Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 12 sty 2018, 00:11

kolokwium napisał(a):
cytata z interneta napisał(a):I also wonder if Inarkiev was hoping that Carlsen would play RxK. Thanks to law pushed by Gijssen calling king capture illegal, Carlsen would have been the loser.

Przypominam cytat z internetu w sprawie partii.
Cwaniactwo Inarkijewowi się nie udało. Kasparow wyraził się dość nieprzychylnie
Garry Kasparov declared the incident “a disgrace” and Inarkiev’s imaginative chutzpah may permanently blight his career.
Jak zawsze cwaniactwo bywa, że wyjdzie. Jednakże najczęściej jest ono wykrywane i karane.
Blitz rządzi się swoimi prawami, ale gdy "numer" się komuś nie uda to dawniej przegrywał partię. Nie było znaczenia czy celowy, czy przypadkowy. Teraz ma (przy pierwszym) tylko pierwszy błąd i minutę bonifikaty dla przeciwnika.

W Katowicach na ME zauważyłem takie same chwyty u zawodników, którzy się znali. Najczęściej jest to poprawianie bierek na czasie przeciwnika (oczywiście z wcześniejszym "poprawiam") i przypadkiem jest to w ciekawych momentach na szachownicy. Jeden jak grał ze mną to dopiero przestał jak go spytałem czy mam zgłosić sędziemu przeszkadzanie. Wówczas dopiero był cicho i bierki jakoś nie musiały być poprawiane nawet na własnym posunięciu.
Pytanie czy to szkoła któregoś z instruktorów , czy "prywatna" inicjatywa młodzieży?
W zapisach partii z ME można zauważyć nieprawidłowe posunięcia tak zauważone (koniec gry), jak i niezauważone gdy program odtwarzający "głupieje" i przerywa partię która jeszcze trwała.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8984
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1929 razy
Otrzymał podziękowań: 2113 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez miaras » 12 sty 2018, 08:07

hajdzik napisał(a):zawsze się tacy znajdą - których taka wygrana będzie cieszyć.
Ale jeśli w meczu o mistrzostwo świata nie mogli skorzystać z nagrań wideo - by podjąć właściwą decyzję.. zresztą nie ma sensu wracać do tematu.

Oczywiście, że sędziowie mają prawo skorzystać z zapisu wideo a nawet powinni, w szachy należy grać prawidłowo a takiego kitu jak wciska kolokwium to nie słyszałem i nie widziałem.
Po znanym incydencie na MPJ BiS w Koszalinie w grupie starszych chłopców, gdzie zawodnik wykonał dwa posunięcia pod rząd !!!! bierze się pod uwagę zapis wideo na mistrzostwach. Sędzia mając odpowiednie przesłanki w postaci zapisu wideo może podjąć prawidłową decyzję. Sędzia musi mieć możliwość prześledzić przebieg partii. dzisiaj w IMPS http://agencja64.pl/simp/tfd.htm w partii Mansz - Witek grająca czarnymi po szachu wykonała posunięcie Kf5 i nacisnęła zegar. Teraz zapytam kolokwium, na szachownicy dodamy piona g3i g4 białym,jest mat, czy białe muszą reklamować nieprawidłowe posunięcie czarnych? Białe mogły zagrać przykładowo He8 i zgłosić mata. Proszę się wypowiedzieć czy uznajemy mat, który kończy partię?
Ostatnio edytowany przez miaras 12 sty 2018, 11:22, edytowano w sumie 4 razy
miaras
 
Posty: 530
Dołączył(a): 15 mar 2012, 08:38
Podziękował : 58 razy
Otrzymał podziękowań: 157 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 12 sty 2018, 10:12

podczas takiego incydentu, gdzie jest możliwość skorzystania z zapisu video - powinno się z tego skorzystać, będzie to na pewno lepsze niż słuchanie dwóch zawodników, z których każdy uważa, że to przeciwnik mówi nie prawdę - tak by korzyść zawsze była po jego stronie
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2835
Wiek: 39
Dołączył(a): 21 lis 2010, 23:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 230 razy
Otrzymał podziękowań: 393 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 12 sty 2018, 19:56

miaras napisał(a):Sędzia musi mieć możliwość prześledzić przebieg partii. dzisiaj w IMPS http://agencja64.pl/simp/tfd.htm w partii Mansz - Witek grająca czarnymi po szachu wykonała posunięcie Kf5 i nacisnęła zegar. Teraz zapytam kolokwium, na szachownicy dodamy piona g3i g4 białym,jest mat, czy białe muszą reklamować nieprawidłowe posunięcie czarnych? Białe mogły zagrać przykładowo He8 i zgłosić mata. Proszę się wypowiedzieć czy uznajemy mat, który kończy partię?
  1. Odnośnie szachów
    1. Inaczej się gra (inne obowiązują przepisy) w szachy klasyczne, inaczej w błyskawiczne.
    2. Zawsze mat musi powstać po prawidłowym posunięciu.
  2. Odnośnie mistrzostw szkół
    1. Tempo gry 90' + 30'' na ruch
    2. W szachach klasycznych należy (czyli trzeba) po nieprawidłowym posunięciu powrócić do ostatniej prawidłowej pozycji.
Załączniki
miaras.gif
miaras.gif (12 KiB) Przeglądane 244 razy
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8984
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1929 razy
Otrzymał podziękowań: 2113 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 12 sty 2018, 20:05

hajdzik napisał(a):podczas takiego incydentu, gdzie jest możliwość skorzystania z zapisu video - powinno się z tego skorzystać, będzie to na pewno lepsze niż słuchanie dwóch zawodników, z których każdy uważa, że to przeciwnik mówi nie prawdę - tak by korzyść zawsze była po jego stronie

Jeżeli obaj zawodnicy zgadzają się co do przebiegu partii (a tak było w podczas incydentu Carlsen - Inarkijew) nie ma potrzeby sprawdzać czy zawodnicy mówią prawdę.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8984
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1929 razy
Otrzymał podziękowań: 2113 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez miaras » 12 sty 2018, 21:43

kolokwium napisał(a):
miaras napisał(a):Sędzia musi mieć możliwość prześledzić przebieg partii. dzisiaj w IMPS http://agencja64.pl/simp/tfd.htm w partii Mansz - Witek grająca czarnymi po szachu wykonała posunięcie Kf5 i nacisnęła zegar. Teraz zapytam kolokwium, na szachownicy dodamy piona g3i g4 białym,jest mat, czy białe muszą reklamować nieprawidłowe posunięcie czarnych? Białe mogły zagrać przykładowo He8 i zgłosić mata. Proszę się wypowiedzieć czy uznajemy mat, który kończy partię?
  1. Odnośnie szachów
    1. Inaczej się gra (inne obowiązują przepisy) w szachy klasyczne, inaczej w błyskawiczne.
    2. Zawsze mat musi powstać po prawidłowym posunięciu.
  2. Odnośnie mistrzostw szkół
    1. Tempo gry 90' + 30'' na ruch
    2. W szachach klasycznych należy (czyli trzeba) po nieprawidłowym posunięciu powrócić do ostatniej prawidłowej pozycji.


Kolokwium zaprzeczasz sobie samemu, po He8 jest prawidłowe posunięcie białych i mat, biały nie ma potrzeby zgłaszać nieprawidłowego posunięcia analogicznie jak Carlsen w partii z Inarkiewem. To w końcu jak jest? Można grać nieprawidłowo w szachy czy nie? Przepisy szachów błyskawicznych niewiele różnią się od klasycznych, praktycznie tylko czasem gry. W Rijadzie był zapis wideo, zawodnicy nie zaprzeczali nieprawidłowej pozycji, gdzie obydwa króle były pod szachem. Pytanie czy należało wrócić do prawidłowej pozycji przed nieprawidłowościami, ewentualnie orzec remis gdy nie można odtworzyć partii przed nieprawidłową pozycją.
miaras
 
Posty: 530
Dołączył(a): 15 mar 2012, 08:38
Podziękował : 58 razy
Otrzymał podziękowań: 157 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 12 sty 2018, 23:25

miaras napisał(a):
kolokwium napisał(a):
miaras napisał(a):Sędzia musi mieć możliwość prześledzić przebieg partii. dzisiaj w IMPS http://agencja64.pl/simp/tfd.htm w partii Mansz - Witek grająca czarnymi po szachu wykonała posunięcie Kf5 i nacisnęła zegar. Teraz zapytam kolokwium, na szachownicy dodamy piona g3i g4 białym,jest mat, czy białe muszą reklamować nieprawidłowe posunięcie czarnych? Białe mogły zagrać przykładowo He8 i zgłosić mata. Proszę się wypowiedzieć czy uznajemy mat, który kończy partię?
  1. Odnośnie szachów
    1. Inaczej się gra (inne obowiązują przepisy) w szachy klasyczne, inaczej w błyskawiczne.
    2. Zawsze mat musi powstać po prawidłowym posunięciu.
  2. Odnośnie mistrzostw szkół
    1. Tempo gry 90' + 30'' na ruch
    2. W szachach klasycznych należy (czyli trzeba) po nieprawidłowym posunięciu powrócić do ostatniej prawidłowej pozycji.


Kolokwium zaprzeczasz sobie samemu, po He8 jest prawidłowe posunięcie białych i mat, biały nie ma potrzeby zgłaszać nieprawidłowego posunięcia analogicznie jak Carlsen w partii z Inarkiewem. To w końcu jak jest? Można grać nieprawidłowo w szachy czy nie? Przepisy szachów błyskawicznych niewiele różnią się od klasycznych, praktycznie tylko czasem gry. W Rijadzie był zapis wideo, zawodnicy nie zaprzeczali nieprawidłowej pozycji, gdzie obydwa króle były pod szachem. Pytanie czy należało wrócić do prawidłowej pozycji przed nieprawidłowościami, ewentualnie orzec remis gdy nie można odtworzyć partii przed nieprawidłową pozycją.

Jakem wspomniał, nie porównuj szachów klasycznych do błyskawicznych. Jeżeli tego nie rozumiesz, to "szkoda gadać" (prądu i klawiatury również).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8984
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1929 razy
Otrzymał podziękowań: 2113 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez miaras » 13 sty 2018, 08:00

kolokwium napisał(a):Jakem wspomniał, nie porównuj szachów klasycznych do błyskawicznych. Jeżeli tego nie rozumiesz, to "szkoda gadać" (prądu i klawiatury również).

Kolokwium nie odpowiedziałeś na pytanie moje, hajdzika i adse a brzmi ono tak: czy w szachach błyskawicznych można grać nieprawidłowo , czy tylko w szachy klasyczne gra się prawidłowo? To jest Twój test na sędziego, mam nadzieję że uzyskam jasną odpowiedź.
miaras
 
Posty: 530
Dołączył(a): 15 mar 2012, 08:38
Podziękował : 58 razy
Otrzymał podziękowań: 157 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 13 sty 2018, 11:31

Kolega miaras udowadnia to, że nie czyta lub nie chce czytać. Ewentualnie nie rozumie tego co czyta.

kolokwium napisał(a):Przypominam, że są to szachy błyskawiczne.
I reklamacji podlegają nieprawidłowe posunięcia.
kolokwium napisał(a):Blitz rządzi się swoimi prawami, ale gdy "numer" się komuś nie uda to dawniej przegrywał partię. Nie było znaczenia czy celowy, czy przypadkowy. Teraz ma (przy pierwszym) tylko pierwszy błąd i minutę bonifikaty dla przeciwnika.
kolokwium napisał(a):Karane gdy zauważone. Jak mawia Egon Olsen "ryzyko zawodowe". Niektóre "numery blicowe" są ulubionymi chwytami niektórych graczy. Szczególnie na niższym poziomie, gdzie blic daje wiele radości każdej ze stron.
Das ist Blitz.
kolokwium napisał(a):
hajdzik napisał(a):czyli w szachach błyskawicznych można grać nieprawidłowo, a w klasycznych już nie - tak orzekł sędzia kolokwium - będziemy tej zasady się trzymać, w turniejach w których sędziować będzie kolokwium

Tak, jeżeli nieprawidłowe posunięcie nie zostanie odpowiednio zareklamowane.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8984
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1929 razy
Otrzymał podziękowań: 2113 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez miaras » 13 sty 2018, 12:06

kolokwium napisał(a):Kolega miaras udowadnia to, że nie czyta lub nie chce czytać. Ewentualnie nie rozumie tego co czyta.

Kolego kolokwium trochę to śmieszne ale tak zagubionego w Twoich rozważaniach to Cię nie widziałem, czym różnią się przepisy gry w szachach błyskawicznych od szachów klasycznych, praktycznie niczym, co więcej zawody rangi mistrzostw świata oglądają kibice, jest zapis elektroniczny itp. Załóżmy, że według "Twojej teorii" gry w szachy Carlsen wykonuje posunięcia gońcem jak skoczkiem, wieżą jak hetmanem i nikt nie reklamuje i wszystko jest ok, zawodnicy rozwalają szachy i od nowa ustawiają bierki gdzie popadnie i grają dalej. Powiedz mi tylko czy to są naprawdę szachy? Może to jest "wolna amerykanka" jak dawniej mawiali.
miaras
 
Posty: 530
Dołączył(a): 15 mar 2012, 08:38
Podziękował : 58 razy
Otrzymał podziękowań: 157 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Mattix » 13 sty 2018, 14:30

Nie jestem kolokwium, ale umiem czytać ze zrozumieniem zarówno jego wpisy, jak i przepisy FIDE.

miaras napisał(a):Załóżmy, że według "Twojej teorii" gry w szachy Carlsen wykonuje posunięcia gońcem jak skoczkiem, wieżą jak hetmanem i nikt nie reklamuje i wszystko jest ok.


TAK! Wynika to wprost z przepisów gry FIDE!
Mattix
 
Posty: 39
Dołączył(a): 26 sty 2017, 00:45
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 16 sty 2018, 13:11

Na jednym z turniejów szybkich miałem taką sytuację:

[FEN "8/8/2k5/R1p5/2P1K3/8/3r4/8 w - - 0 1"]

Tempo P'15, byłem w niedoczasie (około 10 sekund), przeciwnik wcześniej odrzucił propozycję remisu, grałem czarnymi.

Zatrzymałem zegar i wezwałem sędziego reklamując grę na czas (przeciwnik albo szachował króla wieżą, albo atakował piona c5, którego broniłem królem, albo atakował królem wieżę). Sędzia odłożył reklamację. Wymieniliśmy wieże i powstała pionkówka:

[FEN "8/8/4k3/2p5/2P1K3/8/8/8 w - - 0 1"]

Skończył mi się czas i sędzia orzekł remis.

***

Po partii przeciwnik powiedział abym się wyedukował, bo zmieniły się przepisy i nie ma czegoś takiego jak "reklamacja gry na czas". Powiedziałem tylko, że takiej reklamacji nie ma w szachach błyskawicznych. W szybkich i klasycznych jeśli zawodnik ma mniej niż 2 minuty i nie ma dodawanego czasu to może reklamować.

Jeden z zawodników zapytał mnie na jakiej podstawie składałem reklamacje. Stwierdził, że mogłem zażądać bonifikaty +5 sekund na posunięcie.

***

I teraz pytania:

1. Czy sędzia można przyjąć reklamację gry na czas we wspomnianej sytuacji? Czy może powinienem powiedzieć, że reklamuje "szybki finisz"?

2. Jeśli w komunikacie organizacyjnym nie ma nic wspomnianego o "szybkim finiszu" (a najczęściej nie ma), na odprawie technicznej sędzia też nic na ten temat nie wspomni (a najczęściej nie wspomni), to znaczy, że obowiązuje art. III.4 (+5 sekund na posunięcie) czy art III.5 (tak jak na "starych zasadach")? A może wtedy nie ma "Szybkiego finiszu" i można grać końcówkę K+S vs K+S?
I kategoria (1655/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6534
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1553 razy
Otrzymał podziękowań: 1874 razy
Ranking: 1655

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 16 sty 2018, 16:47

szybki finisz jest ustalany przez sędziego na początku zawodów - czy jest czy go nie ma

w trakcie gry nie można zmienić wcześniej zapowiedzianej gry

natomiast jak widać po niektórych wpisach - ogólnie sędzia może po swojemu pewne rzeczy interpretować, i nic nie możemy na to poradzić, oprócz ewentualnej skargi do kolegium sędziów.
nawet jeśli sędzia nie ma racji, to nie my jesteśmy sędzią i możemy tylko liczyć na prawidłowe sędziowanie
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2835
Wiek: 39
Dołączył(a): 21 lis 2010, 23:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 230 razy
Otrzymał podziękowań: 393 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 16 sty 2018, 17:13

Przepis brzmi jednoznacznie:
III.2.1. Wytyczne obejmują końcowy okres gry oraz „Szybki finisz” i mogą być stosowane w zawodach, w których uprzednio poinformowano zawodników o obowiązywaniu tych przepisów.

Dodam, że dobrze jest w regulaminie/komunikacie dodać kilka szczegółów aby zawodnicy nie mieli niespodzianki dopiero na chwilę przed pierwszą partią.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8984
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1929 razy
Otrzymał podziękowań: 2113 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 16 sty 2018, 20:11

Czyli jeśli sędzia nic nie powie i w komunikacie nie ma informacji to znaczy, że w niedoczasie gramy K+S vs K+S do opadnięcia chorągiewki?
I kategoria (1655/1668/1655), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6534
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1553 razy
Otrzymał podziękowań: 1874 razy
Ranking: 1655

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe
cron