Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez zulu » 25 wrz 2017, 12:48

jurher napisał(a):To sobie poczytaj nowe przepisy FIDE, które weszły w życie w lipcu 2017. Art. 4.1. Podobnie jak np. przy zbiciu jedną ręką a zdjęciu zbitej bierki inna i przełączeniu zegara, również jest to błąd.

Pzdr


Dla zawodników nie było zmiany przepisów gry 1 lipca 2017.

Dla sędziów była zmiana ograniczająca tylko swobodę w wymierzaniu kary za nieprawidłowości i to tylko w przypadku:
1) naciśnięcia zegara bez wykonania posunięcia
2) wykonania roszady, promocji pionka lub bicia 2 rękoma
w obu przypadkach kara jak za nieprawidłowe posunięcie

pozostaje kwestia niezgodnego z wersją angielską tłumaczenia definicji wykonania bicia i w związku z tym egzekwowanie pkt.1

Zmiana sposobu numeracji i pewne doprecyzowania dla mnie nie są zmianą przepisów.
W szczególności doprecyzowano, ze sędzia bierze pod uwagę wskazania zegara elektronicznego, przy ustalaniu komu pierwszemu opadł czas. W wytycznych przy mechanicznych pozostało po staremu. Dla mnie te doprecyzowanie nie było potrzebne, bo i tak stosowałem przepisy zgodnie z nim.
zulu
 
Posty: 101
Dołączył(a): 19 maja 2007, 14:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez jurher » 25 wrz 2017, 13:26

No to bajabongo, bo już na kilku odprawach słyszałem, ze 1 lipca 2017 zmieniły się przepisy i że obecnie (poza wskazanymi przez Ciebie) przełączenie zegara inną ręką niż ta wykonująca posunięcie jest nieprawidłowym posunięciem, co w blitzu i rapidzie kończy partię. O dzieciach ryczących już nei wspomnę. Dlatego chciałem się zapytać na forum, tym bardziej, że znalazłem przepis 7.7.1. mówiący, że za posunięcie jedną ręką uważa się bicie, roszadę i promocję. nie ma nic o zegarze.

A o jakim tłumaczeniu konkretnie mówisz ??
jurher
 
Posty: 27
Dołączył(a): 04 mar 2014, 11:02
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Ranking: 1200
kurnik.pl: jurher

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez zulu » 25 wrz 2017, 16:25

jurher napisał(a):No to bajabongo, bo już na kilku odprawach słyszałem, ze 1 lipca 2017 zmieniły się przepisy i że obecnie (poza wskazanymi przez Ciebie) przełączenie zegara inną ręką niż ta wykonująca posunięcie jest nieprawidłowym posunięciem, co w blitzu i rapidzie kończy partię. O dzieciach ryczących już nei wspomnę. Dlatego chciałem się zapytać na forum, tym bardziej, że znalazłem przepis 7.7.1. mówiący, że za posunięcie jedną ręką uważa się bicie, roszadę i promocję. nie ma nic o zegarze.

A o jakim tłumaczeniu konkretnie mówisz ??

Czytaj: viewtopic.php?f=6&t=6774

Jak chce sędzia to od prawie zawsze za wciśnięcie zegara drugą ręką może ukarać przegraną i to było w ramach jego kompetencji od "prawie zawsze", a jak uprzedza na odprawie technicznej to tym bardziej. Błędem jest powoływanie się na zmiany w przepisach gry z 1 lipca 2017.

Co innego mnie natomiast zastanawia.
Reklamacja typu:
junior na MPJ BiS we Wrocławiu napisał(a):przeciwnik wykonał posunięcie na moim czasie

sędzia na MPJ BiS we Wrocławiu napisał(a):wygrałeś partię

????
Od razu mówię, ze to wiedza z drugiej ręki.
Dla mnie taka decyzja na MPJ to dyskwalifikacja sędziego.
Później zawodnicy dziwią się, ze u mnie taki numer nie przechodzi, a na MPJ BiS 2017 przeszedł.
zulu
 
Posty: 101
Dołączył(a): 19 maja 2007, 14:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 25 wrz 2017, 17:28

jurher napisał(a):Ta sama ręka przesuwa, ta sama zbija, ta sama przełącza zegar, co obecnie jest błędem kończącym partie błyskawiczna i szybką. Pytanie - gdzie można słać petycje o głupocie tego przepisu ?? Ja rozumiem błędy wynikające z gry (podstawienie króla pod szacha, niezauważenie szacha itp.) ale nie z tego, że grając prawidłowo partię, analizując wykonując posunięcia, można przegrać bo się inną ręka przełączyło zegar. Dzieciaki po prostu się zaryczą, bo potrafiąc grać, będąc przy siatce matowej, np. 2 posunięcia od mata, zaaferowane że mają wygrana w ręce przełącza inna ręka zegar i d..pa.


Zapewne koledze chodzi (lub biega) o poniższe punkty przepisów 2017:
7.7.1. Jeżeli zawodnik używa dwóch rąk w celu wykonania posunięcia (w przypadku roszady, zbicia czy promocji pionka), to przyjmuje się, że wykonał nieprawidłowe posunięcie.
7.7.2. Po pierwszym naruszeniu przepisu art. 7.7.1 sędzia powinien dodać przeciwnikowi dwie dodatkowe minuty; po drugim naruszeniu przepisu art. 7.7.1, przez tego samego zawodnika, sędzia powinien jego partię uznać za przegraną. Jednakże ta partia kończy się remisem, jeżeli przeciwnik nie może zamatować króla zawodnika po jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć.
7.8.1. Jeżeli zawodnik naciśnie zegar bez wykonania posunięcia, to takie postępowanie jest traktowane jako nieprawidłowe posunięcie.
7.8.2. Po pierwszym naruszeniu przepisu art. 7.8.1 sędzia powinien dodać przeciwnikowi dwie dodatkowe minuty; po drugim naruszeniu przepisu art., 7.8.1 przez tego samego zawodnika, sędzia powinien jego partię uznać za przegraną. Jednakże ta partia kończy się remisem, jeżeli przeciwnik nie może zamatować króla zawodnika po jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć.

7.7.1. If a player uses two hands to make a single move (in case of castling, capturing or promotion), it shall be considered as an illegal move.
7.7.2. For the first violation of the rule 7.7.1, the arbiter shall give two minutes extra time to his opponent; for the second violation of the rule 7.7.1 by the same player the arbiter shall declare the game lost by this player. However, the game is drawn if the position is such that the opponent cannot checkmate the player’s king by any possible series of legal moves.
7.8.1. If the player presses the clock without making a move, it shall be considered as an illegal move.
7.8.2. For the first violation of the rule 7.8.1, the arbiter shall give two minutes extra time to his opponent; for the second violation of the rule 7.8.1 by the same player the arbiter shall declare the game lost by this player. However, the game is drawn if the position is such that the opponent cannot checkmate the player’s king by any possible series of legal moves.


Gdzie można pisać w sprawie przepisów FIDE? Do Komisji Przepisów Gry FIDE.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8814
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1862 razy
Otrzymał podziękowań: 2066 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 25 wrz 2017, 17:38

Przepis o "naciskaniu zegara" jest nadal taki sam:
6.2.3. Zawodnik jest zobowiązany do przełączania zegara tą samą ręką, którą wykonał posunięcie.
Zawodnikowi nie wolno przytrzymywać dźwigni zegara, ani „wisieć“ ręką nad nią.

6.2.3. A player must press his clock with the same hand with which he made his move.
It is forbidden for a player to keep his finger on the clock or to ‘hover’ over it.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8814
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1862 razy
Otrzymał podziękowań: 2066 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Titrant » 10 paź 2017, 15:31

Pytanie z ciekawości: można wykonać posunięcie stojąc?
"Powinieneś podążać za swoim własnym marzeniem - nie kogoś innego! Droga nigdy nie będzie prosta, ale powinieneś nauczyć się czerpać przyjemność z samej podróży"! Viswanathan Anand
Avatar użytkownika
Titrant
 
Posty: 116
Dołączył(a): 31 sty 2016, 20:03
Lokalizacja: łódzkie
Podziękował : 55 razy
Otrzymał podziękowań: 72 razy
Ranking: 1000

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez thinkerteacher » 10 paź 2017, 16:27

Titrant napisał(a):Pytanie z ciekawości: można wykonać posunięcie stojąc?

Z tego co mi wiadomo to można wykonywać posunięcia nawet leżąc ;) :lol2:
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why ;)
thinkerteacher
 
Posty: 5009
Dołączył(a): 23 sie 2011, 09:35
Podziękował : 7499 razy
Otrzymał podziękowań: 1066 razy
Ranking: 1000
FICS: NokiaTwenty

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 10 paź 2017, 18:23

Ja raz stałem za plecami przeciwnika i gdy wykonał ruch to zrobiłem ruch będąc po jego stronie. Tak chyba można.
I kategoria (1650/1668/1489), I klasa sędziowska
Planowane turnieje: Liscate [Włochy] (gr. B, P'100+30, 5 rund, 20-22.10), Jeżowe (P'15, 28.10), IV liga PK (P'60+30),
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6483
Wiek: 24
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1533 razy
Otrzymał podziękowań: 1814 razy
Ranking: 1660

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 10 paź 2017, 19:36

Titrant napisał(a):Pytanie z ciekawości: można wykonać posunięcie stojąc?
Jeżeli regulamin imprezy tego nie zabrania, to TAK.

PS
Symultanista najczęściej tak wykonuje posunięcia :*
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8814
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1862 razy
Otrzymał podziękowań: 2066 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez korob » 10 paź 2017, 20:45

Symultanista najczęściej tak wykonuje posunięcia
Najwyższy czas by to zmienić! To symultanista powinien być uhonorowany jazdą na wygodnym fotelu na podwyższeniu (np. na szynie z cichym napędem), a jego przeciwnicy powinni grać w postawie stojącej! Jeżeli tego obowiązku nie wprowadzi FIDE, to jak najszybciej powinien tak uczynić PZSzach.
Polecam Interaktywny Podręcznik Szachowy - http://szachydzieciom.pl
Avatar użytkownika
korob
 
Posty: 122
Wiek: 60
Dołączył(a): 18 lis 2013, 23:31
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 124 razy
Otrzymał podziękowań: 127 razy
Ranking: 2119

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Daniel » 10 paź 2017, 21:49

rutra napisał(a):Ja raz stałem za plecami przeciwnika i gdy wykonał ruch to zrobiłem ruch będąc po jego stronie. Tak chyba można.


Jak wieść niesie, tak właśnie zagrał Keres matując Arłamowskiego :P ;)
Daniel
 
Posty: 759
Dołączył(a): 18 paź 2006, 19:39
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 173 razy
Otrzymał podziękowań: 281 razy

Poprzednia strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe