Wieżówki

Moderatorzy: Rafcik, zwariowany_mszak

Wieżówki

Postprzez demon_szybkosci » 16 wrz 2006, 17:22

:idea: Wiezowki. Zauwazcie, ze NAPRAWDE solidnych/silnych zawodnikow mozna poznac po tym, ze potrafia bardzo dobrze (i szybko!) rozgrywac wiezowki! Wystarczy db/bdb znac podstawy W+1(2)p na W /(+1p). Dzis ladnie mnie ogolila na turze (15m na zawod) 1ka - wlasnie w wiezowce! A bylem niemal pewien, ze uciagne =!
:arrow: Dla zainteresowanych podam, ze 80-90% moich partii ratuje wlasnie dzieki wiezowkom! Ponadto sa one ponoc najbardziej czesto i gesto wystepujace, wiec chyba warto PODSTAWY poznac bdb, zgodzicie sie?
Napiszcie czy umiecie i/lub lubicie wiezowki i jak zaawansowane lubicie/umiecie grac :roll:
demon_szybkosci
 

Postprzez Bag » 16 wrz 2006, 19:00

Wieżówki... hmm. Powiem tak: to nie moje podwórko, a wieże nie moi koledzy :-D , ale rzeczywiście można wieżówkami wygrać. Wystarczy tylko sprawnie operować pionami (jeśli takie są), królem i oczywiście wieżą/wieżami. Bardzo ważne jest zablokowanie linii, sprowadzenie króla do bandy, przyciśnięcie go i koordynacja wieży z królem. Ja lubię rozgrywać wieżówki, ale kiedy jest jeszcze trochę pionów i oboje mamy po jednej wieży. Na dwóch trochę mam kłopot. Nie powiem, że lubię, bo najbardziej to lubię końcówki ze skoczkami, gońcami, pionami, itd. (ma to jakąś nazwę? :roll: ). A najbardziej lubię: trochę pionów, skoczek na trochę pionów i goniec. A wieżówki są mi obojętne. Lecz czasem i to trzeba zagrać.
Bag
 
Posty: 121
Dołączył(a): 19 sie 2006, 12:28
Lokalizacja: z chess.glt.pl
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Postprzez Billynt93 » 16 wrz 2006, 22:16

Szczerze mówiąc to ostatnio mocno ćwiczyłem końcówki, wszystkie, te wieżowe też. Podobnie jak Bag lubie końcówki wieża i kilka pionów(najlepiej ok.5, 6) na wieże i kilka pionów. Moim zdaniem we wszystkich końcówkach bardzo istotna jest aktywność wszystkich figur, nawet króla. Aktywne figury to ponad połowa sukcesu i w większości przypadków daje co najmniej remis. Ogólnie lubie końcowki, ale nie wszystkie jak np. 2S+1G kontra 2G+1S. A co do końcówek ze skoczkami i gońcami Bag to są to końcówki LEKKOFIGUROWE.
Billynt93
 
Posty: 22
Dołączył(a): 05 wrz 2006, 20:23
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Postprzez mol_ksiazkowy » 26 wrz 2006, 11:50

ps. heh ile razy demon mnie oszukał w wieżówkach to by było ciezko zliczyć :-/ , >, ale mam tu ciekawy przykład z dosc fajna analiza. Pochodzi ona z partii Akopian - Georgiew

Białe: Ke3, Wa6, a4, f2, g3, h4 Czarne: Kg7, Wa2, f7, g6, h5.
(diagram1)

Zgodnie z teorią jest to -ponoć- pozycja remisowa, ale w partii nastąpiło .....

1. ... Wa3 + ?
Po co wpuszczać króla do centrum ? Czarne powinny grać wg planu f6, a potem g5.
2. Kd4 f6
Ale teraz to już jest spóźnione....
3. Wa7+ Kh6 4.a5 g5 5.Kc5! gh4 6.gh4 Wa4 ?
Znów błąd. Lepsze było, choć też przegrywało 6. ... Wf3 lub 6. ... Kg6.
7. a6 Wa2
Po 7. ...W:h4 8.Wd7 Wa4 9.a7 h4 10.Kb6 h3 11.Wd3 białe wygrywają
8. Wa8 Kg6 9.Kb6 Wb2+ 10.Ka7 Wf2 11.Wb8 Wf4
Groźba przeniesienia wieży na czwartą linię
12. Wb5 W:h4 13.Kb6 We4 14. a7 We8 15.Wa5 h4 16.a8 (H) W:a8 17.W:a8 Kg5


diagram 2

Czy wieża zatrzyma dwa pionki ? Tak bowiem król zdąży przyjść jej z odsieczą !!
18.Kc5 h3
lub 18. ... Kf4 19. Kd4 h3 20.Wh8 Kg3 21.Ke3 h2
19. Wh8! Kg4 20. Kd4 Kg3 21.Ke3 Kg2 22.Ke2 h2 23.Wg8+ Kh3 24.Kf2 h1 (S)+ 25.Kf3
Czarnym udało się dorobić skoczka, ale ten skoczek nie "ożyje"...
25. ... Kh2 26. Wg2+ Kh3 27. Wg6 1-0
Załączniki
wa1.jpg
wa1.jpg (17.56 KiB) Przeglądane 15548 razy
wa2.jpg
wa2.jpg (15.85 KiB) Przeglądane 15548 razy
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1337
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 134 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez demon_szybkosci » 26 wrz 2006, 19:21

mol_ksiazkowy napisał(a):ps. heh ile razy demon mnie oszukał w wieżówkach to by było ciezko zliczyć

... przysiegam, ze nie oszukiwalem ;-) :mrgreen: 8-). Staralem sie po prostu cos wykombinowac, zeby mi passa nie spadala i rank nie lecial w dol :-P 8-) :idea:

:idea: Piekna analiza tej wiezowki! Pozornie prosta, a w praktyce taki GM nie bardzo potrafil sobie poradzic! :shock:
demon_szybkosci
 

Postprzez hutek » 27 wrz 2006, 15:05

mol_ksiazkowy napisał(a):
Zgodnie z teorią jest to -ponoć- pozycja remisowa, ale w partii nastąpiło .....

Co?? Remisowa?? Wystarczy dojsc krolem do pionka i wiezy i jest hetman. Ja takie koncowki zawsze wygrywam :D Choc wieza moze szachowac to i tak mam na to sposob :DD
P.S. Głosjcie na mnie na operatora!



EDIT: Poprawione by mattihau
Ostatnio edytowany przez hutek, 27 wrz 2006, 23:03, edytowano w sumie 1 raz
Hey. Gram w szachy, pilke nozna i gry komputerowe, m.in. World of warcraft. Posiadam tam 63lvl Dwarfa Huntera oraz kilka bocznych, lecz dobrych postaci. Pozdrawiam wszystkich z małopolski i śląska.
Avatar użytkownika
hutek
 
Posty: 43
Dołączył(a): 28 sie 2006, 21:05
Lokalizacja: Olkusz
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Ranking: 0

Postprzez kolokwium » 27 wrz 2006, 22:23

hutek napisał(a):
mol_ksiazkowy napisał(a):
Zgodnie z teorią jest to -ponoć- pozycja remisowa, ale w partii nastąpiło .....
Co?? Remisowa?? Wystarczy dojsc krolem do pionka i wiezy i jest hetman. Ja takie koncowki zawsze wygrywam :D Choc wieza moze szachowac to i tak mam na to sposob :DD
P.S. Głosjcie na mnie na operatora!




diagram 2

:shock: Czy TO na pewno napisał "mol_ksiazkowy"?! :roll:
Tym powinien się zająć komandor Yoda :mrgreen:
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9386
Wiek: 54
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2221 razy
Otrzymał podziękowań: 2359 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Postprzez mol_ksiazkowy » 29 wrz 2006, 17:37

kolokwium napisał:
Czy TO na pewno napisał "mol_ksiazkowy"?!
Tym powinien się zająć komandor Yoda
no własnie, albo Scotland Yard z pomocą Sherlocka H, ewntualnie por. Borewicz z Komendy Głównej MO.....

ad rem
1 Na słynnym turnieju w Groningen w 1946 r. w partii Botwinnik - Euwe powstała następująca pozycja: Spróbować określić plan gry tak dla białych, jak i dla czarnych.
diagram wa3

2 W jednej z partii granej przez Petrosjana zrobiło sie coś takiego: białe mają ruch co powinny zagrac...?!
diagram wa4
Załączniki
wa3.jpg
wa3.jpg (17.55 KiB) Przeglądane 15458 razy
wa4.jpg
wa4.jpg (17.82 KiB) Przeglądane 15458 razy
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1337
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 134 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez osator » 30 wrz 2006, 07:52

Do wa4 chyba najlepsze posuniecie bedzie b6 jezeli zbije wieza to Wg4 i sa grozby jezeli pionkiem to jest bardzo grozny przechodni broniony pion ktory ma tylko 2 pola do przemiany chco odrazu gto awanswoanie nie jest dobrym (chyba ) posunieciem trzeba tez zauwazyc ze pion f5 do przemiany tez ma niedaleko
"I am the best player in the world and I am here to prove it." - Bobby Fischer
"Na wojnie nie ma nagr?d za zaj?cie drugiego miejsca" - Gen. Omar Bradl
Avatar użytkownika
osator
 
Posty: 147
Dołączył(a): 16 sie 2006, 16:13
Lokalizacja: Lubelskie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Postprzez mol_ksiazkowy » 30 wrz 2006, 17:54

ok, no,ale czy mógłbym podać jakiś wariant (ty) jakie powstana po b6 ewentuanie jakieś inne ruchy-kandydaty?!
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1337
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 134 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez osator » 30 wrz 2006, 18:20

mol_ksiazkowy napisał(a):ok, no,ale czy mógłbym podać jakiś wariant (ty) jakie powstana po b6 ewentuanie jakieś inne ruchy-kandydaty?!

oczywiscie:P
1. b6 W:b6 (drugi warian jutor dam bo dzisiaj mi sie nie chce / jezlei popelnilem jakies bledy to przepraszam wsyzstko robiłem w pamieci)
2.Wg4 h5 (jedyne groził mat w 3 pos Wg7+ K h8 Wg8+ Kh7 Wg7X)
3.Wg7+ Kh8 (jedyne po Kh6 mat w nastepnym )
i teraz albo W:c6 co gorsze bo Wb2 i białe uzyskuja tylko remis
albo lepsze 6 teraz wieze białe moga swobodnie szachowac i bronic piona mozna wymeinic wieze w najbzliszej przyszlosci po Wg2
po c:b ja bym zagral Wc1 oponent prawdopodobnie zechailabym wymioenic wieze zeby nie dopusicscic do latwje promocji piona ale ty sammym uwolni moja iweze od pilnowania waznego pionka (Wbc2 mozna )tez pobic piona na f ale tego nie preferuje :) teraz nie najlepsza ejst wymiania W:c2 i oczywisty ruch czarnych odbicie i teraz klonczace Wg4 ! (moim zdaniem) unieruchamia krola i gorzi pochod 2 pionow w tym po pochodzie o jedno pole tego z f wtracony szach na Wg7+ ktory moze okazac sie przydatni przy obronie piona c
"I am the best player in the world and I am here to prove it." - Bobby Fischer
"Na wojnie nie ma nagr?d za zaj?cie drugiego miejsca" - Gen. Omar Bradl
Avatar użytkownika
osator
 
Posty: 147
Dołączył(a): 16 sie 2006, 16:13
Lokalizacja: Lubelskie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Uwazajcie na demona - zwlaszcza we wiezowkach ;-)

Postprzez demon_szybkosci » 31 paź 2006, 04:05

:idea: Zobaczmy jak paskudnie dr demon wyrolowal prof mola z szafy w teoretycznie remisowej koncowce wiezowej!! Gdy wszystko juz ucichalo, nagle 49...Wc2?? pozwolilo (po wielu probach) dr demonowi wedrzec sie do szafy - w nastepnym ruchu zas nastapil tzw. mat pomocniczy (nagroda od prof mola dla dr demona za niezla sztuczke/bleff ;-) :-P 8-)).


mol_ksiazkowy (1311) - demonchessmaster (1637)
kurnik kurnik, 22.05.2006

1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bb5 Nf6 4.d3 d6 5.Bg5 Be7 6.Nc3 0-0 7.0-0 Bg4 8.h3 Be6 9.Be3 d5 10.Bxc6 bxc6 11.exd5 cxd5 12.d4 e4 13.Ne5 Nd7 14.f4 exf3 15.Qxf3 Nxe5 16.dxe5 d4 17.Rad1 c5 18.Bf4 Qb6 19.Nd5 Bxd5 20.Qxd5 Rad8 21.Qb3 Qxb3 22.axb3 f6 23.Ra1 fxe5 24.Bxe5 Rxf1+ 25.Kxf1 Rd7 26.Bb8 d3 27.cxd3 Rxd3 28.Rxa7 Rxb3 29.Rxe7 Rxb8 30.Rc7 Rb5 31.b3 h6 32.Ke2 Kh7 33.Kd2 Rxb3 34.Rxc5 Rg3 35.Rc3 Rxg2+ 36.Ke1 Kg6 37.Kf1 Rb2 38.Rd3 Kh5 39.Re3 g5 40.Kg1 Kh4 41.Rd3 h5 42.Rc3 g4 43.hxg4 hxg4 44.Re3 Kg5 45.Rd3 Kf4 46.Rc3 Re2 47.Rb3 g3 48.Rc3 Re3 49.Rc2 Kf3 50.Rg2 Re1# 0-1
demon_szybkosci
 

Postprzez mol_ksiazkowy » 22 lis 2006, 16:32

Noo wlasnie, a wiec jednak wyrolował! a tak sie demon zastrzegał przed chwilke ze nie oszukiwał mnie w wiezowkach....hmmm?! A wiec jak to jest....?!a tymczasem dla wszystkich miłownikow wiezowek, ktorych jest mnostwo na tym Forum kolejne super -ciekawe zadanie: białe zaczynają i wygrywają , diag
Załączniki
wzka4.jpg
wzka4.jpg (14.75 KiB) Przeglądane 15333 razy
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1337
Dołączył(a): 16 sie 2006, 22:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 134 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: molksiazkowy
FICS: molksiazkowy

Postprzez demon_szybkosci » 25 lis 2006, 03:15

:arrow: Ta wiezowka to niekiepska perelka! :shock: :-o. Pytanie jak ja ugryzc! Ktos wie?! :-/ :roll:

:idea: PS. Dr demon nie oszukuje pr. mola! Czasem tylko pomaga znalezc nie najbardziej optymalny ruch :roll: ;-)
demon_szybkosci
 

Postprzez osator » 25 lis 2006, 09:29

ja bym niestety nie widze wygrywajacego posuniecia bo po wymianie pionkow tego z h i tego z b wieza czarnych z łatwoscia wezmie pionka białych wymienijac przy okazji wieze...
"I am the best player in the world and I am here to prove it." - Bobby Fischer
"Na wojnie nie ma nagr?d za zaj?cie drugiego miejsca" - Gen. Omar Bradl
Avatar użytkownika
osator
 
Posty: 147
Dołączył(a): 16 sie 2006, 16:13
Lokalizacja: Lubelskie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Następna strona

Powrót do Końcówki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe
cron