2018, 02:09

Titrant napisał(a):Ile wg aktualnych przepisów wolno teraz wykonać ruchów bez bicia i ruchu pionem? 50? 70?


nie widziales partii duda-caruana? koncowka w+g vs w, duda uratowal remis bo zostal zagrany 50 ruch bez bicia i ruchu pionem, poza tym ta koncowka to najpopularniejszy przyklad tej zasady
szachowny
 
Posty: 5
Dołączył(a): 16 sie 2018, 15:19
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 03 lis 2018, 02:15

Titrant napisał(a):Ile wg aktualnych przepisów wolno teraz wykonać ruchów bez bicia i ruchu pionem? 50? 70?


Przy 50 posunięciach można reklamować, wtedy remis. Bez reklamacji 75 posunięć i remis z automatu.

Podobnie 3-krotne powtórzenie (pojawienie) się takiej samej pozycji można reklamować, a bez reklamacji jeśli pozycja powtórzy (pojawi) się 5 razy to remis z automatu.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6766
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1661 razy
Otrzymał podziękowań: 2073 razy
Ranking: 1569

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez didek87 » 17 lut 2019, 12:41

Taka sytuacja turniejowa:

Końcówka, jeden z zawodników ma 10 sekund na zegarze, drugi kilka minut. Strona mająca więcej czasu ma K+p, druga strona ma K+H+W i próbuje matować. Jest to ostatnia partia, nad szachownicą obecny sędzia rundowy.
Strona silniejsza wykonuje kilkukrotnie nieprawidłowości związane ze zbyt szybkim wykonywaniem ruchów i przełączaniem zegara. Posunięcie uznaje się za zakończone kiedy zostanie naciśnięty zegar a w tym przypadku wyglądało to tak.
Ruch strony słabszej od razu ruch strony silniejszej następnie przełączenie zegara przez stronę słabszą i od razu odbicie strony silniejszej. Cel wiadomy strata jak najmniejszej ilości czasu. Strona słabsza nie reklamuje nieprawidłowej ? gry strony silniejszej, sędzia nie reaguje. W momencie widocznym na diagramie mamy następującą sytuację:

[FEN "8/k7/5p2/1Q6/1R6/4K3/8/8 w - - 0 1"]

Ruch czarnych na zegarze strony silniejszej 0.0 i widoczna chorągiewka. Czarne reklamują koniec czasu, białe nic nie zgłaszają po czym wkracza sędzia. Dodaje 2 sekundy, które uznał, że strona silniejsza miała. Po serii nieprawidłowości w wykonywanych ruchach przez białe na ruch przed matem doszło do sytuacji, w której białe nacisnęły zegar na czasie przeciwnika bo wykonywały ruchy i przełączały zegar tak szybko, że czarne nacisnęły zegar ( kończąc swoje posunięcie ) ułamek sekundy po białych i nastąpił koniec czasu.

W tym momencie wkroczył sędzia ( bez reklamacji zawodnika ) i dodał stronie silniejszej czas. Tłumaczył, że widział jak to wyglądało i dlatego podjął taką decyzję.

Jednak nie zareagował wcześniej gdy widział serię nieprawidłowości strony silniejszej. Jak wiadomo dopiero naciśnięcie zegara kończy posunięcie i druga strona może rozpocząć wykonanie swojego jak druga strona naciśnie zegar.
Czy sędzia może sobie wybrać uznaniowo moment kiedy, w którym wkracza do akcji jeżeli nie ma reklamacji żadnej ze stron ?

Dodam tylko, że całej sytuacji by w ogóle nie było gdyby strona silniejsza wykonywała prawidłowo swoje posunięcia bo czas skończył by się kilka ruchów szybciej. Dodatkowo nieprawidłowe? spóźnione naciśnięcie zegara przez stronę broniącą zostało wykonane dlatego, że najpierw biały nacisnął zegar za wcześnie i nastąpiło odbicie zegara skutkujące końcem czasu.
Ostatnio edytowany przez didek87, 17 lut 2019, 13:44, edytowano w sumie 1 raz
didek87
 
Posty: 30
Dołączył(a): 18 cze 2017, 15:09
Podziękował : 16 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy
Ranking: 0

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe