Dziwne przypadki sędziowskie

Moderator: kolokwium

Dziwne przypadki sędziowskie

Postprzez QQQ » 29 sty 2018, 09:47

W sobotę grałem turniej P-15 uzyskałem 8 z 9 uzyskujac ranking ponad 2000 w 3 rundzie doszło do sytuacji w której rywal miał gołego króla a ja ponad 20s do uzyskania mata postawilem piona na lini h prawą ręką(i być może tak twierdził sędzia postawiłem hetmana na planszy lewą ręką ja osobiscie tego nie pamietam ) po czym przelączyłem zegar prawą sędzia natychmiast doskoczył i powiedział że popełniłem 2 nieprawidłowy ruch i wpisał wynik 0.5- 0 po nastepnej rundzie zweryfikował wynik na remisowy i dał mi pół punkta nasuwają mi sie 3 pytania 1czy sędzia słusznie przerwał partię? 2Czy sędzia powinien sam inerweniowac skoro rywal nic nie mówił 3jaki powinien być ostatecznie wynik ? Dodam że sędzią był prezes wojewódzkiego zwiazku który darzy mnie dużą niechecią
QQQ
 
Posty: 12
Dołączył(a): 06 paź 2015, 12:46
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Ranking: 0

Re: Dziwne przypadki sędziowskie

Postprzez rutra » 29 sty 2018, 10:56

Niestety przepisy w tej kwestii są niesprawiedliwe i sędzia (jeśli zauważy) powinien uznać posunięcie za nieprawidłowe.

Jeśli było drugie nieprawidłowe posunięcie wówczas wynikiem partii jest remis (nie żadne 0,5-0).
W związku z lekceważeniem stałych użytkowników kosztem spamerów, czego wynikiem jest brak możliwości edytowania postów po kilku dniach/latach od dnia 7.05.2018 zawieszam pisanie na forum. Do odwołania.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6591
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1570 razy
Otrzymał podziękowań: 1917 razy
Ranking: 1670

Re: Dziwne przypadki sędziowskie

Postprzez kolokwium » 29 sty 2018, 14:35

W ocenie nie ma znaczenia:
  • Jaki wynik uzyskałeś (punktowy i rankingowy).
  • Kim jest sędzia.
  • Jaki stosunek ma sędzia do zawodników.
Znaczenie ma:
  • Tempo gry.
  • Jak wykonano posunięcie.
  • Zakończenie posunięcia.
  • Czy delikwent wcześniej wykonał nieprawidłowe posunięcie lub czynność karaną tak jak za nieprawidłowe posunięcie.
  • Czy przeciwnik rozpoczął wykonywanie posunięcia.

PS
A.4.2. Jeżeli sędzia zauważy działania zawodnika wymienione w artykułach 7.5.1, 7.5.2, 7.5.3 albo 7.5.4, to powinien podjąć decyzję zgodnie a art. 7.5.5, pod warunkiem, że jego przeciwnik nie wykonał jeszcze następnego posunięcia. Jeżeli sędzia nie interweniuje, przeciwnik ma prawo do reklamacji, pod warunkiem, że nie wykonał jeszcze swojego posunięcia. Jeżeli przeciwnik nie reklamuje i sędzia nie interweniuje, to nieprawidłowe posunięcie jest ważne i partię należy kontynuować. Po wykonaniu przez przeciwnika następnego posunięcia, nieprawidłowe posunięcie nie może być poprawione, chyba, że uzgodnili to obaj grający, bez interwencji sędziego.

7.5.1. Nieprawidłowe posunięcie jest zakończone z chwilą naciśnięcia zegara. Jeżeli w trakcie partii stwierdzono, że zostało wykonane i zakończone nieprawidłowe posunięcie, to należy przywrócić pozycję, która była przed wystąpieniem nieprawidłowości. Jeżeli nie można odtworzyć właściwej pozycji, powstałej tuż przed wystąpieniem nieprawidłowości, to partię należy kontynuować od pozycji, do której nie ma wątpliwości, że była prawidłowa. Artykuły 4.3 i 4.7 należy stosować w odniesieniu do posunięcia, które zastępuje nieprawidłową kontynuację. Po odtworzeniu prawidłowej pozycji, partia powinna być kontynuowana.
7.5.2. Jeżeli zawodnik postawił pionka na polu promocji, nacisnął zegar, ale nie zamienił pionka na promowaną figurę, to posunięcie jest nieprawidłowe. Pionka należy zamienić na hetmana tego samego koloru.
7.5.3. Jeżeli zawodnik naciśnie zegar bez wykonania posunięcia, to jego postępowanie jest karane analogicznie, jakby wykonał nieprawidłowe posunięcie.
7.5.4. Jeżeli zawodnik użyje obu rąk w celu wykonania jakiegokolwiek posunięcia (np. roszady, zbicia bierki lub promocji) i naciśnie zegar, to jego postępowanie jest karane analogicznie, jakby wykonał nieprawidłowe posunięcie.
7.5.5. Po działaniach omówionych w artykułach 7.5.1, 7.5.2, 7.5.3 albo 7.5.4, w przypadku wykonania i zakończenia pierwszego nieprawidłowego posunięcia przez jednego z zawodników, sędzia powinien przyznać przeciwnikowi bonifikatę w postaci dwóch minut dodatkowego czasu do namysłu; po wykonaniu i zakończeniu drugiego nieprawidłowego posunięcia, przez tego samego zawodnika, sędzia powinien orzec jego porażkę. Jednakże partię uznaje się za remisową, jeżeli w końcowej pozycji przeciwnik, za pomocą jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć, nie może zamatować króla ukaranego zawodnika.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9074
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2002 razy
Otrzymał podziękowań: 2151 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe


Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe