Klasyfikacja gier logicznych

Moderator: kolokwium

Klasyfikacja gier logicznych

Postprzez mol_ksiazkowy » 17 lis 2006, 00:23

Z swietnej ksiązce pt Skarbnica gier p. Lech Pijanowski zebrał i opisał najciekawsze bodaj i najfajniejsze gry logiczne, te nowe i te najstarsze. Zawsze wartuję ja z duza satysfakcja....Poniżej oto co jest omówione, na marg dodam , ze sporą zaletą ksiazki jest cała masa świetnie wykonanych plansz....A więc ..nic tylko siąśc i grać (dałem wykrzykniki do tych, które mi sie najbardziej spodobały, ..piszcie czego wam tu brakuje.???!)........choć szkoda tylko ze nima ich na kurniku..

Gry na szachownicy 64 polowej
rozbójnicy
warcaboszachy !
walka koni
skoczki
połączenie
zespół
przełom
kercheck


Gry na szachownicy 100 polowej
warcaby bilardowe
warcaby wzmocnione
warcaby ośmiopionowe
warcaby marsylskie
warcaby podwójne
warcaby centralne
warcaby dwojakie
warcaby ofiarne
warcaby frontowe
warcaby zdradzieckie
warcaby końskie
partonia


Gry na wielkiej szachownicy
warcaby kanadyjskie !
hawar !
halma holenderska
kręgle szachowe
Gry dominowe
domino tradycyjne
błyskawica
domino ślepe
bergen
domino piątkowe
domino trójkowe
muggins
matador
domino kwadratowe
domino na planszy
rytmino
domo-solo


Gry w kości
obracanka kościana
piłka nożna dwiema kośćmi
piłka nożna trzema kośćmi


Gry przy użyciu papieru i ołówka
szewc
trójkąty
kreski
kąty
kropki
sieć !
wojna morska
lap
boks liczbowy
słowa i słówka
lettera
metamorfozy


Gry z zastosowaniem łatwych rekwizytów
nim
marienbad
kubo
mora
papier, nożyce, kamień
trzy


Gry z zastosowaniem specjalnych rekwizytów
L !
klepki
square
trimino
łamigłówki triminowe
hexomino
hexomino równoległe
hexomino nakrywane
hexomino - wyścig
hexomino zabierane
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1335
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez hutek » 04 gru 2006, 17:32

Dla mnie sieć lub szewc brzmi interesująco. Czy autor książki zamieścił reguły tych gier?
Jeśli tak zagrajmy razem! :)
Hey. Gram w szachy, pilke nozna i gry komputerowe, m.in. World of warcraft. Posiadam tam 63lvl Dwarfa Huntera oraz kilka bocznych, lecz dobrych postaci. Pozdrawiam wszystkich z małopolski i śląska.
Avatar użytkownika
hutek
 
Posty: 43
Dołączył(a): 28 sie 2006, 21:05
Lokalizacja: Olkusz
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Ranking: 0

Postprzez mol_ksiazkowy » 04 gru 2006, 19:48

oj tak podał....jak znaljde nieco czasu to zamieszcze reguły i opisy do tych gier....co do szewca, to załoze sie ze sporo ludzi w to grało kiedys..choc nie jest swiadomych samej nazwy gry..... :-P :idea: :arrow:
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1335
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez Goldfish » 04 sie 2007, 10:52

Witam,
odnośnie gier logicznych to dodam Go. Trochę dziwne, że tej gry nie zamieściłeś skoro jest jedna z najpopularniejszych gier logicznych grywaną na całym świecie.
Lech Pijanowski w książce "Przewodnik gier" napisał(a):Apel do czytelników
Pisząc te słowa świadomie przekraczam granice konwencji "Przewodnika gier", zabieram głos inaczej niż dotychczas i na łamach tej książki w ten sposób po raz pierwszy i jedyny. Pragnę gorąco zaapelować do Czytelników, wielbicieli gier umysłowych, by ze szczególną uwagą, cierpliwością i zapałem zajęli się grą w Go. Jest to gra bez przesady znakomita; ze wszystkich gier, jakie znam i w jakie grywałem, najlepsza, najciekawsza, najbardziej dramatyczna.
Go jest grą trudną, a nawet bardzo trudną, choć opanowanie samych zasad gry jest dość łatwe. Znajomość strategii i taktyki Go przychodzi z czasem; każda nowa partia tej gry rozszerza jej horyzonty i ujawnia nowe jej walory. Podstawowe zasady gry nie zmieniły się od tysięcy lat - to dowodzi, iż gra jest grą skonstruowaną logicznie i nie dającą się zmienić, nie wymagającą żadnych usprawnień ani ulepszeń. Także od tysięcy lat rozwijały się wszechstronne umiejętności gry, jej strategia i taktyka, zmieniały się style gry.
Dzisiaj Go jest czymś więcej niż tylko grą towarzyską i umysłową - jest istotnym zjawiskiem w kulturze współczesnej, szczególnym rodzajem nauki i sztuki jednocześnie. A także rodzajem sportu umysłowego na najwyższym poziomie. Można grać w Go od czasu do czasu tylko dla rozrywki, można pasjonować się tą grą, można w niej szukać i znajdować wiele różnych, niespodziewanych wartości, wiele satysfakcji i przyjemności różnego rodzaju.
Zasady gry w Go jako gry wyjątkowej objaśniam inaczej niż zasady wszystkich innych gier w tej książce - bardziej szczegółowo, bardziej obszernie, nie tylko formułując przepisy, lecz także podając liczne przykłady konkretnych, cząstkowych sytuacji na planszy. Może to się wydać przesadne - jest niezbędne dla pełnego zrozumienia i odczucia ducha gry, innego niż bardzo wielu gier z kręgu europejskiej tradycji kulturalnej.

Jakby się nią zainteresował to polecam pograć na necie (www.kurnik.pl www.gokgs.com) i w klubach w całej Polsce.
Z innych gier logicznych godne uwagi jest renju (gomoku ze specjalnymi zasadami jeśli chodzi o rozpoczęcie przez czarne i faule za niedozwolone ruchy), pente (próbę połączenia cech gomoku i go), szogi i szachy chińskie.
Warcaby tureckie są jeszcze ciekawe.
Goldfish
 
Posty: 2
Dołączył(a): 04 sie 2007, 10:21
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Postprzez albatros » 08 lis 2007, 22:54

co to jest ten boks liczbowy ...?
albatros
 
Posty: 454
Dołączył(a): 10 paź 2007, 10:50
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Postprzez mol_ksiazkowy » 11 lis 2007, 03:58

albatros napisał"
co to jest ten boks liczbowy ...?

reguły sa takie: KAzdy z graczy na kawałku papieru rysuje sobie kwadrat o boku cztery, tj składajacy sie z szesnastu tu kwadracików, i do górnego lewego wpisuje litere S (tj. start). W pozostałych umieszcza- dowolnie liczby. Potem gracze ujawniaja swoje kwadraciki. Losowanie decyduje kto rozpoczyna. Trasę graczy przez owe małe kwadraty na swoich palnszach gracze oznaczaja linia ciagła, Z kadego pola mozna przejsc na sasiadujace -poziomo pionowo, badz ukosnie-tj tak jak chodzi król w szachach, ale trasa nie moze sie krzyzowac,
:arrow: Jesli ktorys z graczy nie moze przejsc przez wszystkie kwadraciki, - co moze sie zdarzyc, gdy zle planuje i nie uwaza w trakcie gry, to wtedyprzegrywa mecz przez tzw. knock-out(jak boks to boks...). Gra kończy sie po pietnastu rundach. Celem gry jest wygranie wiekszej liczby rund. Czyli liczba w jednym z dwóch konfrontowanych pol jest wieksza ten wygrywa runde i ma prawo zaczac nastepna.
:arrow: Tak w skrócie wyglada ta gra , mozna spróbowac, dodatkowo warto zauwazyc i z czasem w rundzie moze byc remis (gracze maja tę samą liczbe ), wowczas nastepna runda rozpoczyna ten, kto zaczynał poprzednia. Autorem gry, to znawca i autor wielu gier logicznych, ta zdaje sie jest jedna z jego pierwszych dzieł, inna o wiele ciekawsza gra jaka wymyslił Na szlaku, jest opisana na stronie pionek.net, gdzie jest tez cala masa innych wspanialych gier, zreszta zobaczcie sami...
cbdo
:arrow:
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1335
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez albatros » 21 wrz 2008, 11:08

a ta gra rozbójnicy czy walka koni .....na czym polega...bo ciekawie brzmi...?
albatros
 
Posty: 454
Dołączył(a): 10 paź 2007, 10:50
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Postprzez mol_ksiazkowy » 24 wrz 2008, 20:36

walka koni .....na czym polega...bo ciekawie brzmi...?
:luzz:
:arrow: Walka koni - gra dla dwóch osob,
Kazdy z graczy ma jedna figure - konia. Poza tym gracze maja do dyspozycji w sumie razem trzydziesci zetonów. Poczatkowe ustawienie: kon biały na h1, zas czarny na a8. Zaczyna zawsze czarny koń. Cel gry jest inny dla grajacego białym koniem, a inny dla grajacego czarnym. Koń biały wygra gdy uda mu sie zbić czarnego (tj w takim sensie jak w szachach), zas czarny wygra jesli uda mu sie uniknac zbicia. Konie ruchaja sie po szachownicy tak jak w szachach. Po wykonaniu ruch gracz musi połozyc żeton na polu, ktore opuscił jego koń, oraz musi na innym dowolnym polu pustym polozyc drugi żeton.
Konie moga skakać przez pola pokryte żetonami, ale nie moga stanac na polu zajetym juz przez żeton, tj pole gry tj swododa manewrow jest stale zmniejszane - w trakcie rozgrywki,. Rywal musi zawsze miec mozliwosc ruchu, tj nie mozna blokować żetonem jedynego mozliwego ruchu przeciwnika. Gdy wszystkie zetony zostana juz polozone na szachownicy ogranicza sie dalsza ilosc ruchow do dziesieciu. Jesli po tej liczbie posuniec koń czarny nie zostanie zbity, to biały przegrywa. Remis nie jest mozliwy.
Autor gry to zyjacy w Japoni pisarz Aleksander Randolph, :arrow:
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1335
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez Silence » 08 mar 2009, 22:52

mol_ksiazkowy napisał(a):
walka koni .....na czym polega...bo ciekawie brzmi...?
:luzz:
:arrow: Walka koni - gra dla dwóch osob,
Kazdy z graczy ma jedna figure - konia. Poza tym gracze maja do dyspozycji w sumie razem trzydziesci zetonów. Poczatkowe ustawienie: kon biały na h1, zas czarny na a8. Zaczyna zawsze czarny koń. Cel gry jest inny dla grajacego białym koniem, a inny dla grajacego czarnym. Koń biały wygra gdy uda mu sie zbić czarnego (tj w takim sensie jak w szachach), zas czarny wygra jesli uda mu sie uniknac zbicia. Konie ruchaja sie po szachownicy tak jak w szachach. Po wykonaniu ruch gracz musi połozyc żeton na polu, ktore opuscił jego koń, oraz musi na innym dowolnym polu pustym polozyc drugi żeton.
Konie moga skakać przez pola pokryte żetonami, ale nie moga stanac na polu zajetym juz przez żeton, tj pole gry tj swododa manewrow jest stale zmniejszane - w trakcie rozgrywki,. Rywal musi zawsze miec mozliwosc ruchu, tj nie mozna blokować żetonem jedynego mozliwego ruchu przeciwnika. Gdy wszystkie zetony zostana juz polozone na szachownicy ogranicza sie dalsza ilosc ruchow do dziesieciu. Jesli po tej liczbie posuniec koń czarny nie zostanie zbity, to biały przegrywa. Remis nie jest mozliwy.
Autor gry to zyjacy w Japoni pisarz Aleksander Randolph, :arrow:

Nie mogłem się powstrzymać :P

PS: O co chodzi w warcaboszachach, bo nigdzie nie znalazłem.
Avatar użytkownika
Silence
 
Posty: 50
Dołączył(a): 10 sie 2008, 12:53
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Postprzez mol_ksiazkowy » 01 kwi 2009, 00:34

Quote:
PS: O co chodzi w warcaboszachach, bo nigdzie nie znalazłem.

Jak znajde nieco czasu to napisze (obym znalazł) :arrow:
nieco rysunkow bedzie... :luzz:
itd
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1335
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 130 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Re: Klasyfikacja gier logicznych

Postprzez BAROL » 21 mar 2019, 12:01

W moim życiu dominowały gry planszowe te w założeniach pozbawione elementów szczęścia czy pecha, takie jak: młynek, warcaby, szachy (różne odmiany) czy Go. Jednak miałem okresy fascynacji grami logicznymi z pewną dawką losowości. Jeszcze za dzieciaka były to:

- MANEWRY MORSKIE

Był czas, że u mnie "na placu" każdy w to grał. Ta gra to rodzaj bitwy morskiej współczesnych okrętów. Kostki tu nie ma, jednak gra wymagała pewnej dawki intuicji wynikającej z logiki i doświadczenia, czy raczej swego rodzaju "widzenia przez ściany". "Manewry" wyrabiały umiejętności przewidywania, sprytu, a zwłaszcza kształtowały pamięć i uważność.
Jako dorosły przez jakiś czas bardzo lubiłem grać w:

- MADŻONG

Który kiedyś dostałem w prezencie. Piszę tu o oryginalnej, dalekowschodniej grze, a nie o tym co np. jest na kurniku, a co z tą grą niemal nic nie ma wspólnego. Gra o starym rodowodzie, niektórzy twierdzą, że jest pierwowzorem domina i gier karcianych. Gra rozbudowana, z dużym bogactwem różnych ukrytych niuansów i wariantów. Najfajniej się gra w 3 lub 4 osoby. Jak się gra w realu (nie wiem, czy w necie można, i czy ma sens?) to gra dodatkowo zachwyca bogactwem rekwizytów - różnorodne kolorowe kamienie, sztabki, kompasy... nawet już sam kontakt z nimi jest jakiś taki...zmysłowy.

- BACKGAMMON (TRYKTRAK)

Tyle razy grających w tryktraka oglądałem na wielu filmach (nawet w "Czarnych chmurach" w to grają!), że się w końcu zachęciłem, zagrałem i nie żałuję. Tą planszówkę także określa się jako jedną z najstarszych rozrywek umysłowych, bardziej wiekowych od szachów. Zresztą, na całym świecie często sprzedaje się ją w zestawie z szachami. Wyjątkowa, oryginalna plansza, z namacalnymi bandami, z trójkątnymi polami, nietypową tradycją rzucania kośćmi i wykorzystania bandy. Zasady gry dość proste ale naprawdę wciąga i angażuje! Mimo, że w zestawie do backgamonna mamy 4 do 5 kości (jest kilka odmian gry, ale zbliżonych) to element losowy tu bardzo sporadycznie wpływa na wynik. Ta gra raczej uczy jak najlepiej wykorzystywać to co los Ci przynosi.
Avatar użytkownika
BAROL
 
Posty: 148
Dołączył(a): 31 sty 2019, 14:51
Podziękował : 417 razy
Otrzymał podziękowań: 61 razy
Ranking: 1800
kurnik.pl: szachrajos


Powrót do Matematyka i gry logiczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe