Ja tej książki jeszcze nie przerobiłem, jednak zerknąłem na przykłady o których mówisz. Nie za bardzo wiem co miałeś na myśli pisząc (tłumacząc): "
autor wyjaśnia aby w szeregu związań nie atakować z kierunku króla, aby nie narażać go na atak" (według mnie bardziej
mogło chodzić, aby właśnie wykorzystywać OTWARTĄ pozycję króla - tak, aby zastosować podwójny atak: dostaw sobie w pierwszym diagramie czarnego piona f7, natomiast w drugim przykładzie {diagram 3} dostaw białego piona na g3 - i w obu przykladach sprawdź jak wpłynie to na możliwość wygranej).
Tak czy inaczej w skrócie opiszę 4 pozycje (zaczynając od diagramu na stronie 30 (Bruendtrup - Budrich, Berlin 1954).
Diagram 1: oba króle stoją na czarnopolowych przekątnych (Kg1-a7; Kf8-a3). Oba wojska mają czarnopolowe gońce. Białe zaczynają od związania grając: 1.Bc5 na co czarne bronią się - związując białego gońca na linii z białym królem - czyli 1...Bb6. Powstaje diagram 2.
Diagram 2: Białe nie mogą zagrać Bxd6+ ponieważ jest to NIEPRAWIDŁOWY ruch - biały goniec jest związany po linii a7-g1. Pytanie jednak czy czarny hetman może odejść gdziekolwiek indziej niż po linii a3-f8? Nie! I właśnie dlatego wykorzystujemy tę pozycję - poprzez PODWÓJNE uderzenie (atak na odsłoniętego króla oraz związanego czarnego hetmana). Zatem 2.Qf4+! i po Ke7 lecimy 3.Qxd6+ (zauważ, że nie można było znów zagrać 3.Bxd6+ jako, że to nieprawidłowy ruch).
Diagram 3: (Makogonow - Czechower, Tbilisi 1937). Patrzymy na linię f i na "8". Czarne zaczynają od związania grając: 1...Rf8 - teraz hetman może poruszać się WYŁĄCZNIE po linii związania - od pola f3 do f8 włącznie (czyli pobicie) - dopóki nie zniknie związanie! Białe próbują ratunku poprzez: 2.Rd8! Co to oznacza? Otóż biała wieża związuje czarną na linii 8. Czyli czarna wieża może chodzić tylko po ósemce - w tym wypadku ma jedynie 2 możliwości (Re8 i Rxd8). Następuje jednak wykorzystanie "pierwszego związania" poprzez PODWÓJNY atak czarnym hetmanem: 2...Qf4+!
Diagram 4: Widać wyraźnie, że czarny hetman atakuje białego hetmana i króla. Białe nie mogą zagrać Qf4xh4, ponieważ jest to nieprawidłowy ruch (związanie na linii f). Zatem w kolejnym ruchu czarne (po odejściu białego K) grają Qxf6 z wygraniem hetmana.
Wniosek?1) Związanie mogą (a nawet powinny) wykorzystywać obie strony. Widząc związanie warto poszukiwać kontrzwiązania.
2) Związaną figurę (u nas był to czarny hetman d6 - przykład 1, oraz biały hetman f6 - przykład 2) można zdobyć nie tylko wiążącą (dokonującą związania) figurą (u nas w pierwszym przykładzie: Bc5, w drugim: Rf8), ale także (dodatkowym) atakiem (tak, to owo podwójne uderzenie o którym pisałem) - ponieważ związana figura (w pierwszym przykładzie Qd6, w drugim Qf6) nie może zejść z linii związania - TAK DŁUGO jak długo nie zniknie (nie zostanie zlikwidowane) związanie "pierwotne".
Ostrzegam, że jestem amatorem, więc w moim rozumowaniu mogą być błędy. Ja również mam duże problemy ze zrozumieniem tematyki związania i pełnego zrozumienia i wykorzystywania tego w czasie partii. Warto jednak rozkładać to na czynniki pierwsze, a następnie składając sprawdzać co i jak się zmienia i w jaki sposób poszczególne elementy na siebie wpływają. Wówczas łatwiej o wyciąganie wniosków, by potem tworzyć tak zwane "meta reguły"

.
PS. Niemniej chciałem pomóc, więc proszę o info czy mi się to udało (i czy jeszcze coś jest niejasne). Zawsze warto próbować, a nóż się uda
