Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez rutra » 19 mar 2018, 16:46

Ad. 2.: Miałem podobną sytuację na turnieju wojewódzkim (drużynowo). Zawodniczka stwierdziła, że wykonała ruch skoczkiem by zaatakować pionka b6, a przeciwnik ruszył się tym pionem na pole b4 (wtedy 1. nieprawidłowe posunięcie przegrywało). Przeciwnik twierdził, że wykonał ruch b5-b4. Ciężko stwierdzić kto mówił prawdę. Mi wydawało się, że zawodniczka mówiąc, że zagrała skoczkiem by zaatakować piona miała rację. Potwierdziła to jej koleżanka z drużyny. Niestety bez dowodów nie mogę podjąć decyzji, bo tak mi się wydaje i w tej sytuacji zastosowałem domniemanie niewinności. Akurat zawodnik miał w końcówkę wieże przeciwko skoczkowi (były jeszcze piony) i partie wygrał.

Więc cytując jednego sędziego - "świadkiem mógłby być nawet papież, a i tak nie mamy pewności czy mówi prawdę".

Z drugiej strony słyszałem jak jeden zawodnik wykonał nieprawidłowe i wypierał się, że zagrał poprawnie. Sędzia uwierzył na słowo przeciwniczce, bo znał tę zawodniczkę z turniejów, wiedział że raczej powie prawdę, ale bardziej chodziło tu o to, że zawodnik był znany z kombinowania i mówienia nieprawdy. Zatem jeśli ktoś raz, drugi, trzeci skłamie, to raczej się takiego zawodnika pamięta i wiadomo, że może skłamać po raz kolejny.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez kolokwium » 19 mar 2018, 18:36

Jest też inne powiedzenie: Łże jak naoczny świadek.
Komu uwierzyć? To sprawa sędziego, jego doświadczeniu, wyczuciu. Korespondencyjnie nie da się udzielić rady w konkretnym przypadku.
W skrajnych przypadkach, można nawet być oszukanym przez własne oczy. Zwidy (za duża, jak i za mało) przytrafić się mogą każdej osobie.

Odnośnie nieprawidłowego posunięcia.
    Co jest nieprawidłowym posunięciem jest napisane w art. trzecim.
    Jeżeli wszystko jest zgodne, to dochodzi art. czwarty, o wykonaniu/przebiegu posunięć.
    Później art. siódmy o nieprawidłowościach i tam może być posunięcie prawidłowe uznawane za nieprawidłowe (karane jak za nieprawidłowe).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 21:04

W związku z wypowiedziami w tym wątku mam jeszcze jedno pytanie czy przepisy FIDE określają konkretnie ilu zawodników może przypadać na jednego sędziego lub inaczej jeżeli w turnieju jest jeden sędzia to czy może w nim grać teoretycznie np 1000 zawodników. Czy są jakieś limity?
Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez kolokwium » 19 mar 2018, 21:39

Tylko przy określeniu w szachach szybkich i błyskawicznych czy jest "dostateczny nadzór sędziowski" gdyż to decyduje o obowiązujących przepisach.
Wszystkie inne przepisy odnośnie liczby sędziów są (lub mogą być) w wytycznych do danego turnieju lub serii turniejów. O tym decyduje organizator, zleceniodawca lub inna osoba mocno zainteresowana w przygotowanie/przebieg turnieju (np. FIDE, ECU, PZSzach, Urząd Gminy, sponsor, itp.). Sędzia również może mieć takie zastrzeżenia.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 21:53

kolokwium napisał(a): "dostateczny nadzór sędziowski"


Jak to rozumieć 100 desek na jedną parę oczu sędziego czy 10?
Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez rutra » 19 mar 2018, 22:32

pyetrek napisał(a):
kolokwium napisał(a): "dostateczny nadzór sędziowski"


Jak to rozumieć 100 desek na jedną parę oczu sędziego czy 10?


Rapid - jeden sędzia na 3 partie (A.3.1.1.)
Blitz - jeden sędzia na 1 partie. (B.3.1.1.)
Ostatnio edytowany przez rutra, 19 mar 2018, 22:56, edytowano w sumie 1 raz
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 mar 2018, 22:38

Szachy szybkie/błyskawiczne bez "dostatecznego nadzoru"

[FEN "rnbqkbnr/ppp1pppp/3p4/1B6/4P3/8/PPPP1PPP/RNBQK1NR w - - 0 1"]

Czarne zagrały 2. ...Nf6 (?), białe odpowiedziały 3. d3 i przełączyły zegar.

[FEN "rnbqkb1r/ppp1pppp/3p1n2/1B6/4P3/3P4/PPP2PPP/RNBQK1NR w - - 0 1"]

Czarne reklamują nieprawidłowe posunięcie. Jaka decyzja sędziego?
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 22:41

To chyba raczej warunki w naszej rzeczywistości nieosiągalne.
Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez kolokwium » 19 mar 2018, 22:42

W Polsce jest dużo sędziów :*
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez rutra » 19 mar 2018, 22:59

Na egzaminie sędziowskim na klasy okręgowe w Warszawie w 2015 roku były aż cztery pytania o sytuacje z "dostatecznym nadzorem".

Takie turnieje mogą być spotykane w mistrzostwach świata, kontynentu w szachach szybkich/błyskawicznych. Może się zdarzyć, że w turnieju będzie grać tylko 10 zawodników, a wtedy znalezienie 4-10 sędziów może nie być takie trudne. :D
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 23:13

Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 19 mar 2018, 23:17

Numer jak ze sławnej partii Carlsen - Inarkijew :P :*
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez kolokwium » 19 mar 2018, 23:24

Fikcja, gdyż w Katowicach turnieje były rozgrywane "bez dostatecznego nadzoru".
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 mar 2018, 23:49

No właśnie dzisiaj na turnieju blitza była tego typu sytuacja. Zawodnik A wykonał nieprawidłowe posunięcie (król był atakowany), zawodnik B nie zauważył szacha i wykonał... no właśnie, nieprawidłowe posunięcie(?). I co ostatecznie powinien zrobić sędzia jeśli zawodnik A reklamuje nieprawidłowe posunięcie?

Czy może tu (w pozycji z diagramu) biały "zatwierdził" nieprawidłowe posunięcie i teraz czarny powinien obronić się przed szachem? Jak się nie obroni to co wtedy?
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6671
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1608 razy
Otrzymał podziękowań: 1998 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 20 mar 2018, 00:16

kolokwium napisał(a):Odnośnie nieprawidłowego posunięcia.
    Co jest nieprawidłowym posunięciem jest napisane w art. trzecim.
    Jeżeli wszystko jest zgodne, to dochodzi art. czwarty, o wykonaniu/przebiegu posunięć.
    Później art. siódmy o nieprawidłowościach i tam może być posunięcie prawidłowe uznawane za nieprawidłowe (karane jak za nieprawidłowe).

Białe nie naruszyły artykułu trzeciego, dlatego nie wykonały nieprawidłowego posunięcia.
Partia błyskawiczna "bez dostatecznego nadzoru", czyli po zatwierdzeniu posunięcia przez białe pozycja jest prawidłowa.
Ruch przypada na czarne i mają dylemat jak obronić się przed matem.
Można się zastanowić czy wyciągać od czarnych konsekwencje za nieuzasadnioną reklamację.

PS
Wszelkie uzasadnienia w opisie partii Carlsen - Inarkijew.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9144
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2062 razy
Otrzymał podziękowań: 2190 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe