Jak trenujecie końcówki?

Moderatorzy: Rafcik, zwariowany_mszak

Re: Jak trenujecie końcówki?

Postprzez majsza » 10 wrz 2017, 21:23

thinkerteacher napisał(a):Z mojego doświadczenia wynika, że warto zapisywać istotne elementy każdej końcówki, którą przyswajamy. Dzięki temu po jakimś czasie będziemy mogli wyciągnąć istotne wnioski, a potem nawet rozumieć końcówki poprzez metody i idee w nich wykorzystywane.


Ciekawe podejście. I sprawdza się na pewno podczas przerabiania książek "wszystko w jednym" ("Szach i mat", Czarneckiego, "Poradnik młodego szachisty" Dawidiuka - działy o końcówkach) albo wydań końcówkowo-encyklopedycznych (tomiska Gawlikowskiego, książka Szulcego).

Ale co z trylogią Bogdana Zerka. Tam właśnie jest tak skonstruowana treść. Istotne elementy, idea, schematy i wytłuszczone wnioski na cały akapit do każdego zagadnienia. Tutaj powielać tego nie ma chyba sensu? Czy jednak jest?
Krytyczne myślenie to myślenie o myśleniu, podczas którego myślisz, jak myśleć lepiej.
Roy Eichhorn
Avatar użytkownika
majsza
 
Posty: 155
Dołączył(a): 11 cze 2015, 11:14
Podziękował : 25 razy
Otrzymał podziękowań: 113 razy
Ranking: 0
FICS: majsza

Re: Jak trenujecie końcówki?

Postprzez thinkerteacher » 10 wrz 2017, 23:28

Z każdą książką się sprawdza: co najwyżej za wyjątkiem tej w której owe wnioski i metody są wypisywane na końcu każdego rozdziału (idealnie każdej końcówki i dodatkowo każdego rozdziału). Wówczas wszystko mamy prawie podane na tacy.

Co do trylogii Zerka to myślę, że do końca roku uda mi się wrzucić recenzję pierwszego tomu a w kolejnym roku - pozostałych dwóch. To akurat dobra książka i właśnie o tego typu wytłuszczone części chodzi. I nie chodzi o powielanie tylko przeanalizowanie a na podstawie tego stworzenie metawniosków i metod walki, które można stosować do dowolnej pozycji (a przynajmniej takiej w której da się te wnioski zastosować).

Na przykładzie szachowym na razie nieco trudno byłoby mi to pokazać, więc pokażę na matematycznym. Zobacz jak definiowana jest cecha podzielności. Weźmy podzielność przez:
a) 2 - gdy ostatnia cyfra to 0,2,4,6 lub 8
b) 3 - gdy suma cyfr daje liczbę podzielną przez 3
c) 4 - gdy dwie ostatnie cyfry są liczbą podzielną przez 4 (a jeśli jest to liczba jednocyfrowa to jeśli ta liczba ma cyfrę 0, 4 lub 8)
d) 5 - gdy ostatnia cyfra to 0 lub 5
e) 6 - gdy liczba spełnia jednocześnie warunek podzielności przez 2 i 3
f) 7 - (samodzielnie znajdź tę podzielność - można posiłkować się Internetem)
g) 9 - gdy suma cyfr daje liczbę podzielną przez 9
h) 10 - gdy ostatnia cyfra to 0
i) 11 - (samodzielnie znajdź tę podzielność - można posiłkować się Internetem)

I teraz zauważ, że ta wymieniona podzielność to wnioski. Im lepiej ROZUMIESZ istotę tych wniosków tym łatwiej możesz stworzyć metawnioski. I jeśli na desce wyskoczą ci pozycje poza tymi oznaczonymi jako "f" oraz "i", wówczas można powiedzieć, że taką pozycję rozgrywasz bez problemów (w skrajnych wypadkach jak maszyna).

Co do prostych przykładów to można wymienić wnioski (czy nawet metawnioski) w pionkówkach takie jak: kwadrat przemiany, pola kluczowe (krytyczne), wolny pion, oddalony wolny pion, podparty wolny pion czy bandowy pion, przełom pionowy, motyw pata, motyw mata (K +2p vs K na bandzie). I na tej podstawie oceniasz pozycje i z daleka wiesz do czego możesz (musisz) przejść a od czego (od jakiego typu końcówki) musisz uciekać. I o ile większość graczy do poziomu 2/1 kategorii kuma podstawy tych końcówek pionowych, to już co do wieżówek, to często dopiero KM i wyżej mają przyzwoite pojęcie o podstawach wieżówek, a bardzo często zdarza się, że IM-owie i GM-owie grają wieżówki jak dzieci - zwłaszcza w niedoczasie lub też po kilkugodzinnej sesji.

Nie wiem na ile jasno się wyraziłem i na ile jesteś w stanie zrozumieć moją ideę (tak naprawdę wcale nie jest moja, ale na ten moment przyjmijmy, że tak jest). W razie czego komentuj i pytaj, to przy okazji będę miał okazję zobaczyć jak to z twojego punktu widzenia wygląda. Możesz wkleić też daną końcówkę (jako diagram lub sam FEN) i krótko opisać swój tok myślenia, a ja porównam z moim i powiem jak ja bym to (tę pozycję i twoje rozumowanie) ocenił. Oczywiście o ile masz na to ochotę (i prośba, aby końcówka była w miarę prosta, bo w skomplikowanych to sam nie wiem co grać).

PS. Jeśli będzie taka potrzeba to spróbuję kiedyś na przykładzie kilku pionkówek i/lub wieżówek coś takiego opracować i dzięki temu pokazać (wyjaśnić) co mam na myśli. Chociaż być może znacznie lepszym pomysłem byłaby przykładowa kompilacja z już opracowanych źródeł i wyjaśnienie na przykładzie takiej kompilacji - jak tego samemu dokonać, na co zwrócić uwagę i co jest celem końcowym.
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why ;)
thinkerteacher
 
Posty: 5000
Dołączył(a): 23 sie 2011, 09:35
Podziękował : 7458 razy
Otrzymał podziękowań: 1053 razy
Ranking: 1000
FICS: NokiaTwenty

Re: Jak trenujecie końcówki?

Postprzez majsza » 14 wrz 2017, 14:53

Wątpię, żeby mój sposób myślenia odbiegał od sposobów przedstawianych w książkach. A już trochę rozdziałów o końcówkach z książek dla początkujących ogarnąłem (np.: ABC Szachisty, Szach i mat - Czarneckiego). Jestem także po przerobieniu drugiego rozdziału Szybkiego kursu końcówek Konikowskiego. Teraz przerabiam Zerka i pomału rozdział o końcówkach (obszerny) z Łokasty cz.2 Szachy dla początkujących i zaawansowanych.

Nie ukrywam, że teraz pewniej czuję się z zakończeniach pionkowych, niż figurowych i wieżówkach, ale je także poprawię....

W poniższej partii, czując w kościach możliwości remisowe (w grze środkowej żaden z nas nie uzyskał przewagi) zaproponowałem wymianę wież. Potem było po prostu klejenie idei. By nie utracić remisu. Wystąpiło wiele zjawisk. Wolny przechodzący pion, kwadrat piona, tempowanie króla przeciwnika, zablokowane piony, pola prowadzenia, opozycja itd.... Lepienie idei i wychodzi plan działania.

Grałem czarnymi (tygrysjon). Przeciwnik w pewnym momencie "przeładował się" informacjami z szachownicy i popełnił błąd, dający mi wygraną. Mój ranking 1536, przeciwnika 1676

[Event "Rated Classical game"]
[Site "https://lichess.org/PmJieSE2"]
[Date "2017.09.14"]
[Round "-"]
[White "WhoIsJohnGalt"]
[Black "tygrysjon"]
[Result "0-1"]
[UTCDate "2017.09.14"]
[UTCTime "12:26:36"]
[WhiteElo "1676"]
[BlackElo "1536"]
[WhiteRatingDiff "-15"]
[BlackRatingDiff "+15"]
[Variant "Standard"]
[TimeControl "2400+5"]
[ECO "B08"]
[Opening "Pirc Defense: Classical Variation, Quiet System, Parma Defense"]
[Termination "Normal"]
[Annotator "lichess.org"]

1. e4 d6 2. d4 Nf6 3. Nc3 g6 4. Nf3 Bg7 5. Be2 O-O 6. O-O Bg4 { B08 Pirc Defense: Classical Variation, Quiet System, Parma Defense } 7. h3 Bxf3 8. Bxf3 e5 9. d5 c6 10. Bg5 cxd5 11. Nxd5 h6 12. Bh4 g5 13. Bg3 Nxd5 14. Qxd5 Nc6 15. Rad1 Nb4 16. Qb3 a5 17. a3 Nc6 18. Qxb7 Nd4 19. c3 Rb8 20. Qd5 Nxf3+ 21. gxf3 Rxb2 22. Qxd6 Qxd6 23. Rxd6 Rb3 24. Rd5 Rxa3 25. Bxe5 Bxe5 26. Rxe5 Rc8 27. Rc1 Rcxc3 28. Rxc3 Rxc3 29. Rxa5 Rxf3 30. Kg2 Rf4 31. f3 Kg7 32. Ra6 Rf6 33. Rxf6 Kxf6 34. Kg3 h5 35. h4 gxh4+ 36. Kxh4 Kg6 37. f4 f6 38. Kg3 Kf7 39. f5 Kg7 40. Kh4 Kh6 41. Kg3 Kg5 42. Kf3 h4 43. Kg2 Kf4 44. Kh3 Kxe4 45. Kxh4 Kxf5 46. Kg3 Ke4 47. Kf2 Kf4 48. Kg2 Ke3 49. Kf1 Kf3 50. Kg1 f5 51. Kf1 f4 52. Kg1 Ke2 53. Kh2 f3 54. Kg3 f2 55. Kh2 f1=Q 56. Kg3 Qf5 57. Kh4 Qg6 58. Kh3 Qg5 59. Kh2 Qg4 60. Kh1 Kf2 { White resigns. } 0-1
Krytyczne myślenie to myślenie o myśleniu, podczas którego myślisz, jak myśleć lepiej.
Roy Eichhorn
Avatar użytkownika
majsza
 
Posty: 155
Dołączył(a): 11 cze 2015, 11:14
Podziękował : 25 razy
Otrzymał podziękowań: 113 razy
Ranking: 0
FICS: majsza

Poprzednia strona

Powrót do Końcówki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe