KOŃ i n d i v i d u u m

Moderatorzy: Rafcik, zwariowany_mszak

KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 06 maja 2013, 07:56

Liczę na to, że dotrwamy do publikacji, zanim się wyKOŃczymy z tymi zaKOŃczeniami początkowego stadium tworzenia i publikacji ;) :)
Jak najbardziej warto byłoby o koniu coś wspomnieć. Koń jaki jest każdy widzi... ale…

Thinkerteacher

Zadanie wątku: wskazać możliwości jakie ma KOŃ na przykładzie dużej ilości diagramów został (zostanie) więc zrealizowany. ufffff

Dyskusja nt. KONIA i jego roli (na roli) . Będzie tu też więcej przykładów.
zadania/ przykłady o koniu.

indywidualista - człowiek odznaczający się indywidualizmem, niezależnością w poglądach, odrębnością, oryginalnością, potrzebą swobody myślenia i postępowania w sposób odbiegający od ogólnie przyjętych wzorów.
indywidualny osobisty, jednostkowy, osobniczy, odrębny, swoisty, cechujący jednostkę.
indywidualność jednostka, osobistość o wyrazistych, nieczęsto spotykanych cechach; zespół cech psychicznych stanowiących osobowość człowieka, oryginalność, swoistość.
Indywiduum osobnik, jednostka; pop. osobnik podejrzany, niewyraźny typ.
Etym. - r.nij. od individuus 'niepodzielny'; zob. in- 1; dividuus 'podziel(o)ny' od dividere,.

Czarny Koń: ktoś, kto nieoczekiwanie wygrywa lub odgrywa wielką rolę w jakichś sprawach, choć nikt na to nie liczył…

Przykład(y) nr 1

KOŃ vs pionek
Diagram 2, I. Rabinowicz:
[ FEN "1K6/1P6/8/4n3/8/8/8/7k b - - 0 1"] 1. { Wygrana białych, bez względu na to, kto zaczyna. Gdy ruch przypada na białe, to proste 1. Kc7 daje im wygraną. W przypadku gdy ruch przypada na czarne, to walka trwa trochę dłużej:}Nd7 + { lub 1. … Sc6 + 2. Kc7 Sb4 3. Kb6 itd. } Kc8 { ale nie 2. Kc7 ?? Sc5! i remis } Nb6 + Kd8 {1-0}

Jeżeli pion skrajny dotrze do przedostatniej linii, to król może „wysiudać” samotnego skoczka (Konia) od zaatakowanego pola przemiany.

Diagram 2 (dr M. Euwe)
[FEN "8/1n6/8/P7/8/8/1K5k/8 w - - 0 1"]1. a6 { bo inaczej pion będzie bity } Nc5 { i znów pion musi iść do przodu } 2. a7 { teraz następuje wtrącony szach i uzysk tempa: skoczek dostaje się na b6} Na4+ 3. Ka3 Nb6 { I tu rozpoczyna się bieg królów } 4. Kb4 Kg3 5. Kc5 Na8 { ale nie 5. … Sa4+ 6. Kc6 ani też nie 5. … Sd7+ 6. Kb5 z dojściem piona } 6. Kc6 Kf4 7. Kb7 Ke5 8. K:a8 Kd6 9. Kb7 {1-0}

Gdyby jednak czarny król ustawiony był np. na polu g3 (a nie na h2), to wtedy w ostatnim swym ruchu zdołałby dotrzeć na c7 i wtedy pat ! W tym przykładzie unaocznia się ten fakt iż ważny jest czasami cały układ figur, a nie tylko położenie skoczka (Konia) względem króla !

Wtrącony szach jest istotnym elementem w walce skoczka z pionem (pionami), gdyż pozwala na zdobycie tempa. W walce przeciwko skoczkowi silniejsze są piony skrajne (bandowe), a im bliżej pion jest centrum, tym bardziej jego siła maleje - gdyż skoczek może napaść go z obu stron.


Materiały dodatkowe: linki do chessgames:
1135535
1032226
1135540

filmy na YT:
Knight vs pawn: magic knight.
Kosteniuk beats Judit Polgar
Improve your endgame: when knight is stronger than bishop
Endgame: knight and pawn vs knight
Improve your endgame: Old Arabic composition rook vs knight
Chess Endgame: King, Knight and Rook Pawn vs. King
Chess endgame: Fischer - Taimanov ()

End.

to be continued
Ostatnio edytowany przez mol_ksiazkowy 13 paź 2013, 17:08, edytowano w sumie 5 razy
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez thinkerteacher » 06 maja 2013, 12:59

Piękna sprawa Profesorze! Mam tylko drobne pytanie: czy dyskusja opiera się tylko o KONIA, czy też kręci się wokół konia? Przykładowo czy może być wątek o dwóch koniach? Wówczas miałbym okazję coś ciekawego dorzucić ;) :).

Warto jeszcze przypomnieć, że Koń jaki jest... każdy widzi, zaś darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby!
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why ;)
thinkerteacher
 
Posty: 5022
Dołączył(a): 23 sie 2011, 09:35
Podziękował : 7603 razy
Otrzymał podziękowań: 1074 razy
Ranking: 1000
FICS: NokiaTwenty

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 06 maja 2013, 13:15

Uwaga: proszę numerować diagramy;
Na razie jeszcze jeden przykłąd:

KOŃ w walce z gońcem i pionem
W tego typu końcówkach decydującą rolę odgrywa ostatni pozostały jeszcze na szachownicy pion, i zasadnicza walka toczy się tylko o jego przemianę. Strona silniejsza może zrealizować swą materialną przewagę jedynie przy aktywnym współdziałaniu swego Króla, gdyż w przeciwnym razie strona „Skoczkowa” zdoła łatwo osiągnąć kompletną blokadę piona na polach przeciwnego koloru niż goniec przeciwnika. Piony skrajne oddalone okazują się w większości przypadków nader groźne.

Diagram 3
[FEN "8/8/8/8/8/7p/4Kbk1/5N2 w - - 0 1"] { A ten przykład jest tu wzorcowy } 1. Nh2 { ale nie Sd2 ? bo 1. … h2 } Bc5 { gdy 1. … K:h2 to K:f2 remis } 2. Nf3 { jedyne; jeśli 2. Sg4 ? to Kg3 a jeśli 2. Sf1 ? to Gd4 Ke1 Gc3+ Ke2 Gd2! i czarne wygrywają } Kg3 3. Nd2 Bb6 { h2 ? Sf1+) } 4. Nf3 Ba5 5. Kf1 { z groźbą Kg1} Bb6 6. Ke2 {1/2 - 1/2}

zaś darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby!


Przykładowo czy może być wątek o dwóch koniach?

hm. Ilość koni jest … dowolna
ps NApiszcie tez : z jakich materiałow uczycie sie KOŃcówek ....?! :D
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 31 maja 2013, 09:42

Przykładowo czy może być wątek o dwóch koniach? Wówczas miałbym okazję coś ciekawego dorzucić


no i....?

Diagram 4
Widełki[/size]
Koń by się uśmiał….
ludowe

Ekscytująca KOŃcówka. Można w niej wyróżnić kilka kluczowych momentów. Pierwszy to 63. g4. Białe stwarzają nim groźbę zrobienia sobie wolnego piona h ; drugi to 69. … K:f2. Według Nalimov Tablebase sytuacja po 69. … K:f2 jest wygrana, przy czym białe osiągają ją ruchami {Sd6, Kg4} zaś po 70. Kf6 należy grać Kf3! (i remis) a potem gdy król bije piona e5 zagrać Sh7! i dalej np. Ke6 Kf4 Sd6 Kg5 Sf7 Kh5 itd.
Diagram 12, Blitz Championship (2009)A. Kosteniuk - J. Polgar
[FEN "4n3/8/5p2/2k1p1pp/2P4P/4N1P1/4KP2/8 b - - 0 1"] 1. Kd4 Nf5+ 2. K:c4 g4 3. Nc7 gh5 4. Ne6 h6 5. Nf8 hg5 6. fg5 Kf3 7. Kd3 Kg4 8. Ke2 K:g5 9. K:f2 Kf6 10. e4 Kf7 11. Nh7 Kg6 12. Nf8+ Kg7 13. Ne6+ Kf6 14. Nf8 Nd4 15. e3 Kg7 16. Ne6 N:e6 17. e2 Nf4 {gdy 17. ... e1H to 18. Sd3+ tj. big fork}{1-0}

film Kosteniuk beats JP
Ostatnio edytowany przez mol_ksiazkowy 20 lip 2013, 13:55, edytowano w sumie 2 razy
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez myllyniemi » 20 cze 2013, 20:33

Koń jest na tyle specyficzną figurą, że potrafi dokonać dużego zniszczenia. Trzeba pamiętać, że:
Do dobrego konia trzeba dobrego jeźdźca, inaczej wkrótce się rozstaną.

a jeśli słaby jeździec siedzi przy szachownicy, to i siła dobrego konia nie zostanie w pełni wykorzystana.

Do tej pory była mowa o koniach i pionach, walce konia z gońcem.
Nadszedł czas by przyjrzeć się jak radzi sobie koń, wspomagany pionami, przeciwko wieży.

Poniżej dwie takowe pozycje, pochodzące z kompozycji szachowej.
W obu białe wygrywają, a droga do zwycięstwa w każdej z nich jest inna.
W pierwszej prezentowanej wchodzimy w skórę rzemieślnika, w drugiej można poczuć się artystą.

KOŃ Z PIONAMI PRZECIWKO WIEŻY


Diagram 4
Max Karstedt, Deutsches Wochenschach 1911

[FEN "8/8/1KP1N3/7r/8/8/8/k7 w - - 0 1"]1. c7 Rh8 2. Nd8 {czarne w ostatnim akcie obrony rozpoczynają serię szachów:}Rh6 {białe muszą być do końca ostrożne:}3. Kb5! {Dużo do stracenia było po zagraniu Kc5, po którym czarne ratują remis za sprawą Wh1}Rh5 4. Kb4 Rh4 5. Kb3 Rh3 6. Kc2 Rh2 7. Kd3 Rh3 {kolejny moment, w którym, po serii szachów i wędrówce króla, nie można stracić czujności:} Kd4 {Ke4? kosztuje remis po Wc3} Rh4 Kd5 Rh5 Kd6 Rh6 Ke7 Rh7 Nf7
Diagram 5
Mark Sawielewicz Liburkin, Szachmaty w ZSRR 1931

[FEN "8/8/2P5/1Pr5/8/8/N7/k2K4 w - - 0 1"]1. Nc1 Rxb5 {nic nie dawało posunięcie królem - 1...Kb1 to 2. Sb3 Wc3 3. Sa5 i koń eskortuje piony} 2. c7 Rd5 3. Nd3! {koń w roli głównej} Rxd3 Kc2 Rd4 {czy ta pozycja nie wygląda znajomo? W istocie, jest to klasyczna pozycja Saavedry:}c8=R! Ra4 Kb3 {ciekawa gra powstaje również w drugim wariancie:}
[FEN "8/8/2P5/1Pr5/8/8/N7/k2K4 w - - 0 1"]1. Nc1 Rd5 2. Kc2 Rc5 3. Kd3! {Konia trzeba pozostawić bez obrony, w przeciwnym razie, po przykładowym Kd2 czarne zremisują: 3...Wxb5 4. c7 Wb2+ 5. Kd1 Wc2! i jeśli bicie to pat} Rxb5 4. c7 Rb8 {z nadzieją na mechaniczną promocję hetmana, lecz co ostrożniejszy zagra:}5.cxb8=B!
Avatar użytkownika
myllyniemi
Przyjaciel
 
Posty: 445
Dołączył(a): 13 cze 2010, 19:11
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 246 razy
Ranking: 0

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 20 lip 2013, 13:35

Konia! konia! królestwo za konia!
A horse! a horse! my kingdom for a horse! (ang.)
Shakespeare


Diagram 8 KOŃ vs Wieża (zugzwang) Typowy i prosty motyw zugzwangu. Jeśli ruch mają białe, to Koń robi remis: ruch musi zrobić biała wieża); , np. 1. We1 Sh3+ lub Wg3?? Se2 + itp. Jednak gdy ruch mają czarne, jest zugzwang:
[FEN "8/8/8/8/3k1K2/4R3/8/6n1 b - - 0 1"] 1. Kc4 Kg3 2. Kd4 Re1 {1-0}

KOŃcówka Alechina
, Folkstone 1933 r. Mimo równego materiału i analogii w strukturze pionowej: Alechin ruchem 1. Sb3!. W ten sposób czarne zostały zrobione w konia
Diagram 9 KOŃiunktura na konia [FEN "2n3k1/pp3ppp/3p4/3P4/3N4/8/PP3PPP/2K5 w - - 0 1"] 1. Nb3 Kf8 2. Na5 b6 3. Nc6 Ke8 4. Kd2 Ne7 5. N:a7 N:d5 6. Nb5 Kd7 7. Nd4 g6 8. a4 Nc7 9. Kc3 g5 10. Kb4 d5 11. Nf3 f6 12. Nd4 Kd6 13. Nb5+ N:b5 14. K:b5 Ke5 15. b4 d4 16. Kc4 {1-0}

film 4p vs Koń
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 06 sie 2013, 13:42

Mat Beniowskiego
Koń ma cztery nogi a szachownica cztery rogi
?


Mat Beniowskiego, inaczej "zduszony" czy też "zamknięty", franc. "étouffé": jest wtedy, gdy król nie ma już pola (gdyż są na nich inne figury), na które mógłby uciec po szachu skoczkiem. (którego nie można zbić).
Mat Beniowskiego (przykład): typowy motyw związany z tym matem. Czarny król jest otoczony własnymi pionami. Został "uduszony" przez ruch Sf7-g5. Był to jedyny ruch, gdyż po Sf7-d6 czarne zbiją Skoczka.
Diagram 9, uduszenie koniem
[FEN "8/8/8/3pppN1/3pkp2/b2ppp2/8/4K3 w - - 0 1"]

Diagram 10, mat Beniowskiego, Lucena z 1497 r.
Przykład powyższy był oryginalny, ale sztuczny. Ten ukazuje typową grę prowadzącą do mata Beniowskiego: (p. na pole f7 )
[FEN "rr4k1/6pp/2Q5/3KN3/8/q7/8/8 w - - 0 1" ] 1. Qe6+ Kh8 2. Nf7+ Kg8 3. Nh6++ Kh8 4. Qg8+ R:g8 5. Nf7 {1-0}
:wall: :-P

PS watek ten zostanie wyczerpany, gdy:
1) wyczerpie role konia i to do KOŃca
lub
2) sKOŃcza sie możliwe przysłowia o koniu... :jupi:
:crazy: :sleep:

film:
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez myllyniemi » 08 sie 2013, 15:29

mol_ksiazkowy napisał(a):
Koń ma cztery nogi a szachownica cztery rogi

Skoro został poruszony temat rogów szachownicy, to jak można łatwo się domyślić, rogi i sąsiadujące pola przy bandzie nie są odpowiednim miejscem dla skoczka, gdyż traci tam praktycznie całą swoją mobilność.
Przykładowo z pól a1 i a2 razem wziętych koń posiada pięć możliwości ruchu, z kolei gdy znajduje się na polu e4, przy samym środku szachownicy, może zająć 8 pól.
Wniosek taki, że generalnie należy wystrzegać się ustawienia konia w rogu.

KOŃ VS PIONEK CIĄG DIALSZY


Diagram 11
Białe zaczynają i wygrywają
Leopold Adamowicz Mitrofanow, Turniej Północnokauskiego Komitetu Fizkultury i Sportu 1969, I nagroda

[FEN "4K1NN/8/8/5k2/5p2/7P/8/8 w - - 0 1"]{Skoczki stoją na złych polach, do tego zaawansowany pion czarnych i król w pobliżu piona białych. Limit nieszczęść wyczerpany, a białe i tak wygrywają: }1. Ne7 Kg5 2. Nhg6 {piona bronić trzeba} f3 3. h4 Kh5 {próba eskorty piona 3...Kg4 spotyka się z 4. Nd5 i białe łapią uciekiniera.} 4. Kf7 f2 {promocja jest już nieunikniona, ale pozycja wokół czarnego króla zacieśnia się} 5. Nd5! f1=Q 6. Kg7! {i nieoczekiwanie czarne stają w obliczu mata, ich jedynym wyjście jest oddanie hetmana}Qa1 7. Nf6 {lub 6...Kg4 7. Ne3+}Qxf6 Kxf6

Mówi się :
Głową muru nie przebijesz

ale koń może się dobrze sprawdzić w takiej sytuacji.
Taka oto niecodzienna pozycja wynikła w pewnej partii, rozgrywanej w ramach superturnieju Nottingham z 1936 roku:

Diagram 12
[Date "1936"]
[Site "Nottingham"]
[White "Michaił Botwinnik"]
[Black "George Alan Thomas"]
[Result "1-0"]
[FEN "8/1p1k3p/1Pp5/2Pp4/3PpN2/4PpK1/8/8 w - - 0 1"]{Na szachownicy wytworzyła się prawdziwa ściana z pionów, jednak skoczek więcej u białych robi różnicę, spokojnie realizują przewagę:} Nh5 Kd8 Nf6 h6 Ng4 h5
Nf2 Kd7 Kh4 Kd8 Kxh5 Ke7 Kg4 Ke6 Kg3 Kd7
Nh3 Kd8 Nf4 Kd7 Nh5 Ke6 Ng7+ Kd7 Nf5 Kc8
Nd6+ Kb8 Nf5 Kc8 Kf4 Kb8 Ke5 Kc8 Ke6 Kb8
Kd7 Ka8 Ng3 Kb8 Nf1 Ka8 Kc8
Avatar użytkownika
myllyniemi
Przyjaciel
 
Posty: 445
Dołączył(a): 13 cze 2010, 19:11
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 246 razy
Ranking: 0

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 10 sie 2013, 15:39

mol_ksiazkowy napisał(a):
Koń ma cztery nogi a szachownica cztery rogi

Skoro został poruszony temat rogów szachownicy, to jak można łatwo się domyślić, rogi i sąsiadujące pola przy bandzie nie są odpowiednim miejscem dla skoczka, gdyż traci tam praktycznie całą swoją mobilność.


a oto kolejne dygresje o koniu:
KON w rogu
Diagram 13; A. Selezniew 1922 r.
[FEN "8/8/8/5k1P/8/2N5/8/4K2n w - - 0 1"]1. Ne4 Ke6 {jedyne} 2. Kf1 {1-0}

Motyw kon vs pion
:arrow: A więc jest to pozycja z KOŃcówki szóstej partii Bronstein- Botwinnik granej o MŚ w 1951 r. wytworzyła się sytuacja widoczna poniżej (diag.). Białe mają ruch i mogą łatwo osiągnąć remis przez 1. Se6+. Ale białe bardzo chciały wygrać...-przecież miały konia!... i nastąpiło 1. Kc2. Król idzie blokować piona e. Teraz król czarny zmierza na f2 ale...jak...? nastąpiło 1. ...Kg3!! i białe od razu się poddały, pion e jest nieuchwytny. Skoczek może stanąć na d4 ale bez szacha!
Wydaje się ze 1. ... Kf3 też by dało wygrana czarnym bo: 1. Kc2 Kf3 2.Se6 e2 3. Sd4+ Kf2 4. S:e2 K:e2 i pionkówka (króle na c2 i e2, pozostałe cztery piony tak jak stały) - powinna być 0:1. Ale jednak niezupełnie. Bowiem białe mają: 1. Kc2 Kf3 2. Sf7! e2 3. Se5+ Kf2 4. Sd3+ Kf1 5. Kb3 i dalej jest tutaj po 5. ...e1H 6. S:e1 K:e1 tj. pionkówka (króle na b3 i e1, pozostałe cztery piony tak jak stały) powinny dać remis
Ten "chytry manewr" tj. Kg3-Kf2 polega wiec na "wytrąceniu" skoczka przeciwnika, przez ruch na pole tego samego koloru, jakie zajmuje czarny koń. na wskutek czego Skoczek może dać szacha dopiero w trzecim ruchu!- ale wtedy jest już za późno.
Diagram 14
[FEN "3N4/1p6/8/p7/2P2k2/1KP1p3/8/8 w - - 0 1"]1. Kc2 Kg3 {0-1}

film: Rook vs Knight
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez mol_ksiazkowy » 14 wrz 2013, 12:36

Przykład; trójkąt+ Zugzwang
Diagram
[FEN "8/8/2N2k2/1p1P2p1/6K1/8/8/8 w - - 0 1"] 1. Kg3 Kf5 2. Kf3 Kf6 3. Kg4 {1-0}

:arrow film Zugzwang in G vs S(5p vs S+2p)
Matematyka jest jak ocean, w którym demon pływa, mol nurkuje a słoń sie myje...
Avatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Przyjaciel
 
Posty: 1329
Dołączył(a): 16 sie 2006, 21:23
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 70 razy
Otrzymał podziękowań: 115 razy

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez fuszer » 15 wrz 2013, 11:39

Bez pomocy przeciwnika 2 konie nie zamatują samotnego króla. Co innego, gdy król ma u boku parę własnych koni:
[Date "1896.??.??"]
[White "Troicki"]
[Black "Wygrana białych"]
[Result "1-0"]
[FEN "1n6/1Nk1n2K/8/3P4/8/3N4/8/8 w - -"]

1.d6+ Kd7 (1... Kc6 2.Ne5+ Kxb7 3.de7 {1-0}) 2. Ndc5+ Ke8 3. d7+! {zaciąga czarnego skoczka na pole blokujące własnego króla} Nxd7 4. Nd6+ Kd8 {4. ...Kf8 5. Ne6#} 5. Ne6

To akurat jest studium, ale zdarzyło mi się raz w partii zamatować przeciwnika w podobnych okolicznościach (król był blokowany własnym pionkiem i gońcem). Tak więc warto rozwiązywać studia, bo spotykane w nich wzorce mogą się przydać w grze praktycznej
fuszer
 
Posty: 999
Wiek: 38
Dołączył(a): 25 wrz 2012, 18:13
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 234 razy
Otrzymał podziękowań: 911 razy
Ranking: 2096
kurnik.pl: fuszer
FICS: swirus

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez Eccon » 15 wrz 2013, 14:44

Prawie pusta szachownica, a dwa komary, przepraszam - dwa skoczki, bez wysiłku uzyskują remis. To powinno być karalne.
G. Nadarejszwili, 1970
[FEN "2N4K/8/2N5/8/k7/5q2/8/8 w - - 0 1"]
1. Nb6+ Ka3 2. Nc4+ Ka2 3. Nb4+ Ka1 4. Nc2+ Ka2 5. Nb4+ *
Pozycyjny remis, ale ładniejszy niż w dzisiejszym meczu Hou - Ushenina, chociaż i tam skoczek w głównej roli.
Avatar użytkownika
Eccon
 
Posty: 693
Dołączył(a): 25 lut 2007, 14:38
Podziękował : 60 razy
Otrzymał podziękowań: 407 razy
Ranking: 0

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez zwariowany_mszak » 16 wrz 2013, 14:09

C. Behting, 1906
Białe zaczynają i remisują:

[FEN "8/8/7p/3KNN1k/2p4p/8/3P2p1/8 w - - 0 1"] 1.Kc6!! g1=Q 2.N:h4! Qh1 3.Nhf3 :{remis}

W powyższym studium również dwa konie uzyskują remis, trzymając czarnego króla w patowej klatce ;)
"Cała radość życia w tworzeniu... Tworzyć znaczy zabić śmierć" Romain Rolland
Avatar użytkownika
zwariowany_mszak
Przyjaciel
 
Posty: 1168
Wiek: 33
Dołączył(a): 16 maja 2012, 12:04
Lokalizacja: Mokotów
Podziękował : 339 razy
Otrzymał podziękowań: 683 razy
Ranking: 1775
kurnik.pl: zwariowanymszak

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez fuszer » 13 paź 2013, 15:28

Samuraj powożący 6-konnym rydwanem ;D
[Event "ICC blitz"]
[Site "ICC"]
[Date "2007.??.??"]
[EventDate "?"]
[Round "?"]
[Result "0-1"]
[White "Crafty (Computer)"]
[Black "Hikaru Nakamura"]
[ECO "A00"]
[WhiteElo "?"]
[BlackElo "2664"]
[PlyCount "310"]

1. Nc3 g6 2. e4 Bg7 3. Bc4 e6 4. Nf3 Ne7 5. O-O d6 6. d4 O-O
7. Bg5 h6 8. Be3 b6 9. Qd2 Kh7 10. d5 e5 11. Ne1 f5 12. f3 f4
13. Bf2 g5 14. Nd3 h5 15. Rae1 Ng6 16. Re2 Bh6 17. Ne1 g4
18. Qd3 a6 19. a4 Nd7 20. Kh1 Nf6 21. b4 Rf7 22. Rg1 g3
23. hxg3 fxg3 24. Bxg3 h4 25. Bxh4 Nxh4 26. g3 Ng6 27. Rh2 Kg7
28. Kg2 Rf8 29. Nd1 Rh8 30. Rgh1 Bg5 31. Rxh8 Nxh8 32. Nf2 Ng6
33. c3 Qe8 34. b5 a5 35. Nc2 Ne7 36. Nh3 Bxh3+ 37. Rxh3 Qg6
38. Kf2 Rh8 39. Rxh8 Kxh8 40. Ba2 Nd7 41. Ne1 Nc5 42. Qc2 Qh6
43. Ng2 Ng6 44. Bc4 Qh2 45. Bf1 Kg7 46. Qa2 Nf8 47. Bc4 Nh7
48. Kf1 Qh1+ 49. Kf2 Qc1 50. Be2 Nf6 51. Qc4 Bd2 52. g4 Qxc3
53. Qxc3 Bxc3 54. Bd1 Bd2 55. Nh4 Ng8 56. Ke2 Bg5 57. Nf5+ Kf7
58. Bc2 Ne7 59. Ng3 Nd7 60. Kd3 Ng6 61. Nf5 Kf6 62. Kc3 Nh4
63. Nxh4 Bxh4 64. Kd2 Kg5 65. Bd1 Kf4 66. Ke2 Nf6 67. Kf1 Nh7
68. Kg2 Be1 69. Kf1 Bg3 70. Be2 Ng5 71. Kg1 Nxf3+ 72. Kg2 Ne1+
73. Kf1 Nc2 74. Kg2 Ne3+ 75. Kh3 Be1 76. g5 Kxg5 77. Kh2 Kf4
78. Bd3 Ng4+ 79. Kg2 Nf2 80. Bc2 Nxe4 81. Bb3 Nc5 82. Kf1 Nxb3
83. Kxe1 Nc5 84. Ke2 Nxa4 85. Ke1 Nc5 86. Kf2 Ke4 87. Kg2 Kxd5
88. Kg3 Kc4 89. Kg4 Kxb5 90. Kg3 a4 91. Kf3 a3 92. Ke3 a2
93. Kf2 a1=N 94. Ke3 Kc6 95. Kf3 Nab3 96. Kg4 Nd4 97. Kg5
Nde6+ 98. Kf5 Kd7 99. Kg4 b5 100. Kf3 b4 101. Kg3 b3 102. Kf3
b2 103. Kg4 b1=N 104. Kf5 Na3 105. Kg4 Nb7 106. Kf5 Nf8
107. Ke4 Nd8 108. Kd3 Nb5 109. Kc4 Na7 110. Kd3 Nc8 111. Ke4
Ke6 112. Ke3 d5 113. Kd2 c5 114. Kd1 e4 115. Kc2 d4 116. Kb2
Kd5 117. Kc1 c4 118. Kd2 e3+ 119. Ke1 Ke4 120. Kf1 d3 121. Ke1
c3 122. Kd1 c2+ 123. Kc1 e2 124. Kd2 Kd4 125. Ke1 c1=N
126. Kd2 Nb3+ 127. Ke1 Kc3 128. Kf2 Nc5 129. Ke1 Nce6 130. Kf2
Nc7 131. Kf3 e1=N+ 132. Kf2 Nc2 133. Kf1 Ne8 134. Kg2 Nfe6
135. Kf2 Nf6 136. Kf3 Nd6 137. Kg3 Nc6 138. Kg2 N2d4 139. Kh3
N4f5 140. Kg2 Nfe7 141. Kf2 Ng6 142. Ke1 Kc2 143. Kf2 d2
144. Kg2 d1=N 145. Kf1 Nc3 146. Kf2 Ncd5 147. Kg2 Nce5
148. Kg1 Nde4 149. Kg2 Nd4 150. Kg1 Ngf4 151. Kh1 Nfg4
152. Kg1 Nde3 153. Kh1 Ndf5 154. Kg1 Nf3+ 155. Kh1 Nfg3# 0-1
Na miejscu czarnych spróbowałbym zamatować na środku deski :devil:
fuszer
 
Posty: 999
Wiek: 38
Dołączył(a): 25 wrz 2012, 18:13
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 234 razy
Otrzymał podziękowań: 911 razy
Ranking: 2096
kurnik.pl: fuszer
FICS: swirus

Re: KOŃ i n d i v i d u u m

Postprzez zwariowany_mszak » 13 paź 2013, 15:38

Bawiłem się w Chessmasterze, to sprawdziłem, że 4-konny rydwan matuje w narożniku bez wsparcia króla :) Ale 6-konnym to chyba rzeczywiście można by się pokusić o mat w centrum!
"Cała radość życia w tworzeniu... Tworzyć znaczy zabić śmierć" Romain Rolland
Avatar użytkownika
zwariowany_mszak
Przyjaciel
 
Posty: 1168
Wiek: 33
Dołączył(a): 16 maja 2012, 12:04
Lokalizacja: Mokotów
Podziękował : 339 razy
Otrzymał podziękowań: 683 razy
Ranking: 1775
kurnik.pl: zwariowanymszak

Następna strona

Powrót do Końcówki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe