III Turniej Dzików - Partie

Moderator: kolokwium

Re: III Turniej Dzików - Partie

Postprzez fuszer » 23 sty 2013, 00:34

Białe mogły zagrać 20.Gxf7 - obserwatorzy byli przekonani, że po 20...Wxf7 21.Wxf7 będzie mat - ale jest to najlepsza obrona czarnych: 21...Sxf7 22.Hh7+ Kf8 23.Wf1 i białe mają 3 pionki za figurę, ale gra się jeszcze nie kończy
Ciekawsze rzeczy dzieją się, jeśli czarne w obawie przed matem (łatwo przeoczyć na szybko, że 20...Wxf7 zwalnia f8 dla króla) zagrają 20...Gc5+ 21.Kh1 Hd6 - wydaje się, że broniąc g6 czarne odbijają atak, ale tutaj przesłona 22.Se6+! zmusza czarne do oddania hetmana za G+S, w efekcie pozostawiając je z 3 figurami za hetmana i 2 pionki - w połączeniu z naciskiem na króla jest to wygrana białych. Być może Zmierzch nie zauważył Se6 i dlatego zdecydował się na ruch Sg3

Następnie czarne w niedoczasie zdecydowały się na oddanie hetmana, bo zapewnie nie zdążyły policzyć, że mogą zagrać 22...Gc5+ 23.Kh1 fg5 24.Wxg5+ Kh7 25.Hg6+ Kh8 26.Hxh6+ Hh7 27.Hxh7+ Kxh7 28.Wxe5 Sd7 - białe mają 4 pionki za skoczka, ale różnopolowe gońce i otwarta linia "f" powinny zapewnić czarnym wystarczającą do remisu kontrgrę.

Być może jeszcze twardszą obroną było 16...Sh7, z dalszym Ge6 - ale rozumiem niechęć czarnych do pasywnego "murowania" króla - sam też bym pewnie wybrał zagranie "do przodu" 16...Sg4

Ładny dreszczowiec na zamknięcie turnieju :)
fuszer
 
Posty: 1001
Wiek: 39
Dołączył(a): 25 wrz 2012, 19:13
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 236 razy
Otrzymał podziękowań: 918 razy
Ranking: 2096
kurnik.pl: fuszer
FICS: swirus

Poprzednia strona

Powrót do Turnieje [mecze] w Internecie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe